Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mätetal för webhotel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-27, 19:38 #31
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Tänkte ge lite feedback på tjänsten http://www.webhosting-benchmark.com/rank hittills.
När det gäller 1.) så lär bara webbhotell som vet att man står sig bra i prestanda vara intresserade. Fortfarande saknas de viktigaste hotellen i Sverige på listan. Samt utan att nämna någon på listan så är 3.) ett faktum, pga konstant maximalt höga världen på datan. Så generellt sett, köper siten inte själva konton för att sedan lägga testen den är den nog dessvärre dödsdömd i längden som studiox säger. Många av webbhotellen som testas på listan är ju gratis hotell så här långt. Så enda lösningen som jag ser det är att siten själv bekostar de olika webbhotellskontona eller hittar en sponsor, för de viktigaste webbhotellen kommer inte självmant att ställa upp.
Vill inte säga vi är ett av de viktiga men däremot vill jag säga att vi självmant sökte upp detta och bad att få vara med. Vi kör ju alla sajter över en herrans massa servrar (lastbalanserat) så what you see is what you get. Vi är ju långt ifrån bäst enligt detta test. Vi funderar också på de punkter som tas upp här... hur blir det rättvist? Enda sättet är många betalda konton och någon form av snitt tror jag. De flesta kör kvar på singelservrar där det med tiden blir sämre och sämre. Timing och server blir hyperaktuellt. Dessutom måste man då haft konton som kanske är minst 2 år gamla i variation med nya.

I vårt fall ser vi öppenheten som något bra oavsett om vi är bäst eller ej. Det ger oss också möjlighet att se hur vi fungerar och ger oss incitament att förbättra. Allt vi önskar är att det är en rättvis spelplan så att säga.

Det finns rätt avancerade sådana här lösningar i cloud computing-världen. City Cloud är med i cloudharmony.com och Cloud sleuth är snygg också där de mäter accesstider bland annat. https://cloudsleuth.net/web/guest/global-provider-view

Kombinera prestanda, accesstider och upptid så skulle en sådan här tjänst vara ruskigt lockande för folk att besöka. Fungerar internationellt också.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-27, 21:14 #32
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vill inte säga vi är ett av de viktiga men däremot vill jag säga att vi självmant sökte upp detta och bad att få vara med. Vi kör ju alla sajter över en herrans massa servrar (lastbalanserat) så what you see is what you get. Vi är ju långt ifrån bäst enligt detta test.
Jo, men nog tycker jag att ni är ett viktigt webbhotell johan1234 Dock är jag hemskt nyfiken på hur Binero, Loopia och Surftown står sig jämfört med oss
Vi erbjöd också direkt att få vara med och vi kör lastbalanserat även vi och jag har påtalat det för osueco att det är svårt att jämföra webbhotell som kör lastbalanserat med hotell som kör singel servrar. Samtidigt tycker jag att det är intressant att se att vi får bättre värden än ni på citynetwork, johan1234, vi kör bägge lastbalanserat. En skillnad som kanske finns är att vi har installerat för en tid sedan infiniband, inte bara mellan noder utan även mot mysql servrar.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-28, 10:13 #33
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Vi kommer sätta till mer under hösten för att prioritera prestanda än mer. Det är absolut något som sätter webbhotell isär idag. Utan tvekan hade det varit intressant att se loopia och binero - det är ju dock inte så svårt. Binero hade erbjudande för några kronor att köra ett helt år. Om det inte togs rakt upp och ner så vet jag inte vad som skall få denna tjänst att få fart. Hugg ett bra erbjudande och se till att få med folk. Ägaren kan ju börja sälja på annonser - med lite trafik betalar många av oss säkert en slant. Se som det slåss om annonserna på denna sida... rätt stora pengar där - så det måste till en satsning för att detta överhuvudtaget skall vara intressant eller ge något.

Sedan är det jätteviktigt att när man tittar på ett sammanställt värde - att det verklien representerar väl. Dvs någon är snabbare än andra på något - frågan är vad är viktigast - läsa eller skriva? Bör det viktas lika. Vad kräver en sajt idag för att vara snabb för användaren och vad bör prioriteras i viktningen. Inte helt lätt att hitta en bra väg.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-28, 20:58 #34
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Har frågan ens gått ut till de stora ifall de är intresserade av att vara med?
Ja, vi diskutterar med dem hoppas komma med avslut snart.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-02, 23:24 #35
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Såg att lite har förbättras nu och att Loopia är med, roligt!
En sak jag nu tänkte på är ju att det mäts endast write file, vilket är bra, men när det gäller webbservrar så är read file snäppet viktigare, går det att lägga till?
Oläst 2011-09-03, 09:54 #36
Flitig postare

Flitig postare

Visst är read viktigare än write. Det håller jag med om, tanken bakom att vi inte mäter read är för att själva read operationen ingår i t.ex. compile.
Men det read kanske förtjänar en helt egen mätning. En annan fråga är vilken sammanvägning som är bäst för att göra själva rankingen. Alla siter belastar ju hosten olika. Förslag på justeringar av rankingen mottages tacksamt.
Oläst 2011-09-03, 21:35 #37
Danieloss avatar

Danieloss avatar

EgenSajt har haft konstant samma värden under hela dagen och kör man test skriptet manuellt får man olika värden så det är något som inte fungerar som det ska.
Oläst 2011-09-04, 07:53 #38
Flitig postare

Flitig postare

Vi snackade tidigare om att det vore bättre att använda medelvärden för rankingen. Så det har vi ändrat nu och kör på 24-timmars medelvärde.

Då egensajt.se ger en jämn prestanda så blir det vädligt små variationer på värdena. Jag kollade några medelvärden och de såg korrekta ut. Jag kollade också några värden direkt från test skriptet och det verkar stämma med datan som visas.

Som sammanfattning så tror jag tror att det bara handlar om att vi gått över till att visa medelvärden i rankingen. Därmed så blir ranking tabellen mer stabil.
Oläst 2011-09-04, 10:03 #39
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Jo, du har rätt, bra att det gick över till medelvärden.
Oläst 2011-10-25, 21:44 #40
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vi kommer sätta till mer under hösten för att prioritera prestanda än mer. Det är absolut något som sätter webbhotell isär idag. Utan tvekan hade det varit intressant att se loopia och binero - det är ju dock inte så svårt.
Så nu är loopia och Binero också med. Finns det fler hotel som är viktiga att ha med?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017