Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


MyPay, vad händer?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-14, 21:10 #31
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
De framhöll i sitt resonemang att kontot fortfarande var gratis eftersom man krediteras avgiften. De avgifter de nämnde i samtalet stämde dock inte överrens med de fakturor ni har fått. 199 per "tjänst" och maxtak på 399 fick jag höra om jag kommer ihåg rätt.

Om kontot är gratis eller inte när det ingår en sådan avgift kan ju debatteras, oavsett så måste ju alla inblandade inse att det bara är ett fult försök av mypay att dra in lite extra stålar / bli av med olönsamma kunder.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 21:23 #32
Farang Farang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 105
Farang Farang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 105
Själv slog jag dövörat till när Jonathan börja rabbla olika summor om man hade ett konto hos dom.

Poängen är att det fortfarande står att det är "gratis" att öppna ett konto hos dom, samt att dom inte har gått ut med att dom har börjat ta betalt för en tjänst.
Ingenstans framgår det att kostar pengar.....

Kommer att hålla mig så långt borta ifrån dom som möjligt. Kommer inte att rekomendera dom till andra personer huvuttaget.
Farang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 21:24 #33
ticoroman ticoroman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 20
ticoroman ticoroman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 20
Citat:
De framhöll i sitt resonemang att kontot fortfarande var gratis eftersom man krediteras avgiften. De avgifter de nämnde i samtalet stämde dock inte överrens med de fakturor ni har fått. 199 per "tjänst" och maxtak på 399 fick jag höra om jag kommer ihåg rätt.
Nu förstår jag inte vad som skulle krediteras, men jag fick i alla fall en faktura på 6 x 199 + moms.

Citat:
Om kontot är gratis eller inte när det ingår en sådan avgift kan ju debatteras, oavsett så måste ju alla inblandade inse att det bara är ett fult försök av mypay att dra in lite extra stålar / bli av med olönsamma kunder.
Jag nämnde också att det fortfarande står att det är gratis att skapa ett konto. Det låter konstigt, eftersom man inte registrerar sig för registreringens skull, utan att för att använda tjänster.

Nåja, det kan man vända och vrida på hur länge man vill. Faktum kvarstår att de kommer med ett beslut att ändra användarvillkoren, utan att väldigt många kunder fått ta ställning till dessa, och sedan helt sonika mjölka deras "icke aktiva" kunder på pengar. Det anser jag är väldigt oseriöst och ohederligt.

I samtalet med säljchefen sa jag (ungefär, inga exakta citat):
- "E-post är ingen säker kommunikationskanal och ni kan aldrig garantera eller bevisa att era kunder fått och tagit ställning till era ändrade användarvillkor. Varför inte skicka med vanligt post?"
- "Det skulle kosta för mycket om man skickade post till alla kunder...", fick jag veta.

Även om nu de kunde garantera att alla kunder fick och läste informationen om ändrade avtalsvillkor, så kan de väl inte ändra avtalet bara så där, enligt principen:
"Gör du inget aktivt val, så kommer en fet räkning" oavsett om man använder tjänsterna eller om de varit vilande (och aldrig använts) i 6 månader +.

Nej, hur man än ser på saken så är det väldigt fult av dem. Nu behöver jag inte den typen av tjänster längre, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda deras igen. Jag kan inte och kommer aldrig kunna rekommendera MyPay efter detta. Så länge jag inte hör en hållbar resonemang, eller ursäkt från företaget.
ticoroman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-14, 23:23 #34
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Härligt, så ska det låta.. bojkotta företag som inte sköter sig! :angry:

Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 08:26 #35
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har själv för drygt ett år sedan blivit blåst av MyPay efter att vi skrivit ett 12 månadersavtal med fasta priser skickade MyPay en faktura som var 20% högre än avtalat och när jag ringde och frågade vad det handlade om fick besked att dom kan inte hålla så låga priser som vi hade i kontraktet och var tvungna ta ut högre priser. Därefter frågade dom om vi kunde bryta 12-månaders avtalet efter 2 mån. Saken är den att det var DOM som ville ha 12 månaders avtal, inte jag. Hur som helst ville jag inte ha nått med dom göra längre så vi bröt avtalet.

Vad gäller detta ärende så satt jag och rensade en gammal mailadres som inte använd och hittade detta till MyPays försvar:

Från:"MyPay Support" <[email protected]>
Skickat: 06/05/2006 14:40
Till:"MyPay Support" <[email protected]>
Rubrik:Ny plattform för Premium SMS och ny prismodell

Driftunderhåll den 11 maj 2006 mellan kl 00.00-03.00

Nu är det dags att ta vårt nya SMS-system i drift. Det nya systemet,
som är en vidareutveckling av vårt befintliga system, innebär bl a
mer funktionalitet, högre prestanda och driftsäkerhet samt bättre
kompatibilitet. Några av de nyheter och förbättringar som det nya
systemet innebär är:

- Möjlighet för prenumerationstjänster
- Förbättrade och förenklade sökfunktioner för administration
- Fler länder för Premium SMS

Systembytet medför inga tekniska förändringar, systemet är fullt
bakåt-kompatibelt med det gamla.

