Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-19, 13:20 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Dyrare innebär ofta "mer" i någon form men inte (nödvändigtvis) bättre hållbarhet. Snarare är det ju ofta så att ju fler funktioner desto mer som kan gå fel.

Faktum kvarstår att vill du ha support lunchtimmen så byter du webbhotell. Du verkar ju uppenbarligen inte nöjd med vare sig öppettider eller support vilket är oerhört viktigt om sidan är ditt levebröd så förstår inte varför du stannar. Som enskild kund kan du inte kräva att webbhotellet ska ändra sina rutiner vilket du förhoppningsvis inser. Är det bara ett fåtal kunder som lider lika mycket som du av lunchtimmen så skadar det knappast företaget. Tycker de flesta på samma sätt (vilket jag betvivlar starkt) så ändrar de säkert på detta.

Sedan så påstår herr Klein att kommunalarbetare tär på samhället vilket väl säger en hel del om honom själv och hans syn på sina medmänniskor.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 17:06 #32
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Oct 19 2007, 13:20
Dyrare innebär ofta "mer" i någon form men inte (nödvändigtvis) bättre hållbarhet. Snarare är det ju ofta så att ju fler funktioner desto mer som kan gå fel.

Faktum kvarstår att vill du ha support lunchtimmen så byter du webbhotell. Du verkar ju uppenbarligen inte nöjd med vare sig öppettider eller support vilket är oerhört viktigt om sidan är ditt levebröd så förstår inte varför du stannar. Som enskild kund kan du inte kräva att webbhotellet ska ändra sina rutiner vilket du förhoppningsvis inser. Är det bara ett fåtal kunder som lider lika mycket som du av lunchtimmen så skadar det knappast företaget. Tycker de flesta på samma sätt (vilket jag betvivlar starkt) så ändrar de säkert på detta.

Sedan så påstår herr Klein att kommunalarbetare tär på samhället vilket väl säger en hel del om honom själv och hans syn på sina medmänniskor.
1) Att jag säger att kommunalarbetare tär på samhället, säger ingenting om mej som person. Utan säger mer om hur illa fungerade kommunalverksamhet är. En kommun med lägre kostnade innebär lägre kommunalskatt. Stockholms stad har skyhög kommunalskatt
1.2) Poltiker tär ännu mera på samhället. Många kommunalarbetare gör faktiskt ett bra jobb inom äldreomsorgen.

2) Visst kan jag byta webbhotell, men det innebär följande nackdelar.
2.1) Kostar pengar
2.2) Hur vet jag att det nya webhotellet inte har andra konstigheter för sej? Det jag ligger på nu fungera rent tekniskt i stort sett. Det som piroteras är hemsidan tillgänglighet och mailen att fungera. Det sistnämda har fortfarande problem, men kan man antaligen lösa genom att gå via telias smtp server istället.
2.3) Lösningen är att hyra en egen server.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 17:20 #33
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Originally posted by jonny@Oct 19 2007, 08:55

Nej, men det är ju inte riktigt så att du vill ha 100 anställda som svarar på ett samtal var om dagen. Du vill ha så få anställda som möjligt för att ha så låga kostnader som möjligt. Det innebär att man kan hålla lite lägre priser och förhoppningsvis få ut en vettig lön och kanske till och med en liten vinst.
Lite förenklade beräkningar:
Om en genomsnittlig person har 20 000 kr i lön.
Lönekostnaden är c:a 20 000 + 32% sociala avgifter + 12% semesterersättning, totalt cirka 30 000 kr.
En genomsnittlig månad har cirka 160 arbetstimmar. Det innebär en kostnad bara för lön (utrustning, lokal, fortbildning etc tillkommer) på c:a 190 kr/h.
Om du tar upp en kvart av personens tid har du kostat nästan 50 kr. Det är 50 kr mer än kunden som aldrig kontaktar supporten.
Om varje ärende tar en kvart hinner personen hantera 32 ärenden på en dag. Således behövs en person per 32 kunder om alla kunder har ett ärende per dag.
Den optimala kunden klarar sig själv. Då behövs ingen supportpersonal och kostnaderna blir lägre. Grejen är att det är alla kunder tillsammans som står för lönen för supportpersonalen och alla andra företagskostnader. Så det går att räkna på lite olika sätt.
Men igen så brister logiken..

Exempel: Pelle jobbar på supporten. Han har 150:- i timmen och jobbar 8 timmar om dagen, 20 dagar i månaden. Totalt blir det alltså 150*8*20 = 24.000
Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls.
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 17:30 #34
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Under de 45 minuterna kunde Pelle kanske ha skickat en offert till en ny kund istället. Nu han inte Pelle göra det och då får han kompis Göran börja jobba för att webbhotellet ska hinna med och vips har kostnaden ökat till det dubbla...

Framförallt om en genomsnittlig kund behöver 0,5 h support om året eller 0,75h/vecka => 39 timmar/år så blir det stor skillnad i kalkylen.

Om en person jobbar 8 timmar i 20 dagar per månad och har fem veckors semester, blir det 8 x (20 x 12 - 25) = 1720 timmar arbetstid per år.

