Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Utvecklare på deltid, dyrt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-12, 10:55 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Gör en Affärsplan först så du har fullkomligt klart för dig vilken nischad målgrupp du ska vända dig till.

Dvs det räcker INTE med att vända sig till turkietturister utan du måste blir mer specifik än så. Eftersom jag inet kan resebranchen så är det out-of-my-league.

Exempel på tydligare fokusering skulle kunna vara fotbollsintresserade turkietturister elelr kombinera "företagskonferens för fotbiollsintresserade turkietresenärer" ju smalare fokus du har desto större är chansen att du kan erbjuda ett verkligt mervärde för din målgrupp.

Hur ska du tjäna pengar? Är det enbart via annonsörer?

Fokusera inte för mycket på webbdesignen utan tänk mer målgruppsinriktat och vilka problem du löser för din målgrupp. Den grafiska designen är oftast väldigt överdriven på de flesta webbplatser. Det är få som verkligen tänker igenom vilket problem de löser för sin målgrupp, det är där du kan göra skillnad.

Se till att du genom din målgruppsdefinition och problemfokusering inte har några konkurenter inom den nichen, det är bara då du har något att komma med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 11:13 #32
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Gör en Affärsplan först så du har fullkomligt klart för dig vilken nischad målgrupp du ska vända dig till.
Affärsplanen är färdig. Ska in till AMS på Måndag och lämna den där.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Exempel på tydligare fokusering skulle kunna vara fotbollsintresserade turkietturister elelr kombinera "företagskonferens för fotbiollsintresserade turkietresenärer" ju smalare fokus du har desto större är chansen att du kan erbjuda ett verkligt mervärde för din målgrupp.
Är det inte tvärtom? Om jag har en stor bredd på mitt forum så minskar väl konkurrenter för min del mindre och mindre. Sedan om jag är unik med det jag gör.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Hur ska du tjäna pengar? Är det enbart via annonsörer?
Har två stora bolag som ska annonsera två år framöver. Det är för att dom vill ställa upp och sponsra mig eftersom det idag inte finns någon sån webbplats på internet.

Bättre att sikta mot stjärnorna och landa i trädtopparna, än att sikta för lågt

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-12 klockan 12:04
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 12:04 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Är det inte tvärtom? Om jag har en stor bredd på mitt forum så minskar väl konkurrenter för min del mindre och mindre. Sedan om jag är unik med det jag gör.
Nej, det är så att ju mer fokuserad och smalare din målgrupp är, desto större är chansen att du lyckat skapa ett mervärde för just din målgrupp.

Det är ett av de vanligaste nybörjarfelen att vara för "bred" eller "otydlig" i sin målgruppsfokusering.

Ju mindre företag du har desto viktigare att du fokuserar på en smalare målgrupp.

Du måste förstå att du har många företag att konkurera med, och ju bredare du gör din målgrupp desto fler företag kommer du att ha som konkurenter. Och som ny är du chanslös mot de etablerade på deras hemmamarknad, enda sättet att konkurera effektivt är att vara nichad och erbjuda bästa kvalitet för din målgrupp.

Du ska smala av din målgrupp så mycket att du till slut blir ensam (eller åtminstonde störst) som leverantör till din målgrupp.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-14 klockan 18:33
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 12:57 #34
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
massa text..
Min målgrupp är ju singlar, gifta, sambo, barnfamiljer, ungdomar, företag, föreningar och större grupper som kanske ska iväg och fira 50 års kalas i Turkiet.

Sedan kommer jag inte bara att ha ett forum och en startsida utan även en annan sida. Men det som oroar mig mest nu är när han kommer upp med sitt forum på internet, om han är före eller efter mig. Sen vinner han nog lite på sin domän också eftersom den speglar innehållet direkt men sedan har han aldrig drivit ett forum tidigare, inga kunskaper eller erfarenheter inom det området, så där vinner jag lite också.

Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-12 klockan 13:02
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 14:39 #35
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Sedan vill jag anställa för att kunna designa banners för olika tävlingar. Detta kan jag inte göra själv. Jag ska anordna en tävling i April nämligen där första priset är ett presentkort hos Ving på 25 000kr, där 2:a och 3:e pris är biobiljetter.

Se exempel:
http://img17.imageshack.us/i/namnlslu.jpg/

Sedan så här, inbjudande bild och när man klickar på "läs mer om priserna" så dyker rutan upp.
http://img690.imageshack.us/i/97421309.jpg/
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 17:45 #36
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vilken erfaren utvecklare skulle gå med på en timanställning?