Ny Prismodell

I samband med att vi tar det nya systemet i drift genomför vi en
helt ny prismodell. Den nya prismodellen innebär att du som
Leverantör får hela beloppet som MyPay får från respektive
teleoperatör. MyPay tar sedan an avgift per transaktion som
ersättning för våra tjänster.

Den nya prismodellen innehåller en minimiavgift på 199 kronor per
månad, som avräknas mot transaktionsavgiften. Du får alltså "SMS:a
för hela beloppet". Avgiften kommer att (i förekommande fall)
faktureras första gången i början av september för augusti månad.

Du kan läsa mer om prismodellen och den nya payouten som
MyPay kommer att tillämpa från och med den 11 maj 2006 i
bifogad information.

Du är alltid välkommen att maila till e-post: [email protected] eller
ringa in frågor till vår kundtjänst på telefon 08-5560 2370.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 12:46 #36
ticoroman ticoroman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 20
ticoroman ticoroman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 20
Kul att i alla fall se mailet som de så mycket snackade om. Jag hävdar dock att jag aldrig fått den. Använder Gmail och raderar aldrig något.

Eftersom de aldrig kan garantera att deras kunder verkligen fått och godkänt det nya avtalet (då det faktiskt är drastiska ändringar för vilande kunder) så hävdar jag att "avtalet" är ogiltigt.
ticoroman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-15, 14:58 #37
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Om det där funkar rent juridiskt så skulle väl "alla" med registrerade använder maila dem ett nyhetsbrev där sista stycket handlar om en chockartad prishöjning och sedan börjar efterhandsfakturera.

"100 nedladdningar av filmer på Roligaklipp Augusti á 2:- st, 200:- + moms".

Man kan inte ändra ett avtal utan ett godkännande från alla parter och det är precis vad MyPay har gjort här. Email eller inte. Det är ruskigt dålig stil, men bara för att det är b2b så verkar det som att folk tycker att det nästan är ok.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 20:03 #38
Dbobs avatar
Dbob Dbob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 28
Dbob Dbob är inte uppkopplad
Nykomling
Dbobs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 28
Mycket bra info ovan, har också fått en faktura från dem, och mailade tillbaka att jag inte fått någon info om månadsavgift.
Väntar på svar från dem, får välla ta och ringa dem imorgon om inget dykt upp.
Dbob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 12:48 #39
Dbobs avatar
Dbob Dbob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 28
Dbob Dbob är inte uppkopplad
Nykomling
Dbobs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 28
Har nu varit i kontakt med MyPay och fått mycket gott bemötande av support/Jonathan som löste problemet snabbt och effektivt, krediterade beloppet och stängde kontot.

Tror fortfarande MyPay kan bli intresant i framtiden, och har förståelse för att de vill bli av med en massa hängande konton men tror samtidigt det varit en lärdom som vi alla kan dra om vi inte redan kände till att E-mail definitift inte är en säker kommunikationskanal.
Har mina egna mail serverar så jag kan med säkerhet säga att ingen av de 3 mailserverarna har haft kontakt med mypay mellan att kontot sattes upp i jan/feb och fram tills att fakturan damp ned.

/DBob
Dbob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 02:24 #40
Farang Farang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 105
Farang Farang är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 105
Nu har dom ändrat avtalet som ligger ute på deras webplats. Det är är först och främst §5 som är ändrat till
"§ 5. PRISER
Aktuella priser framgår av respektive PoV för de tjänster Avtalet omfattar. Samtliga priser är alltid angivna exklusive eventuell lagstadgad moms."

Detta kommer ifrån deras webplats om avgiften,
"Om den fasta transaktionsavgiften tillsammans med den rörliga procentuella avgiften inte uppnår till minst 199 SEK per månad, kommer mellanskillnaden att faktureras kunden."

Enligt mitt tycke så är MyPay inte seriösa p.g.a att,
1:a, dom skickade inte det nya avtalet med vanlig post, endast via e-post. Av olika orsaker så kanske inte e-postbrevet kommer fram och användaren kan då inte ta del av det nya avtalet.
2:a, sedan så måste man verkligen leta på deras webplats för att hitta avgifterna. Själv hittade jag det här med avgifter först under Hjälp -->Vanliga Frågor-->Ekonomi.
3:a, Sedan kör dom fortfarande med att det är gratis att öppna ett konto. Det är det ju i och för sig riktigt, men att det sedan tillkommer en miniavgift på 199 + moms per månad talar dom väldigt tyst om.

Det som jag retar mig fortfarande på, är att när man ska öppna ett nytt konto så tycker jag åtminstånde att det borde stå att det tillkommer en miniavgift klart och tydligt. Annars tror man att det inte kostar något att ha ett konto (det gör jag iallafall, men man kanske har ett iq som en full fiskmåst. Vad vet jag).

Det som var bra med dom, var att fakturan blev krediterad vid 1:a telefon samtalet.

Farang
Farang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017