Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


netpointers verkar helt oseriösa

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-14, 12:07 #31
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Sidan har länkar som bara Google ser, ergo, sidan är cloakad. Men som jag påpekade så är det inte lika illa som i fallet med Telge.

Jag är inte alls av uppfattningen att alla sökmotorföretag är oseriösa! Det ar jag nog aldrig sagt.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 12:56 #32
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Informationssidorna vi gör har i regel inga länkar som är dolda. Kan du ge ett exempel på detta istället så att jag kan bemöta det och vet exakt vad det är du syftar på?

Och för övrigt så är jag mycket medveten om att du inte har specifikt sagt att alla sökmotorsoptimeringföretag är oseriösa. Dock så påpekade jag att du verkar att vara utav den uppfattningen då du driver denna diskussion så hårt trots att du inte helt vill precist förklara varför du är utav uppfattningen att våra lösningar är cloaking och så vidare.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 13:04 #33
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Jag anser att sökmotorföretag spelar en mycket viktig roll för att Google och andra sökmotorer skall kunna leverera ett bra resultat. Jag har jobbat i branschen och jag jobbar för tillfället med SEO, men inte som konsult.

Startsidorna för båda siterna du skickade som exempel har dolda länkar högst upp till vänster. Det strider mot Googles generella riktlinjer.

Det jag argumenterar om är vad cloaking är, den definition du har givit här är felaktig, vilket knappast är bra om du skall sälja SEO-tjänster.

Edit: Att jobba med infosidor är en närliggande fråga och jag tror att en å annan här på WN har en del att säga om det.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 13:34 #34
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Jag är inte enig med dig om att jag på något sätt har givit felaktig information. Det du sa var att vi arbetade med dolda länkar PÅ våra informationssidor. Det gör vi inte. Men precis som du säger så är det riktigt att det finns en dold länk ifrån kundens startsida till mappen med våra informationssidor. Detta är det enda som vi gör på kundens "ursprungliga sajt" eller hur man skall uttrycka det. Plus att vi då upprättar våran mapp med våra informationssidor i sitemapen. Anledningen till att länken till mappen med våra informationssidor är dold är för att de flesta av våra kunder vill ha det så. Går någon rakt in på kundens startsida så ser de ju inte riktigt någon mening med att de skall kunna läsa på våra informationssidor. De har ju oftast egna produktsidor och så vidare själva ändå och en användare kan få all info de vill därifrån.

Om det nu är så att man vill att denna länk skall vara synlig, så kan man såklart få det som kund. De flesta vill dock inte det. Och visst så byggs sidorna för att få kunderna in från Google, det är ju det som är hela poängen. Kommer man rakt in på kundens startsida så fyller det liksom ingen funktion att klicka in på våra sidor.

Sedan så kan man såklart diskutera vad man nu tycker om det. Du har en uppfattning om att det är cloaking, det har inte jag. En enkel dold länk tycker jag inte passar ihop med den definitionen. Det är ju inte så att själva sidorna är dolda, kunderna som kommer igenom Google går ju igenom den faktiska informationssidan. Men som du själv skrev tidigare så säger Google i sina riktlinjer att man bör undvika dolda länkar. Inte att det är till grund för svartlistning. Enda anledningen till att vi gör det är för användarens skull. Om du lägger till 100 infosidor så kan ju lätt sajten bli lite oöverskådlig med 100 synliga länkar på startsidan. Men om du specifikt inte vill ta den chansen så behöver du inte det. OCh det är heller inte någonting som vi bedömmer sätter några utav våra kunders sajter i riskzonen, om vi hade gjort det så hade vi såklart inte lagt upp det på det sättet.

