Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppsägning av en visstidanställd i förtid?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-17, 21:46 #31
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
En sak är i alla fall klar, är han inte på jobbet behöver du inte betala en spänn i lön. Han kan ju förstås sjukskriva sig, men du kan ju alltid kontra med att du vill se läkarintyg (vilket du faktiskt har rätt att kräva, det är dina pengar han förväntas få så du har rätt att ställa lite krav).

Att utebli från arbetsplatsen utan giltig anledning är utan tvekan skäl för uppsägning och det finns inget som säger att han måste vara borta i fem dagar. Att inte dyka upp och vara borta en dag räcker fint. Facket kan säkert ha åsikter om det, men du riskerar i princip ingenting om avskedar (inte säger upp, avskedar) honom när han dels inte sköter sitt jobb och dels inte dyker upp över huvud taget.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 21:59 #32
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 21:46
En sak är i alla fall klar, är han inte på jobbet behöver du inte betala en spänn i lön. Han kan ju förstås sjukskriva sig, men du kan ju alltid kontra med att du vill se läkarintyg (vilket du faktiskt har rätt att kräva, det är dina pengar han förväntas få så du har rätt att ställa lite krav).

Att utebli från arbetsplatsen utan giltig anledning är utan tvekan skäl för uppsägning och det finns inget som säger att han måste vara borta i fem dagar. Att inte dyka upp och vara borta en dag räcker fint. Facket kan säkert ha åsikter om det, men du riskerar i princip ingenting om avskedar (inte säger upp, avskedar) honom när han dels inte sköter sitt jobb och dels inte dyker upp över huvud taget.
Phew, det där lättade mig lite. Du säger att jag i princip inte riskerar någonting om jag avskedar? Kan du utveckla det lite? Pratade med honom lite idag, men det blev inget avskedstal (kunde inte vara för hård kändes det som...damn it human!). Får nöja mig med uppsägningen.

Kommer han inte imorgon skickar jag ett mail och förklarar att han har 2veckor kvar. Senare tänker jag inte bryr mig mer. Vi vet bägge hur det är, kommer han inte är det för han bestämmer sig för att inte komma. Kommer han så betalar jag:/
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 23:14 #33
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Provanställning nästa gång kanske?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-17, 23:19 #34
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Mickee@Jun 17 2009, 17:04
Att det därimot kommer påverka det ordinarie arbetet går väll knappast att komma ifrån på dom flesta arbetsplatser, tyvärr.
Har man en tight deadline, och skiter i det för att gå till AMS istället, då anser jag att det drabbar arbetet. Men sitter man enbart och utvecklar något åt företaget, där ingen deadline finns eller deadlinen är 6-7mån framåt i tiden, så anser jag inte att det drabbar arbetet.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 01:07 #35
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 21:46

Att utebli från arbetsplatsen utan giltig anledning är utan tvekan skäl för uppsägning och det finns inget som säger att han måste vara borta i fem dagar. Att inte dyka upp och vara borta en dag räcker fint. Facket kan säkert ha åsikter om det, men du riskerar i princip ingenting om avskedar (inte säger upp, avskedar) honom när han dels inte sköter sitt jobb och dels inte dyker upp över huvud taget.
Nej, att utebli från arbetsplatsen en dag är inte skäl för uppsägning! För att säga upp någon av personliga skäl krävs det att förseelsen skett upprepade gånger och att den anställda blivit uppmärksammad på att arbetsgivaren är missnöjd flera gånger. Här har jag hört att 5 separata frånvarodagar med errineringar emellan varje är ett bra riktmärke.

För att klargöra det hela:
I Sverige finns det uppsägning och avsked där det senare skiljer sig från det förstnämnda eftersom det sker direkt och därmed inte har någon "uppsägningstid". För avsked krävs det dock att arbetstagaren "grovt missköt sig". Exempel på grov misskötsel kan vara en betydande stöld från arbetsgivaren eller misshandel av en annan anställd. Det är därmed ganska ovanligt men om det nu skulle ske så kan man helt enkelt be personen i fråga att lägga ner sina verktyg, ta sitt pick och pack och inte komma tillbaka nästa dag.

För uppsägning däremot finns det två skäl. Personliga och arbetsbrist. Det sistnämnda är ganska självförklarande och verkar ju inte vara applicerbart i det här fallet. Personliga skäl däremot kan bestå i att arbetstagaren är långsam, lat, otrevlig mot kunder etc. och det är väl här du har din chans. Förfarandet brukar gå till ungefär så här:

Arbetsgivaren blir missnöjd med den anställde och tar in den arbetstagaren för att samtal för att diskutera problemet och eventuella lösningar (banda gärna), arbetstagaren bättrar sig inte då kontaktar man facket (de kan faktiskt hjälpa arbetsgivare också) som kommer kräva att arbetstagaren får ett par chanser de brukar också be om ett samtal där arbetstagaren är närvarande, kvarstår problemet så är det dags för arbetsgivaren att ta till med hårdhandskarna - skriftlig errindering, när du gjort det ett par tre gånger så brukar facket komma till insikten att det är ok och sparka personen och då är det dags att säga upp han eller henne. Facket är som sagt ett ganska ok bollplank och medlare i såna här situationer. Tänk också på att dokumentera förfarandet.