Givetvis ska du hyra in din kompetens. Att anställa för några
få timmar låter bara korkat. De tusenlapparna du ev. skulle
kunna spara försvinner på allt blod, svett och tårar du får
lägga ner.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 17:55 #37
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vilken erfaren utvecklare skulle gå med på en timanställning?
Eftersom annonsörer finns för två år framöver och det kommer innefatta inkomster på 624 000kr på två så har jag säkert råd med att anställa en programmerare eller designer.

När jag väl kommer att anställa en så kommer jag absolut inte utforma annonsen ensam, utan med en erfaren människa inom samma bransch som jag och som även har erfarenhet utav hur en annons ska utvecklas för att jag ska komma i kontakt med programmerare och utvecklare som passar mina och företagets behov och utveckling.

I dagsläget är det inte aktuellt att anställa någon, trots att min affärsidé har lockat mycket etablerade företag och att jag har säkrat familjens ekonomi två år framöver. Att anställa någon blir en fråga som kommer senare när utvecklingen går framåt om den gör det, vilket vi får se.

Jag spånar bara lite på vad det kan tänkas kosta att anställa en programmerare och designer, alltså två stycken och sedan jag själv.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 20:46 #38
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Säkrat familjens ekonomi?

För 624000:- får du knappt ut en årslön till dig själv. Hur skall du klara av att försörja en familj?

Därefter kommer du säkert ha en del oväntade utgifter. Ett webbhotell klarar du dig en stund på, sedan behöver du skala upp. Sånt kan kosta pengar. Visserligen tror jag inte att du får så mycket trafik, om jag skall vara ärlig.

Sedan tror jag att alla här är rätt intresserade av att veta vilka bolag det är som väljer att gå med som annonsörer på en icke etablerad sida för så mycket pengar.

http://www.reseforum.se/forum/turkiet/

Har väldigt bra aktivitet, och då ligger ändå ett väldigt stort bolag i ryggen på denna sidan.

Jag vill inte skjuta ner dina drömmar och mål. Jag säger bara att du bör tänka över vissa saker mer än andra. Säkra dina annonsörer med ett kontrakt/avtal. Tomma ord är inga pengar.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 21:48 #39
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Visa ord från Alex, jag omsätter mer än 624 000 och har väldigt låga omkostnader och kämpar ändå med ekonomin, och att anställa någon ens heltid är inte ännu att tänka på men är ändå mitt mål.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 21:52 #40
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Säkrat familjens ekonomi?För 624000:- får du knappt ut en årslön till dig själv. Hur skall du klara av att försörja en familj?
Finns ingen mening att svara på detta då jag vill skydda min flickväns integritet. Min ekonomi har ni i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Visserligen tror jag inte att du får så mycket trafik, om jag skall vara ärlig.
För att du har kontakt med den "där" och ger honom tips och information om vad jag printar eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Sedan tror jag att alla här är rätt intresserade av att veta vilka bolag det är som väljer att gå med som annonsörer på en icke etablerad sida för så mycket pengar.
Du tror och vet jag. Det är en stor skillnad på det. Jag litar på min magkänsla.

Tror gör man i kyrkan och vet gör man i kloster. Ett ordspråk.

Sedan, varför ska jag kliva in här, ljuga er alla rakt upp ansiktet? Är det för att jag vill skapa mig ett förtroende och gott föredöme? Riktigt så är det inte, Alex.

Vilka som ska gå in med kapital är jag själv med x antal tusen och sedan annonsörer. Dessa två har valt att vara anonyma då det handlar om en tjänst som inte är i bruk men mina annonsörer tror på min idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
http://www.reseforum.se/forum/turkiet/

Har väldigt bra aktivitet, och då ligger ändå ett väldigt stort bolag i ryggen på denna sidan.
Jag kommer att koka www.reseforum på 200 grader kan jag lova. Dom kan se sig i stjärnorna när jag susar förbi dom.

Sedan har inte vi samma kunskaper eller inriktning. Då www.reseforum.se har varken uppsatta regler, klistrade trådar eller underforum. Enligt mig är det en amatör som driver forumet på dagisnivå. Skulle jag driva forumet så skulle forumet tiodubbla sitt användarantal på ett halvår och bolaget skulle gå med vinst år efter år.

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Jag säger bara att du bör tänka över vissa saker mer än andra. Säkra dina annonsörer med ett kontrakt/avtal. Tomma ord är inga pengar.
Avtal finns och alla papper är påskrivna med advokater inblandade.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017