Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppdrag granskning Yellow/Yreg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-11, 12:37 #31
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 768
Om jag inte har helt fel sa inte säljaren i telefonen att Yreg skulle betalla en tjänst som kostar 30-45.000skr och det skulle kosta dom runt 8.500skr, alltså småföretaget, då får dom lite själv skylla sig, det säger sig själv att inget företag kastar ut detta helt gratis, sedan är det givetvis synd om småföretagarna men man får tänka längre än näsan faktist, hoppas iallafal att Yreg åker dit en dag på detta.

Sedan undrar man lite varför Yreg bytte namn till Comitnet, jag köper inte liksom deras snack med att "expandera utomlands och behövde då ett namn som lättare kunde appliceras i kundernas medvetande" Jag tycker att namnet Comitnet fungerar bra, men jag tror mer på att namnet blev så mycket nerskitat så dom var tvungen att byta, jag tycker inte att namnet Yellow Register Online säljer nånting till det dom gör.

Sedan får jag hålla med andra åvan mitt inlägg att pressreleasen ifrån yreg är patetisk, så falska saker dom skriver, detta är oproffsigt av dom och dom är mer oseriösa med en sådan pressrelease.

Sedan intervjun med Anna Ahlstrand lite oroväckande, varför vill hon inte se manuset som dom ger till sina säljare??

Sedan ser man också att Anna Ahlstrand pratar oseriöst, se på hur hon är när dom pratar om det såkallade manuset, det säger en del.

Jag hoppas att Uppdrag Granskning gör mer om Yreg för detta hjälper en del folk endå. Sedan har jag för mig dom har 90-95% besvikna kunder eller har jag fel där med? jag tyckte dom sa det i reportaget
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 12:52 #32
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Det kanske ni vet här inne eftersom det är många som har webbhotell om det är vanligt att man måste säga upp sina abonnemang med rekommenderat brev?

Känns så märkligt att åt ena håller så räcker det med ett fax, men sedan skall det vara rekommenderat brev åt andra hållet.

I Borås tidning försvar dom varför det måste vara rekommenderat pga att många konkurrenter sade upp abonnemangen/avtalen.

Artikel från Borås-tidning 7/11-2007

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277383
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 14:16 #33
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by TeamWinemaster@Nov 11 2007, 13:52
I Borås tidning försvar dom varför det måste vara rekommenderat pga att många konkurrenter sade upp abonnemangen/avtalen.

Artikel från Borås-tidning 7/11-2007

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277383
Det som sägs är inte att "många" konkurrenter, utan att "så kallade" konkurrenter gör det. - Det är skillnad.

Vad jag känner till är det en handfull webhotell och domännamnsombud som nästan uteslutande bearbetar dessa kunder samt Sellnet/IT-verket/Euweb-kunder mm det är heller inte ovanligt att det "räddande ombudet" har likvärdiga priser och villkor.. Det är ju en sak, men det kan ju också ses som en fördel för kunden att skicka rekommenderat, eftersom Yreg annars kan säga att dom inte tagit emot någon uppsägning.

Vad gäller namnbyten så är det inte sååå konstigt som det verkar vara - för det är inte tal om "namnbyten" i bolagsändringsbemärkelse. Utan snarare "att verka som.."

Yellow Register On Line AB har följande bifirmor registrerade:
Eurocounty Identity Provider
GM Trading
Interneational Advertising Media Promotion Sweden
Promotion Marketing Advertising Europe
Yreg Sverige
Yrkesregistret Sverige


"Yellow Register" blir ju i det närmaste "Gula sidorna" översatt till svenska (heter annars "Yellow Pages" internationellt) och det är väl också vad Yreg försöker åstadkomma med yreg.se - åtminstone få sina presumtiva kunder att tro.

Varför bolaget och bifirmorna heter Yellow Register On Line AB, Yreg Sverige och Yrkesregistret Sverige tror jag beror på att de i maj -03 lyckades registrera [yr.se] som de använder i all kommunikation sedan dess.

comitnet.com reggades nov -99 och det är vad "Yreg" hette fram till namnbytet juni -05.

Annars så är det Nictrade.se (Nictrade Internet Identity Provider AB) som numera är YREGs bolag för domänregistreringar.
Nictrade är såväl auktoriserat .SE-ombud som ett av Sveriges 4 auktoriserade ICANN-registrarer (med direktregistrering av .asia, .biz, .com, .info, .name, .net och .org)

Hoppas att jag gjort någon klokare med detta inlägg..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 14:46 #34
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Jag har en del av företagsnamnen som cirkulerar upplagda på min hemsida, har försökt i många år att få media att skriva om yreg och även pratat direkt med journalister men dom har varit totalt ointresserade, men det är bara IDG som med all heder när det gäller just detta har skrivit om dom i någon större skala tidigare!

Så jag personligen tycker att det är fantastiskt att dom journalister som tillslut gjorde vad alla journalister egentligen borde göra och granska var public-service företaget SVT.

Därför behöver vi public-service i det här landet!

http://www.winemaster.se/docs/yreg.php (min sida som jag haft ett par år om yreg)
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 19:45 #35
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
Jag kan verkligen tänka mig hur företagen som inte fick något levererat känner sig.

