Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Soliditet, Certifierad E-Handel, Trygg E-handel osv

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-27, 12:32 #31
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Från allabolag.se på Svensk Distanshandel(den ideella föreningen) http://www.allabolag.se/8645013544/verksamhet
Citat:
Status: Bolaget är passivt
Registreringsdatum: 1983-01-08

F-Skatt status: Aldrig registrerats för F-skatt

Momsgrupp: Tillhör ej någon momsgrupp hos RSV
Momsstatus: Har aldrig varit registrerad i Momsregistret
Bedriver ni över huvudtaget någon verksamhet där eftersom det står att bolaget är passivt. Verkar lite skumt med en passiv organisation som gör så mycket som du beskriver ztream. Driver ni alla lobbyverksamhet i aktiebolaget också? Vad är föreningens syfte? Hur ser relationen mellan AB och förening ut?

Senast redigerad av pelmered den 2011-04-27 klockan 17:17
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 15:13 #32
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av greger Visa inlägg
Trygg e-handel drivs av ett aktiebolag "Svensk Distanshandel-Sdh" www.allabolag.se/5562278365. Det finns också en passiv ideell förening med samma namn, därav tvetydigheterna www.allabolag.se/8645013544/verksamhet
Det där besvarar nog din fråga ITisGood.se
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 17:27 #33
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Det där besvarar nog din fråga ITisGood.se
Jag tänkte mest på det som bland anant Terabyte påpekade: Att de säger på flera ställen att det är en förening

Det första som står på http://www.svenskdistanshandel.se/ är t.ex:
Citat:
Svensk Distanshandel (SDh) är en förening för distans- och e-handlare i Sverige, som funnits sedan 1973. När föreningen bildades bestod den av 12 medlemmar, nio av dem är fortfarande aktiva, direkt eller indirekt. Nu har vi nästan 400 företag, från olika branscher, som medlemmar och medlemsantalet ökar stadigt.
Det är viss skillnad på en förening och ett aktiebolag. Har de valt aktiebolag för att det är ekonomiskt fördelaktigt skattemässigt så borde de ju verkligen inte skriva sådär i sin egen presentation av sig själva. Det är ju ingen förening längre så varför marknadsför de sig för det?
Det är ju att föra folk bakom ljuset om något och inte direkt något som gynnar den öppenhet som de vill ha och som man ska ha som förening. I en förening gäller t.ex. principen att alla medlemmar har en röst, vilket inte är fallet om det är ett AB man blir "medlem" i var det nu innebär. Ganska stor skillnad måste jag säga.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 15:13 #34
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Den stadgedrivna föreningen Svensk Distanshandel, 864501-3544 äger servicebolaget Svensk Distanshandel AB, 556227-8365.

De flesta föreningar använder ett servicebolag för att ha anställda i, kunna dra av kostnader och moms. Som e-handlare är du medlem i förening (Svensk Distanshandel) där du har rösträtt. Den service du får som medlem bedrivs i servicebolag där all verksamhet bedrivs (Svensk Distanshandel AB).

Om ett företag använder tjänsten Trygg e-handel köper de denna tjänst från Svensk Distanshandel AB.

I föreningen (Svensk Distanshandel) är medlemsavgiften varierade beroende på medlemmens storlek.

De företag som köper tjänsten Trygg e-handel av servicebolaget (Svensk Distanshandel AB) betalar en fast avgift för tjänsten. Om företaget som brukar tjänsten är medlem i föreningen (Svensk Distanshandel) är tjänsten kostnadsfri.

Jag är inte säker, men jag tror att det har att göra med att föreningen endast ”äger” servicebolaget och att inga transaktioner förekommer i föreningen. Därmed har man valt att föreningen skall vara passiv. Det finns årsstämmor och stadgar i föreningen och den agerar som en förening.

