Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Antipiratbyrån gör razzia mot ISP

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-10, 18:57 #31
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vad tycker ni om swehack.se/newswe/ då?
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 19:03 #32
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 18:57
Vad tycker ni om swehack.se/newswe/ då?
Jag tycker det ser ut som barn som leker och att dom är oförstående att det är ett brott dom begår. Att trakassera är inte lagligt och man är dum om man tror att man kommer undan med det om man gör det per telefon/sms.

Nu höjer vi kvaliten i denna tråd tycker jag.

Om jag får gissa så är det inte enkel fildelning där en kompis har en låt en annan kompis gillar utan, gigabyte uppkopplingar dedikerade till att serva kluster med upp mot 50-100+ terrabyte olaglig data med bandbredd.

På den här nivå'n förstår jag att musikindustrin inte nöjer sig med att informera.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 19:34 #33
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
Men herregud, vad innebär ett par klistermärken? Tycker itne om att se när APB tror sig stå över samhället i övrigt och bara köra över folk till höger och vänster. Ska de börja ge sig på alla internetleverantörer så lär de få det tufft i framtiden.
ArreliuS är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 19:42 #34
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by ArreliuS@Mar 10 2005, 19:34
Men herregud, vad innebär ett par klistermärken?
Sitter dom på ett kluster med 50 terrabyte olaglig data uppkopplad med en gigabyte per sekund lina öppen för fildelning så spelar det nog lite roll skulle jag tro. Det är inte nåt man med enkelhet förklara bort. Det krävs en enorm ansträngning att hålla igång motsvarande.

Kan inte nån som är duktig räkna ut vad det skulle ta för mej att ladda upp 50TB till en sådan server med min 512kbps uppkoppling.

Fick det till 9942 dagar 1 timme 17 minuter 39.2 sekunder kan det stämma?

Alltså 27 år? Det ger ju lite inblick i vad vi snackar om och att det inte är nåt man haffsar ihop på fikarasterna.

Nämnas kan att med modem på 56kbps skulle inte två sekel räcka till.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 20:28 #35
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Var dåligt exempel, är 2005 nu. Folk har 24 & 100Mbit inte 0.5, alla fall inte "seriösa" fildelare. Dela 9942 på 200 så skulle deta ta 49 dagar för en med 100Mbit ladda upp/ner det. Sedan att 1 person skulle ladda upp eller ner var med ett dåligt exempel, räkna på 100 Personer skulle delat på det så skulle det ha tagit 0,49 dagar att fyllt det.

Sedan att en ISP har feta warez servrar är ingen nyhet, dom större ISP har faktiskt det på gbit. Vissa mer där tekniker endast vet det eller folk vet det i större skala.

Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.

Sedan krävs inget hålla igång en gbit server, bara lite extra kylning och ett kontrollerkort som kan hantera en hög diskar.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 20:37 #36
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 20:28
Var dåligt exempel, är 2005 nu. Folk har 24 & 100Mbit inte 0.5, alla fall inte "seriösa" fildelare.
Jag skiter blank i vad du har för uppkoppling, det jag ville göra var att ställa det i proportion av vad vi vanliga surfare har för uppkoppling. Och hur mycket data det igenligen är. Att en ensam person inte laddadat upp det var det jag försökte säga med lite enklare ord. Att det är enormt organiserat av det du kallar "seriösa fildelare".

Du är säkert enormt bra på att driva stora serverkluster med terrabyte data, vi andra normala ägare av servrar var det jag riktade mej mot. Jag har rätt bra koll på vad en WN-medlem har för uppkoppling. Till och med modem är väl ganska vanligt än vad jag vet. Så jag tog i lite med 512kbps väldigt många har ju comhems 128 eller 256. Att medlet i sverige skulle vara över 512 tror jag inte.

Handen på hjärtat, behöver en som surfar på internet idag utan att fildela mer än 512kbps? Jag tror det duger åt majoriteten.

Intressant ordval "seriösa fildelare" om du nu är en sådan, vilken av ftp'erna var det dom tog ner för er idag.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 20:41 #37
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Jag skulle ha överseende om detta inträffade med Bahnhof's anställdas privata linor i hemmet, men att det sker mitt i kontoret sänker mitt förtroende för Bahnhof rejält.

Tänk att jag var nära att skaffa dedikerad server hos dom, nu är det definitivt uteslutet.
Micke04 är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 21:03 #38
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Micke04@Mar 10 2005, 20:41
Tänk att jag var nära att skaffa dedikerad server hos dom, nu är det definitivt uteslutet.
Om du skall gå i den linjen blir du utan ISP, vad jag hört är det många FTP servrar som togs ner runt 15:00 tiden idag. Slumpa fram en av det större ISP'ern och dom har till 99% minst en FTP av storlek driven av de anställda.

Fildelning står för 80% av internettrafiken säger ISP'ernas egna mätningar.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 21:06 #39
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 10 2005, 21:28
Frågan är om det visar att APB inte hade befogenheter för just den razzian att den var på felaktiga grunder om dom kan använda det som hittade som bevis. Sedan är det bara säga att dom inte visste något utan att alla fick använda just dom servarna till vad dom ville.
Sverige har vad jag förstått något som kallas för fri bevisprövning - detta innebär att alla bevis kan godkännas av rätten oavsett hur de anskaffats. Att det däremot går att få tillstånd till en husrannsakan med ett par filmer och några få mp3-låtar som grund tycker jag känns helt overkligt. Jag gissar att det går att hitta mer piratkopierat än så hos vilken svensson som helst.

Anmärkningsvärt är också att antipiratbyrån får medverka vid tillslaget.

Vore för övrigt intressant att veta om klustret med piratservrar stod med sina märken mitt inne i den hall som vissa av Bahnhofs kunder har fritt tillträde till.

Om tidningsuppgifterna stämmer bör Bahnhof faktiskt ha varit medvetna om dessa servrar - men det är mycket i rapporteringen som låter för dumt för att vara sant i mina öron. Ska bli intressant med lite uppföljande artiklar - dessa snabbrapporteringar vi sett hittills är förmodligen inte speciellt tillförlitliga.

Det som upprör mig är hur det hela gick till och hur enkelt man fick tillstånd för aktionen. Brottet i sig är visserligen rätt allvarligt, men det verkar inte ha funnits skälig anledning att misstänka något som kräver detta kraftfulla agerande.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-10, 21:16 #40
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 10 2005, 21:06
Brottet i sig är visserligen rätt allvarligt, men det verkar inte ha funnits skälig anledning att misstänka något som kräver detta kraftfulla agerande.
Jag håller med dig, tror du inte det är mailkorrspondens med mk@ som tingsrätten fått ta del av?

Jag gissar på det, annars vore det mycket konstigt.

En annan grej att bahnhof peerar TPB kan ju ses som lite tvivelaktigt. Kanske är nåt sånt dom retat sig på.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017