Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips på bästa avkastning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-20, 00:03 #31
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
Du ska absolut inte spara i fonder. Fonder är en laglig form av stöld och inget annat. Jag studerar ekonomi och kan ge dig de bästa tips du kan få.

* Köp aldrig fonder. (Anledning: Förvaltningsavgiften oavsett storlek äter sakta men säkert upp dina pengar mer och mer för varje år. Googla ränta-på-ränta effekten så förstår du varför).
* För högst avkastning på längre sikt är att investera i aktier (i princip vilka som helst), fördela ditt kapital så du har cirka 5-10 olika aktier beroende på vilken risk du kan tänka dig.

Om du känner dig för "feg" för aktier så är faktiskt sparkonto med bra ränta ett alternativ =)

Lycka till med investerandet! (Och snälla, sätt aldrig en enda krona i en fond)
Det var det sämsta jag har hört. Studerar ekonomi själv, men det hade jag ej behövt göra för att ej säga "investera i vilka aktier som helst".

Plugga mer! :P
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-22, 09:55 #32
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det var det sämsta jag har hört. Studerar ekonomi själv, men det hade jag ej behövt göra för att ej säga "investera i vilka aktier som helst".
Man behöver inte läsa ekonomi för att förstå att det är ett tokigt tips, sunt förnuft eller egna erfarenheter funkar också.

Men bortsett från just det förmodligen inte helt genomtänkta tipset tycker jag att heavenclouds inlägg var bra!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 13:18 #33
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Man behöver inte läsa ekonomi för att förstå att det är ett tokigt tips, sunt förnuft eller egna erfarenheter funkar också.

Men bortsett från just det förmodligen inte helt genomtänkta tipset tycker jag att heavenclouds inlägg var bra!
Mja, om man köper lite hejvillt på Large cap så är sannorlikheten stor att du prickar in index... och det ligger väl på ca +10% per år?

Å andra sidan ska man titta på First North/Aktietorget om man vill åka berg- och dalbana...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 21:17 #34
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Man behöver inte läsa ekonomi för att förstå att det är ett tokigt tips, sunt förnuft eller egna erfarenheter funkar också.

Men bortsett från just det förmodligen inte helt genomtänkta tipset tycker jag att heavenclouds inlägg var bra!
Instämmer.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 22:17 #35
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Hojta till om ni tycker att jag bumpar tråden så ska jag försöka sluta med det.

Tror man på H&M kan det vara svårt att låta sparkontot vara efter kursfallet. Det kan löna sig att vänta men det kan också vända upp. Analytikerna verkar såga H&M vilket kanske kan leda till lägre priser på kort perspektiv- man kan alltid hoppas! Är man försiktig av sig delar man upp köpen i omgångar.

Här kommer två enligt mig läsvärda inlägg för de som vill läsa på mer:

Det finns massor av artiklar kring H&Ms senaste rapport, en del av lite mer negativ karaktär men jag delar inte riktigt deras syn så jag har sållat bort dem.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 11:17 #36
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Dags att krossa myten om att aktier på lång sikt alltid går plus?

(nej, det är inte jag som skrivit ovanstående)

Däremot ska man ha klart för sig att det under långa perioder kan vara så att börsen inflationsjusterat inte kommer upp i >0%, det beror helt på när man går in.

Att vi sedan 1980 c:a haft en unik period med uppgång på börserna behöver inte vara någon garanti att det kommer fortsätta. Det kan mycket väl vara så att de som går in på börsen nu får vänta 10-30 år på att få tillbaka pengarna, inflationsjusterar. Sådana perioder har förekommit.

Personligen tror jag att vi har en börsbubbla nu, tack vare de låga räntorna och det eviga pengatryckandet både här och i USA. Det är svårt att säga något med säkerhet med tanke på vad som ligger framför oss (eskalerad skuldkris och djup energikris), men obelånde reala tillgångar är förmodligen det bästa du kan ha.

Guld och silver har gått bra under några år (silver upp 40% 2010), och makroekonomiskt finns det mycket som tyder på att de kommer fortsätta uppåt ett tag till, trots försök att hålla dem nere.

