Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredden på väg bort?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-12, 10:05 #31
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
På byrån där jag jobbar är vi övertygade om att responsive kommer finnas kvar och utvecklas i många år framöver. Brukar bygga våra siter med Twitter bootstrap som grund, de har en responsive grid att utgå ifrån som börjar på 1200px och går ända ner till max 480px och lägre.

Målet är ju alltid att få med den viktigaste informationen så tidigt som möjligt på mobil-versionen av sidan, stora touchvänliga menyknappar samt plocka bort och bygga om alla funktioner med popup-fönster och liknande som inte fungerar perfekt på alla devices.

Jag personligen tror inte att bredden någonsin kommer försvinna, vi kommer inte orka läsa wikipedia i 2500px bredd och många av oss använder säkert bara halva skärmen för webbläsaren så det finns nästan ingen idé att bygga bredare än 1200-1280px enligt mig. Möjligtvis 1600px, men bredare behöver vi nog inte gå.

Ser fram emot hur vi kommer anpassa webbplatserna för mobila projektor-devices i framtiden. Hur kommer vi göra för att klicka på länkar där och liknande? Bara ögonrörelse? Hur som, tror fortfarande inte det är nödvänligt med bredare än 1600px.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-12, 12:30 #32
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
På byrån där jag jobbar är vi övertygade om att responsive kommer finnas kvar och utvecklas i många år framöver. Brukar bygga våra siter med Twitter bootstrap som grund, de har en responsive grid att utgå ifrån som börjar på 1200px och går ända ner till max 480px och lägre.

Målet är ju alltid att få med den viktigaste informationen så tidigt som möjligt på mobil-versionen av sidan, stora touchvänliga menyknappar samt plocka bort och bygga om alla funktioner med popup-fönster och liknande som inte fungerar perfekt på alla devices.

Jag personligen tror inte att bredden någonsin kommer försvinna, vi kommer inte orka läsa wikipedia i 2500px bredd och många av oss använder säkert bara halva skärmen för webbläsaren så det finns nästan ingen idé att bygga bredare än 1200-1280px enligt mig. Möjligtvis 1600px, men bredare behöver vi nog inte gå.

Ser fram emot hur vi kommer anpassa webbplatserna för mobila projektor-devices i framtiden. Hur kommer vi göra för att klicka på länkar där och liknande? Bara ögonrörelse? Hur som, tror fortfarande inte det är nödvänligt med bredare än 1600px.
+1
Jag har nästan exakt samma erfarenheter och åsikter.

På webbyrån jag jobbar på valde vi dock att satsa på Zurb Foundation istället för Bootstrap. Vi tyckte att Foundation hade lite cleanare kod och innehöll precis det vi behövde, medan Bootstrap har betydligt mer funktionalitet inbyggt och används av många fler(vilket i sig har många fördelar).
Det var ett svårt val, men det var till slut Foundation som drog det längsta strået.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-19, 10:58 #33
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
Det här är intressant diskussion tycker jag och undrar om det finns några bra exempel på hur man just ska anpassa jämförelselistor till olika storlekar, dvs sidor som
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1093233
och
http://www.reseguiden.se/sista-minut...7&min_nights=2
Där man får se en lista med olika produkter och några av deras egenskaper. Jag skulle hemskt gärna vilja se en bra lösning för detta fenomen.
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-20, 20:36 #34
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jag skulle nog lösa det genom att bara visa loggan, skriva 7/10 istället för stjärnor, samt bara priset. Loggan och priset kan vara länkar till produkten på respektive site. De ska dessutom vara ganska höga och "touch-vänliga", man behöver inte se mer än 4st åt gången på sin iphone liksom.

Bara en snabb tanke
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-20, 23:44 #35
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Jag skulle nog lösa det genom att bara visa loggan, skriva 7/10 istället för stjärnor, samt bara priset. Loggan och priset kan vara länkar till produkten på respektive site. De ska dessutom vara ganska höga och "touch-vänliga", man behöver inte se mer än 4st åt gången på sin iphone liksom.

