Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ASP, PHP etc?

Visa resultat för omröstning: I vilket språk kodar du? (oftast)
ASP 23 24.47%
PHP 70 74.47%
JSP 0 0%
CGI 1 1.06%
SSI 0 0%
Antal röster: 94. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-17, 22:30 #31
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Jan 17 2009, 21:31
Jag tänkte ta mig i kragen och börja lära mig koda själv... Är sent på det men jag känner att jag vill och måste

Vad bör man tänka på?.. Är det .NET som gäller idag och framtiden eller ska man börja plugga vanlig asp och sedan gå över till .NET?

Jag vill gärna använda mySQL som databas och köra mot det.
Jag gjorde samma sak för några år sedan, tog mig i kragen alltså. Anledningen att det blev ASP var att jag hittade många färdiga ASP-script på gruvsjo. com har jag för mig. För mig är den bästa inlärningsmetoden helt enkelt att ändra om i redan färdiga script. Jag använder mig av Access-databaser, men vad jag vet så är det inga problem att köra mySQL-DB tillsammans med ASP/ASP.NET.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 22:45 #32
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Jag har sysslat med en hel del språk och tekniker, google är ett väldigt bra ställe att börja på. Böcker har inte riktigt varit min grej om vi säger så..

Min variant på hur man lär sig saker
Steg 1: Hitta på ett problem
Steg 2: Lös problemet

Lyckas man med steg 2 så har man lärt sig någonting.

(Böcker passar inte riktigt in i min inlärningsmodell; varför försöka skaffa en bok för att lösa ett specifikt problem när det finns så många andra, mer effektiva och moderna sätt att lösa det på? Google är en bra start, dokumentation för språk/tekniker/ramverk/verktyg är en bra fortsättning, läsa forum brukar ge uppslag. Läsa en tråkig bok, som man dessutom varken har eller hittar i känns lite knöligt faktiskt..)

I min "pipeline" (språk som är intressanta att sätta sig in i) ligger python och php, där det förstnämnda är mest intressant. (Php är fortfarande lite för mycket hobbyspråk i mina öron, en rejäl upprensning är det hög tid för; läste t.ex. något om att det fanns två olika strängfunktioner där den ena funktionen tog strängen som parameter 1, den andra tog strängen som parameter 2, inkonsekvent... När php fick OOP så började väl iofs strukturen se rätt ok ut, men jag har fortfarande problem med att det sitter ströslat med dollartecken i koden. Visst, i princip all gammal kod skulle sluta fungera, men det är inte värre än att man får utveckla två versioner parallellt under några år; en för den gamla, endast ta med de viktigaste nyheterna + buggfixar, och en för den nya.)

[edit]Och jag vill ännu en gång poängtera att jag verkligen inte rekommenderar någon, inte ens min värsta fiende, att börja knacka asp. Vill man ha problem så heter ett utav de stora asp..[/edit]
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 23:00 #33
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ruby och Python saknas nog också bland alternativen. :-)
Japp, saknar också Python, Google tex, använder mest Python.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 23:10 #34
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Håller med dig ang. inlärningsmetoderna Onkelborg. Google är ofta mycket bättre än att bläddra i en bok. När man söker efter lösningen på ett problem händer det titt som tätt att man snubblar över något nytt. Kunskaper och lösningar man kan spara för framtiden.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-17, 23:55 #35
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Jag brukar snubbla över nya saker jämt och ständigt (jag dras till sådana problem, allt som är omöjligt är kul att lösa )
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 07:17 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
... eftersom uppdateringar av kompilerade webbar med ASP.NET oftast gör att workerprocessen måste bytas (förståeligt) och därmed tappar alla pågående sessioner.
Lägg sessionshanteringen på en extern server, exempelvis i sqlserver, så har du kommit runt problemet.
Tack för tipset! Jag ska höra med kundens webbhotell om det är möjligt att göra utan att det kostar skjortan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 08:52 #37
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Saknar Ruby i listan, det är det jag programmerar i oftast. PHP blir det också ibland.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 11:09 #38
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Jan 17 2009, 23:45
När php fick OOP så började väl iofs strukturen se rätt ok ut, men jag har fortfarande problem med att det sitter ströslat med dollartecken i koden.
Dollartecken kan ju verka lite gammalmodiga men jag kan egentligen inte förstå vad som skulle vara så mycket svårare med att skriva:
$tal = 3;
än:
var tal = 3;
(Det är ju bara en indikator på att det är en variabel precis som funktioner alltid måste ha två paranteser () - vilket man också kan tycka är onödigt om man inte skickar några variabler…)

Visst har PHP en del gamla tvetydigheter, men det betyder ju inte att man själv behöver programmera inkonsekvent. PHP:s objektmodell fungerar utmärkt - samtidigt som enkelheten finns kvar. Trivs också med stödet för XML/XSL/X… Det enda som fortfarande inte helt perfekt är strängar och teckenkodning - utf-8 borde vara standard i alla sammanhang men det ska komma med PHP6 såvitt jag förstår (som det är nu så kan strängar vara i vilken teckenkodning som helst men vissa funktioner kan inte hantera utf-8 och andra förutsätter iso-8859-1 och i vissa fall kan man antyda vilken teckenuppsättning det handlar om).

Apropå böcker så är det nog en fråga från person till person - själv tycker jag det är smidigt att på en gång få klart för mig hela språkstrukturen, alla variabeltyper t.ex. på en gång, det känns svårt att få en fullständig översikt utan en bok. Sedan i det dagliga arbetet är förstås enklare att vara problemorienterad och söka lösningar här eller på nätet.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 11:32 #39
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Kör mest PHP, om det är sidor som kräver mkt beräkningar kör jag kompilerad C kod, finns i princip inget som spöar C när det gäller performance.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-18, 12:24 #40
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Matrine: Dollartecken, vad _tillför_ det språket, egentligen? Min teori är att i början när första tolken för php skrevs och språket hittades på så var det helt enkelt för att underlätta för tolken/människan som skrev tolken, jag kan inte tänka mig att det var för programmerarens (som skulle skriva php-kod sen) skull.

Paranteser för funktioner är en helt annan femma, de behövs. De fyller en funktion, de avgränsar argumenten till funktionen ifrån annan kod. Dessutom, om man skriver ett funktionsnamn utan paranteser så kan man t.ex. skicka med _funktionen_ som ett argument till en annan funktion, dvs. utan att exekvera den, medan om man skriver dit paranteserna så skickar man istället in resultatet. Väldigt praktiskt för callbacks. (Vet ej om php stödjer det här, men jag inbillar mig det. Btw, hur kommer det sig att det inte är strösslat med dollartecken i funktionsnamnen? Det är lite inkonsekvent. Gäller även för paranteserna, det är konsekvent att _alltid_ ha paranteser)

Det är ungefär sådana här saker som gör att jag jämställer phps syntax med basics - en massa special och inkonsekventa saker som bara stör
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017