Andra förespråkar att man bör ha en del USD i sin portfölj, helt enkelt för att denna valuta i framtiden kommer vara det minst dåliga alternativet, under en kortare period, sanningen i detta låter jag vara osagt.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 22:22 #37
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Fördelen med finansiellt starka, direktavkastande bolag är att man iaf inte står lottlös när/om kurserna faller. Tror man inte på en börsbubbla är utdelning + kursutveckling ganska tilltalande! Särskilt orolig för en börsbubbla - nej, är jag inte. Orosmoln finns ju alltid. Man får själv avgöra om man är beredd att ta risken.

I fallet H&M går bolaget väldigt bra så jag förstår inte riktigt varför den fortsätter falla. Eller jag kanske kan förstå det men jag håller inte med. Så länge inget fundamentalt förändras till det sämre är H&M precis en sån aktie jag vill ha livet ut. Oavsett om det blir ett halvdant börsår för H&M-aktien gör det inte så mycket om man tror på företaget. Det är bara att tacka och ta emot.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 00:56 #38
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Några investeringstips?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 13:39 #39
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Några investeringstips?
Det beror på tidshorisont, vilken risk man är villig att ta, vilka börser man har tillgång till, om man tänkt vara aktiv eller passiv etc.

Jag som är långsiktig och nog vill förbli passiv tycker bortsett HM att SHB ser intressant ut. Antingen direkt ägande eller via Industrivärden om man gillar resten av deras innehav. Tittar man bakåt har SHB gått med vinst de 10 senaste åren och inte dragit in utdelningarna någon gång under samma period. Den utvecklingen ser inte ut att brytas. Bolaget är mer defensivt om man jämför med t.ex. Swedbank; SHB var den enda storbanken som inte tog in statligt stöd under finanskrisen om jag inte minns fel. Dom klarar redan Basel-III:s kriterier med marginal. En trygg placering som jag ser det.

AstraZeneca har vissa problem med t.ex. tillväxt och flera av deras patent går ut om ett par år men de går med vinst, har stor kassa och höjde nyligen direktavkastningen. Bolaget är lågt värderat, har varit i trubbel tidigare och klarat sig men framtiden är som alltid oviss. En del spekulerar om uppköp vilket vore trevligt. Av mina innehav känner jag störst oro över AZN, mestadels för att jag inte kan tillräckligt om läkemedelsbranschen utan köpte AZN tack vare att det är ett defensivt bolag med bra direktavkastning som står emot bra när det är oroligt på börsen. Skulle nog inte vilja rekommendera köp även om det ligger en trigger framöver (eventuellt FDA-godkännande av Brilinta). Jag tycker att det känns vingligt med en verksamhet man inte förstår. Inte för att jag nödvändigtvis förstår andra branscher så mycket bättre men dom kan man iaf få grepp om.

Ratos är ett investment/private equity-bolag som ofta verkar överträffa förväntningarna och har slagit index ganska duktigt de senaste åren. Senast jag kollade handlades bolaget med premie så det är kanske inte köpläge nu. Å andra sidan handlas de ofta med premie och kanske fortsätter de på samma fina bana en massa år till. Stark ledning som levererar, bra direktavkastning dessutom.

Kinnevik är ett annat investmentbolag vars innehav ser intressanta ut. Bra exponering mot tillväxtmarknader.

Kollar man utomlands gillar jag Coca Cola och McDonalds. Deras (utdelnings)historik är ju helt otrolig! Fortum är en inte fullt lika stor och stark utdelare men med stabil ägarbild som har förutsättningar att fortsätta gå bra i framtiden. Gemensamt för dessa är att de har god utdelningshistorik och borde kunna fortsätta i samma bana ett bra tag till.

De här bolagen kanske inte är de som ger bäst möjliga avkastning på kort sikt men eftersom risken inte är så hög enligt mitt sätt att se på saken känner jag ingen större oro. Med ett vakande öga kan man låta tiden göra jobbet.