Bara en snabb tanke
Det är exakt sån't här som gör mig som frekvent mobilsurfare irriterad; i användarvänlighetens namn börjar man plocka bort information, det är inte användarvänligt - det är användarovänligt! :-)

Vill ni specialanpassa för mobiler så bygg en app och låt webbsidan vara som den är!
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 10:34 #36
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Det är exakt sån't här som gör mig som frekvent mobilsurfare irriterad; i användarvänlighetens namn börjar man plocka bort information, det är inte användarvänligt - det är användarovänligt! :-)

Vill ni specialanpassa för mobiler så bygg en app och låt webbsidan vara som den är!
Kul med andra åsikter

Vilken av den informationen som försvinner är det som gör dig besvärad? Man behöver ju knappast plocka bort någon info för en padda, men i en lur blir det otroligt smått och pilligt att zooma och svårt för de som ser dåligt att se vad som står.

Appar känns ärligt talat redan en aning "gammaldags", eftersom att man måste bygga en app för iOS, en för Android, o.s.v. för mobiler man vill att de ska fungera på. Det borde finnas 1 standard, och den "mest optimala" är i min mening hittills responsive design.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 11:57 #37
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Kul med andra åsikter
Vilken av den informationen som försvinner är det som gör dig besvärad?
Här kommer mer av den varan... :-)

All information som försvinner gör mig besvärad; mitt behov ändras inte bara för att jag förflyttar mig från mitt skrivbord (dator) till min säng (mobil) eller från tåget (surfplatta) till jobbet (multi-monitor). Jag vill ha tillgång till all information alltid.

Jag vill även veta exakt var denna information befinner sig, att bara lägga den under så att sidorna blir oändligt långa på mobilen är inget bra alternativ. Att scrolla i sidled innebär inget problem på en mobil och många gånger vill man t.ex. visa samma typ av data direkt under varandra (tabell / lista / etc) för enklare jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Man behöver ju knappast plocka bort någon info för en padda, men i en lur blir det otroligt smått och pilligt att zooma och svårt för de som ser dåligt att se vad som står.
Både pinch-zoom och dubbelklick är otroligt intuitivt och att zooma fungerar riktigt bra på mobila webbläsare. Det är just det som är grejjen, det är så sjukt lätt att anpassa zoomen till dina förutsättningar. Är jag trött och ligger i sängen och läser en artikel eller sitter på bussenen där det skakar så zommar jag bara lite extra.
Är det något som är pilligt så är det att använda en mus. Vet inte hur många gånger per dag jag startar fel program i Windows av misstag för att ikonerna är för nära varandra, men jag har aldrig någonsin misslyckats med att zooma in en text på mobilen. ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Appar känns ärligt talat redan en aning "gammaldags", eftersom att man måste bygga en app för iOS, en för Android, o.s.v. för mobiler man vill att de ska fungera på. Det borde finnas 1 standard, och den "mest optimala" är i min mening hittills responsive design.
Jag håller med om att appar känns gammaldags, men alternativet är icke mobilsidor eller responsive design - alternativet är att webbsidan alltid ser likadan ut.

Det finns även andra problem med RWD, du designar t.ex. en webbplats till en kund som kanske skall hålla i 10 år i en prylmarknad som ändrar sig otroligt snabbt. Du riskerar att ditt upplägg blir gammalt under tiden som designen realiseras till kod. För 2 år sedan var Blackberry fortfarande hett. Vem vet vad vi har imorgon. Är det inte bättre att prylarna anpassar sig efter webbsidan än tvärt om?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 18:13 #38
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Det är exakt sån't här som gör mig som frekvent mobilsurfare irriterad; i användarvänlighetens namn börjar man plocka bort information, det är inte användarvänligt - det är användarovänligt! :-)

Vill ni specialanpassa för mobiler så bygg en app och låt webbsidan vara som den är!
Fast du bör väl inte anpassa utvecklingen efter dig själv utan efter majoriteten av användarna?

Man bör begränsa innehållet på en sida på en vanlig webbplats för datorn och i nästa steg bör man begränsa innehållet än mer när det gäller mobilen. Man kan fortfarande ha samma information men man får organisera den på ett annat sätt. Att man visar information på olika vis är inte detsamma som att man plockar bort information Tung grafik och andra otrevligheter bör absolut undvikas i mobilversioner, det är långt ifrån alltid man har en perfekt uppkoppling på resande fot. Lätt, snabbt och smidigt är ledorden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-21 klockan 18:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 22:04 #39
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Här kommer mer av den varan... :-)