Varför den är passiv hos allabolag och vad det innebär rent juridiskt kan jag inte svara och jag ingen expert på uppbyggnaden , sitter bara i en styrgrupp som sagt.

Det är inte precis ett måste att gå med i TEH eller SDH, ser man inga fördelar med det ska man inte göra det, men jag har för mig att tråden handlade om vad man personligen tyckte och som sagt... för mig är det självklart och jag har fått valuta och hjälp för pengarna många många gånger om. Alla får det säkert inte, men det är omöjligt att uttala sig om i förväg.

Sen tycker jag att det är grymt bra att man granskar alla sådana här certifieringar och liknande branschorganisationer, ska försöka få fram bättre svar på alla frågor från styrelsen också så snabbt jag kan.

Senast redigerad av ztream den 2011-04-28 klockan 15:18
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 01:52 #35
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I registret allabolag.se är alla föreningar inaktiva, kolla på AIK och Hammarbt får ni se....

Detta har ingen som helst betydelse rent juridiskt.

Jag har varit aktiv i ett antal föreningar och har därför bra koll på detta med föreningar,
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 10:30 #36
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Bosse på SDH gav följande svar:

Citat:
Föreningen Svensk Distanshandel är en ideell stadgedriven förening vars syfte är att främja medlemmarnas intressen. Föreningens stadgar säger att administration och övrig verksamhet kan överlåtas på ett servicebolag.



Servicebolaget Svensk Distanshandel AB, som är ett helägt dotterbolag till föreningen, har fått i uppdrag av föreningen att ge service till föreningens medlemsföretag inom ett antal olika områden. Föreningens verksamhet gentemot medlemmarna bedrivs genom servicebolaget.

Det finns ingen lagstiftning om ideella föreningar. Det är därför mer lämpligt att i en aktiebolagsform, på uppdrag av föreningen, bedriva serviceverksamheten gentemot medlemmarna, anordna event och mässor m.m. Det är då ett aktiebolag, som ingår avtal, om det som ska levereras och genomföras. För aktiebolag finns lagar som reglerar avtal och mellanhavanden.



Det är mycket vanligt förekommande att intresseföreningar har ett servicebolag av samma typ som det Svensk Distanshandel har. Varken föreningen eller aktiebolaget har några vinstintressen, eventuellt överskott vid årets slut kommer medlemmarna till godo.



Medlemmarna finns i föreningen (inte i aktiebolaget) och varje medlemsföretag har en röst på föreningsmöten oavsett storlek.



Anledningen till att det står passivt, på sajten allabolag.se vet jag inte för tillfället, inte heller skatteverket kunde svara på det, men de skulle kolla och återkomma nästa vecka. Så i detta fall får jag tacka för er uppmärksamhet.



Med vänliga hälsningar

Bo Lindell, VD

Svensk Distanshandel (SDh)
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 02:33 #37
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Bosse på SDH gav följande svar:
Tack för klargörandet!
Då känns det inte så skumt längre
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 07:31 #38
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är inget skumt med att föreningar äger aktiebolag. Det är vanligt att det är så man bedriver verksamheten. I synnerhet när man bygger en förening för företag.

Man har flera associationsformer att välja mellan men om man vill att det ska vara flexibekt för medlemmar att ansluta sig så är den idéella föreningen idealiskt enkel att använda. Men som Dan har beskrivit tidigare i tråden så vill företag kunna göra avdrag för de kostnader som medlemsskapet innebär och det är enklast om föreningen har ett aktiebolag som ägs till 100% av föreningen.

Det finns även ekonomisk förening man kan välja som associationsform men den har en betydligt striktare lagstiftning än idéella föreningar (idéella förengar finns det ingen lagstiftning för utan enbart rättspraxis, det finns flera rättsfall där man helt klart har deklarerat att man ska vara försiktig med att jämföra idéella föreningar med lagstiftningen för ekonomiska föreningar då den lagstiftningen inte är tillämpbar).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-30 klockan 07:33
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017