FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I senaste rapporten står det att de har investerat ca 20 MSEK och att bedömt marknadsvärde (vad som nu menas med det?) är dryga 1 200 MSEK. Även om värdet på Groupon gått ned kraftigt på senaste skulle jag nog inte kalla detta för en rejäl miss. Men du kanske syftade på nånting som jag inte känner till? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Utfallet blev som sagt väldigt bra men visst hade det kunnat bli ännu bättre med tur och tajming... Börskurser är utanför bolagens kontroll så att jämföra med toppnoteringar tycker jag inte ger så mycket. Det viktiga är vad man faktiskt skapar för värde för aktieägarna - inte vad man kunde ha skapat. Kolla på Industrivärden, ett annat svenskt investmentbolag som har misslyckats med tajmingen ganska ordentligt ett flertal gånger de senaste åren. Man kan lugnt säga att det där med tajming inte är helt lätt om det öht är möjligt. ![]() Citat:
Citat:
När du skriver att man inte ligger i framkant är jag inte riktigt med på vad du menar. Har du lust att förtydliga vore det toppen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Typiskt, nu går det inte längre att redigera inlägget så vi får leva med felaktig fakta i föregående inlägg för all framtid.
800% var visst rejält i underkant. Dumt av mig att ta siffror från huvudet och inte kontrollräkna. Jag skyller på att det är fredag. Investering: 20 MSEK Försäljning: 569 MSEK Avkastning: 2745% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skrev att de gjorde en rejäl vinst och menade att de tappade hälften mot det tidigare beräknade marknadsvärdet
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I april skriver du att investeringen varit en rejäl miss från Kinneviks sida, ett påstående som jag ställde mig lite frågande till. Först nu i augusti svarar du på detta och pekar på att de förvisso tjänat bra på affären men inte så bra om man jämför med tidigare bedömt marknadsvärde, vilket iofs är sant. VD:n kan/vill inte svara på om de har gjort någon bättre affär tidigare men du gav den betyget "rejäl miss" redan innan den var realiserad. Kan du utveckla vad du menar när du skriver: 1. att investeringen i GroupOn varit en rejäl miss 2. att bolagets trovärdighet har rubbats iom investeringen 3. att man inte ligger i framkant vore det toppen. Jag får nämligen inte ihop dessa one-liners. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hepp, det var tydligen för mycket begärt. :/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En liten uppdatering med lite reflektioner som kanske kan intressera någon.
2013 har hittills varit ett år som behandlat Kinneviks aktieägare väl. Aktien har stigit över 70% exkl. utdelning, ganska anmärkningsvärt för att vara ett Large Cap-bolag får man väl ändå säga! Jämförelsevis är OMXS30 upp ca 15%. Aktieägare kan glädjas åt en omvärdering av bolaget men även en reviderad utdelningspolicy som verkar lägga mer vikt vid stadiga och ökande utdelningar jämfört med tidigare, något som jag tycker påminner om hur man ser på utdelningar på andra sidan Atlanten. Det var inte särskilt länge sedan aktien handlades med substansrabatt på 30-40% och man fick online-satsningarna (Zalando, Avito etc) på köpet. Först nu på senaste verkar marknaden ha fått upp ögonen för segmentets potential och främst Zalando misstänker jag. Vid senaste rapporten framgår att online utgör 30% av Kinneviks portfölj. Ägarandelen i Zalando har blivit större och numera direktäger man nästan 38% av aktierna. Några tvivel från ledningens sida verkar det inte finnas. Marknaden tycks också vara förtjust men det återstår att se hur det blommar ut. Handelsbanken har spått att Zalando går med vinst nästa år om jag inte missminner mig. Omsättningen växer kraftigt men verksamheten är fortfarande inte lönsam. Kan man vända till vinst och göra det uthålligt? Det känns som att marknaden redan svarat ja på den frågan, vad annars förklarar uppvärderingen? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|