All information som försvinner gör mig besvärad; mitt behov ändras inte bara för att jag förflyttar mig från mitt skrivbord (dator) till min säng (mobil) eller från tåget (surfplatta) till jobbet (multi-monitor). Jag vill ha tillgång till all information alltid.
Saken är ju den att ingen information direkt försvinner. Det är bara den onödigt stora länken som försvinner, och länken finns fortfarande kvar på produkten. Stjärnorna blir breda och störiga i luren, men om man skriver 6/10 så är det inga problem att få med i mobilen ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag vill även veta exakt var denna information befinner sig, att bara lägga den under så att sidorna blir oändligt långa på mobilen är inget bra alternativ. Att scrolla i sidled innebär inget problem på en mobil och många gånger vill man t.ex. visa samma typ av data direkt under varandra (tabell / lista / etc) för enklare jämförelse.


Både pinch-zoom och dubbelklick är otroligt intuitivt och att zooma fungerar riktigt bra på mobila webbläsare. Det är just det som är grejjen, det är så sjukt lätt att anpassa zoomen till dina förutsättningar. Är jag trött och ligger i sängen och läser en artikel eller sitter på bussenen där det skakar så zommar jag bara lite extra.
Är det något som är pilligt så är det att använda en mus. Vet inte hur många gånger per dag jag startar fel program i Windows av misstag för att ikonerna är för nära varandra, men jag har aldrig någonsin misslyckats med att zooma in en text på mobilen. ;-)
Här är vi av 2 helt olika åsikter. Mycket hellre en lång sida att scrolla igenom, än att behöva scrolla åt alla möjliga håll.

Hade faktiskt samma problem i Windows, mest eftersom att datorn blev så slö efter ett tag.


Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Jag håller med om att appar känns gammaldags, men alternativet är icke mobilsidor eller responsive design - alternativet är att webbsidan alltid ser likadan ut.

Det finns även andra problem med RWD, du designar t.ex. en webbplats till en kund som kanske skall hålla i 10 år i en prylmarknad som ändrar sig otroligt snabbt. Du riskerar att ditt upplägg blir gammalt under tiden som designen realiseras till kod. För 2 år sedan var Blackberry fortfarande hett. Vem vet vad vi har imorgon. Är det inte bättre att prylarna anpassar sig efter webbsidan än tvärt om?
Jag tror att vi har kommit betydligt längre och närmare hur framtiden kommer se ut nu än för 2 år sedan. Ser fortfarande inte vad problemet är med att köra responsive om man i framtiden skulle börja anpassa devicesen heller, klarar de av att visa 1280 i bredd eller vad det nu kan tänkas vara, kommer ju den "versionen" av sidan att visas ändå.

Så det personliga svaret blir absolut nej, bättre att anpassa mjukvaran (webbsidan) efter hårdvaran än tvärt om.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Fast du bör väl inte anpassa utvecklingen efter dig själv utan efter majoriteten av användarna?

Man bör begränsa innehållet på en sida på en vanlig webbplats för datorn och i nästa steg bör man begränsa innehållet än mer när det gäller mobilen. Man kan fortfarande ha samma information men man får organisera den på ett annat sätt. Att man visar information på olika vis är inte detsamma som att man plockar bort information Tung grafik och andra otrevligheter bör absolut undvikas i mobilversioner, det är långt ifrån alltid man har en perfekt uppkoppling på resande fot. Lätt, snabbt och smidigt är ledorden.
Håller med, med det undantaget att jag tycker man bör anpassa för mobilen först och sedan bygga de mer "stationära"-versionerna. Det gör ofta att man får bort onöda detaljer från den stora sidan och slipper göra så stora anpassningar längre fram i projektet.


Ber om ursäkt om inlägger blev flummigt, trött som ett djur.

Senast redigerad av Jimmit den 2012-05-21 klockan 22:17
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-23, 08:35 #40
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Det är exakt sån't här som gör mig som frekvent mobilsurfare irriterad; i användarvänlighetens namn börjar man plocka bort information, det är inte användarvänligt - det är användarovänligt! :-)

Vill ni specialanpassa för mobiler så bygg en app och låt webbsidan vara som den är!
Man bör inte plocka bort information, utan möblera om. Finns inget värre än att gå in på en site som är mobilanpassad så hittar man inte det man söker.
Detta är något som många glömmer av när dem bygger responsive.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017