Snabba trades är lockande men svårt. Vill man ändå satsa på en snabbare trade vill jag nämna BlackPearl. De som kan bolaget verkar ha is i magen och räknar med stigande kurs och uppköp inom ett par år. Tydligen har ledningen gjort liknande resa tidigare. Hittills har utvecklingen gått i rätt riktning men senaste rapporten var en besvikelse enligt marknaden. Om jag inte redan hade en position skulle jag nog fundera på att ta en nu, även om det strider mot min strategi. Lite chansningar höjer spänningen men man måste vara beredd på att det kan gå åt helvete.

Här fick du några namn iaf.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-05, 15:58 #40
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Det beror på tidshorisont, vilken risk man är villig att ta, vilka börser man har tillgång till, om man tänkt vara aktiv eller passiv etc.

Jag som är långsiktig och nog vill förbli passiv tycker bortsett HM att SHB ser intressant ut. Antingen direkt ägande eller via Industrivärden om man gillar resten av deras innehav. Tittar man bakåt har SHB gått med vinst de 10 senaste åren och inte dragit in utdelningarna någon gång under samma period. Den utvecklingen ser inte ut att brytas. Bolaget är mer defensivt om man jämför med t.ex. Swedbank; SHB var den enda storbanken som inte tog in statligt stöd under finanskrisen om jag inte minns fel. Dom klarar redan Basel-III:s kriterier med marginal. En trygg placering som jag ser det.

AstraZeneca har vissa problem med t.ex. tillväxt och flera av deras patent går ut om ett par år men de går med vinst, har stor kassa och höjde nyligen direktavkastningen. Bolaget är lågt värderat, har varit i trubbel tidigare och klarat sig men framtiden är som alltid oviss. En del spekulerar om uppköp vilket vore trevligt. Av mina innehav känner jag störst oro över AZN, mestadels för att jag inte kan tillräckligt om läkemedelsbranschen utan köpte AZN tack vare att det är ett defensivt bolag med bra direktavkastning som står emot bra när det är oroligt på börsen. Skulle nog inte vilja rekommendera köp även om det ligger en trigger framöver (eventuellt FDA-godkännande av Brilinta). Jag tycker att det känns vingligt med en verksamhet man inte förstår. Inte för att jag nödvändigtvis förstår andra branscher så mycket bättre men dom kan man iaf få grepp om.

Ratos är ett investment/private equity-bolag som ofta verkar överträffa förväntningarna och har slagit index ganska duktigt de senaste åren. Senast jag kollade handlades bolaget med premie så det är kanske inte köpläge nu. Å andra sidan handlas de ofta med premie och kanske fortsätter de på samma fina bana en massa år till. Stark ledning som levererar, bra direktavkastning dessutom.

Kinnevik är ett annat investmentbolag vars innehav ser intressanta ut. Bra exponering mot tillväxtmarknader.

Kollar man utomlands gillar jag Coca Cola och McDonalds. Deras (utdelnings)historik är ju helt otrolig! Fortum är en inte fullt lika stor och stark utdelare men med stabil ägarbild som har förutsättningar att fortsätta gå bra i framtiden. Gemensamt för dessa är att de har god utdelningshistorik och borde kunna fortsätta i samma bana ett bra tag till.

De här bolagen kanske inte är de som ger bäst möjliga avkastning på kort sikt men eftersom risken inte är så hög enligt mitt sätt att se på saken känner jag ingen större oro. Med ett vakande öga kan man låta tiden göra jobbet.

Snabba trades är lockande men svårt. Vill man ändå satsa på en snabbare trade vill jag nämna BlackPearl. De som kan bolaget verkar ha is i magen och räknar med stigande kurs och uppköp inom ett par år. Tydligen har ledningen gjort liknande resa tidigare. Hittills har utvecklingen gått i rätt riktning men senaste rapporten var en besvikelse enligt marknaden. Om jag inte redan hade en position skulle jag nog fundera på att ta en nu, även om det strider mot min strategi. Lite chansningar höjer spänningen men man måste vara beredd på att det kan gå åt helvete.

Här fick du några namn iaf.
Är sugen på att gå in i blackpearl med en mindre peng som jag har råd att förlora.

Edit: Glömde säga tack för ett bra och informativt svar på min fråga! =)

Senast redigerad av Lancelot den 2011-03-05 klockan 18:08
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017