Avskedar du någon utan giltigt skäl så riskerar du att hamna i arbetsdomstolen och troligen få betala skadestånd till arbetstagaren för att inte säga vilken dålig PR det är. Inom mina referensramar är det inte att "riskera i princip ingenting". Arbetstagaren har också rätt att återgå till sitt arbete.

Jag är inte helt säker på om det här gäller vid avsked också men om arbetstagaren tycker att en uppsägning är orimlig så kommer han eller hon "ogiltigförklara" den och har då rätt att jobba kvar och bära lön och förmåner tills dess att fråga utretts. Även här kan skadestånd komma på tal och frågan avgörs oftast i domstol.

Det är svårt att sparka någon i Sverige! Det är därför stora koncerner försöker sig på trix som det jag beskrev ovan. Så ta hjälp, om inte från andra, så i alla fall från facket. Se till att dokumentera allt och ha tålamod med den anställde, du är i underläge i de flesta förhandlingar eftersom bevisbördan ligger på dig. Så räkna med att det kommer ta tid.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 01:40 #36
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Rhuse har rätt i att det finns en rad olika regler som styr uppsägning respektive avsked, men jag vidhåller att frånvaro och arbetsoförmåga är tillräckliga skäl för uppsägning och även för avsked (även om det för avsked krävs längre frånvaro).

Vid uppsägning måste du varna innan för att den anställde skall få en chans att bättra sig och yttra sig kring anlendingen till sitt beteende, men det finns inte stipulerat någonstans hur många varningar som skall ges och med vilket intervall. Vanligt när man har med facket att göra (vilket jag inte tror var aktuellt för dig och den anställde, ingen av er hade väl avtal i den riktningen) är minst två skriftliga varningar.

Vid en arbetsrättslig tvist avgörs frågan genom antingen förhandling eller via arbetsdomstolen.

Jag var kanske alltför kortfattad i mitt tidigare inlägg, men i princip kan du för det som redan hänt säga upp individen, men minsta uppsägningstiden är, tror jag (visstidsanställning är jag inget vidare på) en månad även i detta fall.

Skulle det bli tal om avsked måste man informera en vecka innan och senast inom två månader efter att skäl för detta uppstod, men det är alltid arbetsgivaren som bestämmer och aldrig någon annan. Det kan givetvis får konsekvenser om det är oskäligt och i ett senare läge visar sig att arbetsdomstolen tycker annorlunda än dig som arbetsgivare, emn det är ju ändå alltid du som arbetsgivare som bestämmer. Det kan dock få ekonomiska konsekvenser, men risken vid en kortare anställning är minimal, skulle jag tro.

Om du är med i Företagarna har de gratis juridisk rådgivning i fall som dessa.

Enklast torde ju vara att förklara situationen för den anställde och be honom skärpa sig omedelbart (varna skriftligt så har du tagit steg 1 mot en uppsägning). Har du tur vaknar han ur dvalan...

Är han inte där behöver du i vilket fall inte betala.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 20:10 #37
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Det är många regler bara om detta med personal. Inte konstigt folk rekommenderar att anlita experthjälp. Redan tagit kontakt med juristbyrå som kan hjälpa mig med sådana frågor nästa gång jag behöver hjälp.

Fokuserar man sig för mycket på detta tappar man lätt fokus på vad man egentligen ska göra på företaget, vilket jag märkte.

Har någon annan haft problem med anställning förr? Skulle varit ganska kul att höra det
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 20:11 #38
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Rhfuse, du säger att stora koncerner tar till sig knep för att göra det lättare att bli av med folk. Vilka?

BTW, vad svårt det är att sparka folk, är det rättvist för företagen? Är han inte lämplig så är han ju inte lämplig. Hämmar ju verkligen företagstillväxt med alla dessa arbetsgivarfientliga regleringar. Se till att anställda ser till att sköta sig istället! Inte direkt billigt heller att anställa fel.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 20:20 #39
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Att ha anställda tar mycket energi och är dyrt. Det kan bli riktigt kostsamt om du har anställda som kanske inte presterar som du förväntar dig, ofta är sjuka eller bara en sådan natulig sak som att de får barn.

Är man ett litet företag tycker jag man skall fundera mer än en gång innan man anställer och så långt det går i stället köpa in de tjänster man behöver, även om det stundtals kan tyckas vara ett mycket dyrt alternativ,

Vi har haft anställda som bara försvunnit, tagit med sig datorer och telefoner, konstant misskött sig (surfat dagarna i ända och drivit egen business från arbetspaltsen) och de som helt enkelt inte klarat jobbet.

Du måste ha ögonen på dina anställda och helst inte vara alltför snäll, även om det inte är lätt att säga ifrån, man vill ju ogärna vara den elaka typen som man själv en gång i tiden tyckte illa om...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 20:31 #40
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Funderat mycket kring detta också, att det är svårt att ha anställda som är drivna. Heter inte lösningen timanställning på visstidsanställning då? Om de är bra, fortsätt ge dem tid att arbeta, om inte, du behöver inte kalla in dem och behöver inte betala dem. Verkar vara en bra lösning.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017