Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kom på idé! Äger chefen den?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-07, 17:12 #31
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ja och du menar att om man själv skulle använda det man utvecklar så gäller inte det?
...
Jag menar att det är skillnad på om man utvecklar en tjänst och driver en tjänst, det är olika positioner i värdekedjan även om både företag och enskilda självklart kan göra både och. I fälgexemplet tjänar den anställda som säljer fälgar vid sidan om pengar på EXAKT samma sak som firman han är anställd hos, jag tror inte att det behöver vara så i det här fallet.

OM man jobbar hos en webbfirma som säljer programmeringstjänster och driver en köp-och-sälj-sida vid sidan om så tjänar man inte pengar på samma sak även om det självklart kan finnas fall där man ligger nära varandra, tex om man på jobbet utvecklat en köp-och-sälj-sida för kund samtidigt som man gör en sådan tjänst för sig själv. Då kan man ju misstänka att man kopierat kod man utvecklat på arbetstid.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 23:32 #32
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Angående hela diskussionen om fälgar och hemköp.

Jag arbetar för en webbyrå som skapar hemsidor och system åt kunder. Angående konkurensen så borde det inte vara något problem. Om en webbyrå skapar webbshops åt kunder så är det ju knappast förbjudet att öppna en webbshop. Det är ju som att säga att en NCC byggare inte får starta en butik för att förra veckan byggde han en åt en kund.

Konkuransen är ju vad tjänsten GÖR, inte att SKAPA tjänsten.

Tjänsten jag kommit på är en webbtjänst, den kan jämföras med typ mailchimp(nyhetsbrev) eller google analytics(statistik). Om jag underlättar för folk med sina hemsidor genom en tjänst så är det ju knappast konkurans med skapandet av hemsidor.

Om vi kan komma överens om att det faktiskt inte är förbjudet, kan vi då försöka fokusera på vad en rimlig uppdelning är? Ska man dela äganderätt eller ska man kräva provision? Hur mycket provision isf? Om utvecklingen rör sig om 1-2 månader vad är rimligt då att han får som kompensation?

Senast redigerad av marcuslind den 2009-11-08 klockan 01:01
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-08, 09:27 #33
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Ju längre in i processen man tar in finansiärer/delägare desto mer får man behålla själv. Om man bara kommer med en idé som på intet sätt är skyddad av patent eller motsvarande så finns det ju inget som hindrar att den som har pengar och blir tillfrågad att bli delägare helt enkelt snor idén och startar upp verksamheten helt själv.

Om chefen i det här fallet ska betala hela utvecklingen genom att betala lön så är det ingen liten del som ska tillfalla honom. Om möjligt skulle jag råda dig att sitta två timmar på kvällen varje dag, offra ditt sociala liv och dina hobbies, försumma din eventuella fru & barn en smula så att du kan ta in finansiering så sent som möjligt.

Ska man räkna på det så handlar det om att göra en värdering av tjänsten och sedan beräkna hur stor del av det värdet som kostnaden för utvecklingen utgör + lite extra för att man tar den ekonomiska risken. Så länge tjänsten bara är en idé + designutkast så är väl värdet lika med noll och det enda som motiverar att du som uppfinnare ska ha en större del av kakan är att du kan avsätta en hel del av din tid (tid = pengar) för att delta i utvecklingen.

Ett alternativ är att hitta kollegor/kompisar som är villiga att bidra med tid/kodning så att behovet av extern finansiering minskar. Det är både roligare och går snabbare om man är fler!

Kan du inte be om att få gå ned i arbetstid så att du kan utveckla tjänsten? Försök att få en något så när fungerande tjänst först innan du ber någon om pengar. Då kan dessa läggas på marknadsföring istället och du får behålla mer av kakan.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-08, 10:37 #34
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Konkuransen är ju vad tjänsten GÖR, inte att SKAPA tjänsten.
Nej inte riktigt. Om du är en designer och gör en design till din egen webbshop så kan faktiskt själva designen tillhöra företaget. I ditt fall har du angett att du kommit på och utvecklat idén på din fritid men sedan gått till din chef och presenterat den. Det väger till din fördel (om än svårbevisat) men samtidigt så om nu chefen skulle bestämma sig för att köra igång ett sånt projekt inom företagets ramar så är det du som får svårt att hävda att det var din idé. Ingen enkel sits men har du en bra relation till din chef så borde det inte vara ett problem.

När det gäller uppdelningen av andelar (eller hur man ska benämna det) så är det så att den som står för fiolerna får lejonparten, ganska logiskt. Själva idén är inte så mycket värd i det stora hela och som någon skrev, se på Dragons Den och hur mycket de vill ha av projekt där idémakaren "bara" tar med sig sin idé och sin nedlagda tid. Det är inga 10% direkt utan ganska ofta vill de ha en majoritet för att kunna styra vid behov.

Senast redigerad av Westman den 2009-11-08 klockan 10:39
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-08, 17:55 #35
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag har inte riktigt läst alla inläggen. Jag skrev tidigare ett långt inlägg som jag aldrig postade. Det gör jag ofta.

Men jag tänkte på dig som skrev det första inlägget. Du är ung. Livet är långt. Du arbetar där du är. Kanske blir du lite ledsen på chefen, eller att det inte blir som du tänkt dig.

Tänk så här: Eftersom du kom på denna idén är det inte helt omöjligt att du kommer på en annan idé i framtiden. Du har ju bevisligen talang. Ditt liv står och faller inte med denna idé.

Du kommer snart på nånting nytt, jag lovar dig!

Men det är viktigt att du är lojal, snäll och vänlig mot din chef. Ni kommer känna av varandra för resten av livet! Även om jag inte tror du kommer arbeta på just det stället i resten av livet! Men vad vet jag om det!?

Deppa inte om det inte blir som du har tänkt dig. Livet är full av utmaningar, motgångar och oväntade händelser. Så är det bara. Det är samma för dig som för alla andra. Alla simmar i samma båt.

Kör på! Kör vidare! Kör hårt! Lägg inte ner för mycket tid, kraft och engagemang kring just denna idé. Det verkar just nu ändå inte bli som du vill.

Gör ett bra jobb i stället. Det är trots allt därför du är anställd. :-)

Lycka till!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017