Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Twitter, Facebook & LiveJournal driftproblem

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-24, 13:54 #31
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns flera olika sätt, men beror vad för typ av DDoS.

Men i regel kan man alltid hitta ett mönster och blockera på det, blockera antal anslutningar hjälper inte så mycket om man får antal tusen anslutningar från spoofade ip.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-04, 01:11 #32
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Finns flera olika sätt, men beror vad för typ av DDoS.

Men i regel kan man alltid hitta ett mönster och blockera på det, blockera antal anslutningar hjälper inte så mycket om man får antal tusen anslutningar från spoofade ip.
Skumt, mina brandväggar klarar iaf av det. Innan hade jag typ 15-20 000 IP som anslöt när det var som värst juli 2008, och den brandvägg jag har nu klarar det galant utan problem. Under 2008 har jag runt 10 st ddos attacker och sedan oktober 2008 när jag skaffade nya brandväggar, noll komma noll problem.

Det må hända att de ddos attacker jag har haft var milda, men med en Ingate som var innan gick hela härligheten ner helt vid mer än 10 tillfällen.

Folk som har infekterade datorer med maskar, klagar dock ofta att dom inte når tjänsterna, då dom har runt 30-50 accesser / sekund, så det fungerar uppenbarligen.

Senast redigerad av Danielos den 2009-09-04 klockan 01:18
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-04, 17:23 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Säkert små DDoS då, fast en FW kan man utnyttja i vissa fall. Sedan är frågan hur många state dom klarar av.

Eller hur många spoofade IP om behövs för att den har blockerat ut stora delar av internet.

Ett bra exempel är att spoofa och skicka massa från IP du använder för DNS servrar för att resolva, blir kul effekt när FW sedan blockerar.

I regel klarar en brandvägg av hantera DDoS som inte är byggda för utnyttja FW eller helt enkelt är förmånga spoofade paket eller för stor i kapacitet.

Jag har fått DDoS idag, igår och sedan flertal senaste dagarna efter det. Inget som blivit störd av.

Igår var det 2Mpps antal paket (2.000.000 paket per sekund) är tveksam om din FW skulle klarat av det. Och det var ändå en liten DDoS som jag ser det.

I regel anser jag att använda en FW för skydda mot DDoS oftast ger mer skada än nytta, alla fall om man får stora DDoS.

Fast funkar säkert bra för dig i din storlek, som inte fått några "stora" DDoS. Samt 10 st är ju inget på ett år. Jag kan få över 10 st på en dag ibland.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 12:41 #34
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Att jag kanske inte har haft de största ddos:erna är tänkbart, men med tanke på att tex en ingate gick ner när den hade runt 1% av de ddos:er nuvarande brandvägg klarar av så tror jag det är många därute som som med en riktig brandvägg skulle komma bra mycket längre. Ingate 1550 är ju inte den allra sämsta som finns. De ddos attacker jag har bygger upp sig under några timmar för att konstant verka i 2-3 dagar, och verkar vara vanliga datorer ute på nätet som har blivit infekterade av maskar. Dessa maskar slår upp en adress hela tiden som anonym användare på tex. ett forum, där de forum som blev attackerade kunde få 500-1000 anonyma användare från flera tusen IP. Dessa ddos attacker tror jag är för lika vanlig trafik för att kunna göra något åt det i en router, och Facebooks ddos tror jag är liknande de jag har haft, dvs detta är "smarta ddos attacker" som är hur lika som helst en vanlig användare som surfar runt.

Edit: Just nu har jag tex. en server på Karlstads kommun som accessar med mer än 50ggr/sek och då spärras det IP under 1 timme.

Senast redigerad av Danielos den 2009-09-15 klockan 18:14
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 14:19 #35
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Appropå DDoS, nån som hört något mer ang. Sockstress?
Den attacken kräver betydligt mindre maskiner i botnätet, även ett litet botnät kan ställa till stor skada. Cisco har i alla fall bekräftat problemet, och dom jobbar på en lösning.
Nu har de flesta tillverkarna rullat ut fixar mot Sockstress-DoS:
http://cso.idg.se/2.5334/1.247301

Senast redigerad av SimonP den 2009-09-17 klockan 14:25
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
livejournal, twitter


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017