Men som du märker så är det lite lättare för mig att svara när jag förstår vad det är du syftar på. Och den där dolda länken på startsidan kan man ju diskutera i all evighet. Den har aldrig givit några av våra kunder problem i alla fall. Och det är endast ur praktisk synpunkt vi gör det på det sättet. Det viktigaste är ju att sidorna existerar och inte är dolda eller redirectar när man kommer in på dem genom Google. Det är våran uppfattning. Du får gärna ha din.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 13:43 #35
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kajsa, vore fint med lite information om vad ni faktiskt är bra på och har åstadkommit istället för att bara kasta tillbaka sand. Varför inte kliva ut ur sandlådan och ge lite exempel på bra positioneringar som ni är ansvariga för.

Sen är väl ändå "sökmotoroptimering" ett förhållandevis enkelt ord att positionera för, så varför finns ni inte med på topp tio på Google?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 13:55 #36
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Suck!
Om någon lägger en dold länk på en sida, som bara hittas av Google så är det cloaking!

Du kanske av någon anledning inte tycker att det är så, men Google struntar väl i vad du anser! Du visste inte vad cloaking var när du påbörjade denna debatt, jag antar att du vet lite mer om det nu.

Du menar alltså att ni bygger infosidor, nya sidor som rankar bra i sökmotorerna och länkar till dessa med dolda länkar och när en kund kommer in på sidan så kan hon/han klicka sej vidare till de "riktiga sidorna"?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 13:55 #37
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Jonny, det tycker jag låter som en riktigt bra idé. Tycker mig ha lite sand emellan tårna.

De två länkarna som jag skickade innan som var till två av våra kunder i Sverige (resfeber och Axis communications) och deras informationssidor, de har fina positioner på Google under orden Paris weekend och IP camera. Om det är någon speciell bransch du är intresserad av eller liknande, något speciellt företag kanske, så kan jag ge dig exempel på positioneringar vi har genererat där.

Jag vet inte direkt om jag skulle påstå att ordet sökmotoroptimering är lätt att sätta sig själv i toppen på:-) Vi låg i toppen på en tidspunkt för ett par år sedan, men vid den tidspunkten så var det också många företag som "poppade upp" och använde sig utav massa olika metoder som vi inte ansåg som etiskt riktiga enligt våran policy, så då tog vi oss själva ur det racet. Idag som du säkert vet så kan man ju inte det allteftersom att Googles algoritmer blir bättre. Så vi har gett oss in i matchen igen och lanserade våran nya hemsida i april. Så vi jobbar i dagens läge för att ta oss upp i toppen igen, men har inte haft så lång tid på oss ännu.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 15:12 #38
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
xpat: vi formulerar saker och ting annorlunda, men jag tror att det hela står klart numer om vad det är vi gör och det var det viktigaste för mig. Du är självklart välkommen till att sätta vilken etikett du vill på det, och ha din egna uppfattning om det är bra eller inte. Hur man än vänder och vrider på det hela så levererar vi bra lösningar som fungerar till nästan 2000 kunder Europa runt. Och vi har ALDRIG fått någon blacklistad ifrån Google. Om du har fler frågor gällande våra lösningar är du välkommen att kontaka mig.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 15:39 #39
echos avatar
echo echo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 64
echo echo är inte uppkopplad
Medlem
echos avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 64
Citat:
Originally posted by xpat@Aug 14 2006, 13:55
Suck
Om någon lägger en dold länk på en sida, som bara hittas av Google så är det cloaking
Läser du Google riktlinjer så skriver de inte om hidden links och cloaking i samma mening. De är två punkter i en lista över saker som man ska undvika. Det är inte samma sak.
echo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 16:34 #40
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av echo
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Suck
Om någon lägger en dold länk på en sida, som bara hittas av Google så är det cloaking
Läser du Google riktlinjer så skriver de inte om hidden links och cloaking i samma mening. De är två punkter i en lista över saker som man ska undvika. Det är inte samma sak.
Läser du Googles riktlinjer så står det under "basic principles" att:
"...present different content to search engines than you display to users..."
En länk som Google ser men inte en surfare är cloakad!

Dolda länkar lilstas specifikt under en egen sektion: "specific guidelines"

Vilket bara gör saken värre!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017