Sitter i liknande sits just nu och det är EJ trevligt!
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-11, 21:04 #36
kalle73 kalle73 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 24
kalle73 kalle73 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 24
Hoppas ni inte har betalat något ni som blivit blåsta.
Vägra att betala
Hänvisa till marknadsföringslagen §6
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM
Skicka pm till varandra och gör en massanmälan det slår hårdare än 1 å 1
kalle73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-18, 19:38 #37
jormars avatar
jormar jormar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 55
jormar jormar är inte uppkopplad
Medlem
jormars avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 55
Jag hade varit misstänktsam om jag fick ett sånt telefon samtal. Hade inte betalat ut en stor summa om jag inte visste helt och hållet vad jag gav mig in på.
jormar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 14:50 #38
concettos avatar
concetto concetto är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
concetto concetto är inte uppkopplad
Nykomling
concettos avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Jag säger så här, så länge det finns säljare så länge kommer det att vara svårt att ha ren försäljning till 100%. Med tanken på antal kunder Yreg har så är det ändå inte många som klagar.

Mörkertalet är stort!
Hur många är det som erkänner en dålig affär?
Hur många är det som vet att de blivit bortfintade upp på läktaren?

Visst finns det ruttna äpplen bland säljarna men Yreg gör det bevisligen systematiskt.
Det finns inget försvar för det Yreg håller på med!

/Thomas THL
Grupptalan mot Yellow Register (Yreg).

Jag har blivit kontaktad, genom Facebook-gruppen "Bojkotta Y-reg, yr.se, Yellow Register", av en rasande arg, frustrerad, missnöjd och besviken småföretagare som vill sätta rejält stopp för Yreg.

Enligt denna småföretagares uppgifter så är det i nuläget ett flertal Yreg-kunder som har planer på att gå samman för att en gång för alla sätta stopp för Yreg's framfart på juridisk väg, genom en s.k. grupptalan.

MEN..... för att möjliggöra denna grupptalan så behöver dom solid bevisning som håller juridiskt. Bl.a. mängder av samstämmiga vittnesmål som belyser sakförhållandena, utlåtanden från bland annat webbexpertis, och så vidare.

Skulle Du vilja och kunna vara behjälplig med information, kunskaper och erfarenheter vid en grupptalan mot Yreg? Då finner du mer information här: http://www.facebook.com/group.php?gid=7015066348
concetto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 15:21 #39
concettos avatar
concetto concetto är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
concetto concetto är inte uppkopplad
Nykomling
concettos avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av TeamWinemaster
I Borås tidning försvar dom varför det måste vara rekommenderat pga att många konkurrenter sade upp abonnemangen/avtalen.

Artikel från Borås-tidning 7/11-2007

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277383
Det som sägs är inte att "många" konkurrenter, utan att "så kallade" konkurrenter gör det. - Det är skillnad.

Vad jag känner till är det en handfull webhotell och domännamnsombud som nästan uteslutande bearbetar dessa kunder samt Sellnet/IT-verket/Euweb-kunder mm det är heller inte ovanligt att det "räddande ombudet" har likvärdiga priser och villkor.. Det är ju en sak, men det kan ju också ses som en fördel för kunden att skicka rekommenderat, eftersom Yreg annars kan säga att dom inte tagit emot någon uppsägning.

Vad gäller namnbyten så är det inte sååå konstigt som det verkar vara - för det är inte tal om "namnbyten" i bolagsändringsbemärkelse. Utan snarare "att verka som.."

Yellow Register On Line AB har följande bifirmor registrerade:
Eurocounty Identity Provider
GM Trading
Interneational Advertising Media Promotion Sweden
Promotion Marketing Advertising Europe
Yreg Sverige
Yrkesregistret Sverige
Enligt databasen AffärsData Företagsfakta (www.ad.se) förhåller det sig så här i dagsläget:

Yellow Register On Line AB
Box 1272
50112 BORÅS
Orgnr.: 556447-0119
Kommun: Borås
Län: Västra götalands län

VERKSAMHET
Annan konsultverksamhet avseende system- och programvara

ÄGARFÖRHÅLLANDE
Balazsi Invest BV Utländskt bolag, Koncernmoder

Balazsi Capital AB 556642-6945 Moder

Comitnet Spain SL Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Finland OY Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Norge AS Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Alfa Sales AB 556642-6952 Dotter Andel: 100

Web County Production AB 556642-7034 Dotter Andel: 100
concetto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 16:12 #40
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by concetto@Nov 29 2007, 16:21
Enligt databasen AffärsData Företagsfakta (www.ad.se) förhåller det sig så här i dagsläget:

Yellow Register On Line AB
Box 1272
50112 BORÅS
Orgnr.: 556447-0119
Kommun: Borås
Län: Västra götalands län

VERKSAMHET
Annan konsultverksamhet avseende system- och programvara

ÄGARFÖRHÅLLANDE
Balazsi Invest BV Utländskt bolag, Koncernmoder

Balazsi Capital AB 556642-6945 Moder

Comitnet Spain SL Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Finland OY Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Norge AS Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Alfa Sales AB 556642-6952 Dotter Andel: 100

Web County Production AB 556642-7034 Dotter Andel: 100
Jo det stämmer säkert med undantag av att Nictrade också ska räknas med (även om dom ligger utanför själva koncernen) Men det jag listade up var bifirmor till Yellow Register On Line AB.
Dom här verkar vara koncernmoder, investmentbolag, säljbolag, produktionsbolag och utlandsetableringar vad jag kan se. Men jag är förstås inte säker - det kan nog också finnas andra bolag i bakgrunden skulle jag tro.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017