Pelle kan i första fallet klara supporten för 1720/0,5 = 3 440 kunder och i andra fallet bara cirka 45 kunder.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 17:33 #35
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by melin@Oct 19 2007, 16:20

Men igen så brister logiken..
Exempel: Pelle jobbar på supporten. Han har 150:- i timmen och jobbar 8 timmar om dagen, 20 dagar i månaden. Totalt blir det alltså 150*8*20 = 24.000
Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls.
Tror inte att Jonny menade detta, utan hävdade att det är en ekonomisk balansgång om hur många anställda man kan ha för att företaget skall gå runt.
I Sverige så kostar det väldigt mycket att anställa vilket gör att man inte anställer förrän det absolut är nödvändigt och detta är ännu viktigare om man har en mindre rörelse där man måste slita hårdare för att få sin verksamhet att gå runt.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 19:38 #36
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein, kommunalskatten i Stockholm är låg, inte hög, vid en jämförelse med resten av landet:

Högst: Dals-Ed 34,24
Lägst: Vellinge 28,89 (av två kommuner under 29 kronor i hela landet)

Stockholm har 30,05 och är på elfte (11:e) plats i listan över landets kommuner med LÄGST skatt.

I övrigt så finns det gott om webbhotell som inte har lunchstängt och där personalen trots allt har lunch, ibland till och med samtidigt. Det går att lösa på många olika sätt, men det torde för de flesta inte vara just lunchrasten som gör om man väljer en leverantör eller inte.

Om du skaffar egen server och inte skall ha den hemma så får du väl samma supportproblem när de inte svarar på lunchen...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 19:54 #37
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Citat:
Originally posted by melin@Oct 19 2007, 17:20
Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls.
Jag erkänner, det är mitt fel att du aldrig kommer fram till supporten under lunchtimmen, Klein! Ber så mycket om ursäkt, men jag känner ofta ett nästan sjukligt behov av att prata med tekniker just den tiden på dygnet.

För övrigt kan tilläggas att de mindre företagen kanske har färre anställda och kortare öppettider men som en positiv bieffekt så är personalen i regel mer kompetent än på dom stora företagen. De som rekryteras till de större företagen är vanligtvis så unga och oerfarna människor som möjligt eftersom detta ger lägre lönekostnader, och då personalomsättningen ändå är stor i callcenter-branschen så anses det bortkastat att investera i personal. Och tro mig, det ÄR ett callcenter ni ringer till om ni t.ex. slår en pling till Telia eller Glocalnet....
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 20:28 #38
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by melin@Oct 19 2007, 17:20
Men igen så brister logiken..

Exempel: Pelle jobbar på supporten. Han har 150:- i timmen och jobbar 8 timmar om dagen, 20 dagar i månaden. Totalt blir det alltså 150*8*20 = 24.000
Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls.
Det är enkel företagsekonomi Melin

Vi spinner vidare på vårt exempel:

Alltså. Om Johan (och ingen annan heller) hade ringt denna månad, så hade vi inte behövt Pelle alls. Då sparar vi in hela hans lönekostnad på 30.000 kr. Är Johan den enda kunden som ringer denna månad, så kostar Johans samtal oss 30.000 kr. Om precis så många kunder ringer, som Pelle klarar av att hantera, så kostar oss varje samtal 50 kr. Förutsatt att Pelle kan arbeta 160 timmar i veckan och att varje samtal tar 15 minuter.

Eftersom vi är ett företag så kommer vi aldrig vilja ha högre lönekostnader än nödvändigt. Det innebär att vi anställer precis så många som det behövs för att besvara alla supportärenden. Ligger vi på max belastning så kostar oss därför ett 30 minuters supportärende ca 100 kr. Om vi inte har full beläggning på alla anställda, så kostar varje supportärende istället mer. Men nu utgår vi ifrån att vi har optimalt antal anställda för att ge en så låg kostnad per supportsamtal som bara möjligt.

Den här kalkylen blir bara relevant för större företag. Men i mindre företag så fungerar det som Jonny beskriver det. Om telefonen inte ringer, så kanske Pelle har som uppgift att skicka ut offerter istället. Då får vi istället räkna på alternativkostnader. Om Pelle genom att skicka ut offerter tjänar in 500 kr/tim till företaget, så kostar oss istället varje 15 minuters supportärende 125 kr.

Kort sagt så är 50 kr för 15 minuters support den absolut lägsta kostnaden. Det kan aldrig bli billigare, men det kan bli betydligt dyrare.

Observera att vi har avrundat vissa beräkningar här. Kostar Pelle oss 30.000 kr/mån och han jobbar 160 timmar/mån så kostar oss 15 minuters support exakt 46,875 kr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 20:58 #39
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
jo men att säga att man kostar företaget 50:- mer för att man ringer 15min till supporten, är helt fel

Killen är redan anställd och kostar redan företaget pengar. Och är det många som ringer så får dom väl ordna med en telefonkö - det gör ju de stora företagen..

Jag säger som jag sa i mitt första inlägg.. ett företag som erbjuder en service borde ha support på lunchen, för det är då som jag lättast kan kontakta dom.
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 21:02 #40
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Men företaget tjänar (antagligen) ingenting på ett supportsamtal om varför han inte hittar maildelen i sin cPanel medans en utskickad offert kan leda till en ytterliggare kund, om jag förstått deras resonemang rätt.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017