Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ökar jag pagerank?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-11, 13:59 #31
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Vikarien
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Nej, det räcker med inlänkar för att öka PR, inget annat kan faktiskt öka den. Men vill du höja din ranking i serpen så är förstås relevanta sådana att föredra.


Nja, det spelar faktiskt roll var länkarna kommer ifrån. Framförallt påverkar det vilken PR de länkande sidorna har. Annars skulle det ju vara lite för enkelt att höja sin PR med olika spam script osv.



Jovisst, men detta har ju inget med innehållslig relevans att göra. PR är ett rent matematiskt begrepp, det mäter blott kvantitet.
Det är sant att PR inte har någonting med innehållslig relevans att göra. Däremot tror jag inte på att PR bara beräknas på kvantitet.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 19:43 #32
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Det jag säger nu är något jag inte kan bevisa utan mer en känsla efter att ha studerat en del "konkurrenter i vissa SERP:ar". Konkurrenterna har högre PR, färre inlänkar (även fast vi i stort sett har samma kvalite på inlänkarna). Enda skillnaden som jag ser är antal indexerade sidor. Konkurrenten har ca 10 ggr fler indexerade sidor än jag.

En annan aspekt på PR, en specifik sida på en site har, beror även dels på internlänkningen. Hur man "fördelar" PR. Det är här som vikten av antal indexerade sidor kan hjälpa till att fördela "upp" PR.

Men, som sagt. Idag är inte TBPR speciellt viktigt utan det som bör vara viktigt. Hur en webbplatsägare kan få google att uppfatta webbplatsen och därför ranka upp den högt i sökningarna. DET är det absolut viktigaste, utan det inga besökare, oavsett om du har PR10 eller PR N/A

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-12, 08:26 #33
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Läs den här: http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html

[vad är det med länkeditorn?]
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-12, 15:58 #34
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Denna tråden handlar om PageRank och inte om något annat. PageRank baseras bara på inlänkar. Inte på kvantitet men på kraftfulla inlänkar. Däremot i det stora hela kan man väl säga att det rör sig om kvantitet av inlänkar för att uppnå en hög PR.

Algoritmerna som beräknar PR är väl i princip de algoritmer som vi utanför Google känner bäst till. Allt vi vet är att PR i sin tur påverkar sökresultatet som var en sida ska placerar sig i resultatet - värdet har dock fått en minskad betydelse genom åren. Men eftersom denna tråd inte ska handla om sökresultatet eller någon form av relevans av inlänkar så spelar det ingen roll hur betydelsefullt PageRank är.

Sluta gör PR till ett förvirrande begrepp med massa spekulationer om vad det skulle kunna vara i fantasin. PR baseras bara på inlänkar - inget annat. Hur mycket effekt och betydelsefull PR-värdet för en sida är, bör ni diskutera i en annan tråd.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 10:23 #35
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Feb 12 2009, 16:58
Allt vi vet är att PR i sin tur påverkar sökresultatet som var en sida ska placerar sig i resultatet - värdet har dock fått en minskad betydelse genom åren. Men eftersom denna tråd inte ska handla om sökresultatet eller någon form av relevans av inlänkar så spelar det ingen roll hur betydelsefullt PageRank är.

Sluta gör PR till ett förvirrande begrepp med massa spekulationer om vad det skulle kunna vara i fantasin. PR baseras bara på inlänkar - inget annat. Hur mycket effekt och betydelsefull PR-värdet för en sida är, bör ni diskutera i en annan tråd.
PR avgör INTE vart en sida ska placera sig i sökresultatet. Vore det så skulle alla sidor med HÖGST TBPR rankas bäst, vilket de INTE gör i praktiken, även fast sidan är hur relevant som helst. M a o kan vi direkt säga att PR, som vi känner till den, inte har att göra med HUR en sida kommer att ranka och placera sig i sökresultatet.

Med det sagt är det i stort sett HELT OINTRESSANT vad en sida har i PR.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 13:43 #36
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Patrik, jag vet inte om 1) du inte förstått vad PR är, eller 2) om du bara formulerar dig dåligt. Kanske en olycklig blandning av dessa.

Låt min få modifiera något av det du skriver ovan:
PR avgör inte allena, är inte I SIG avgörande för, hur en sida placerar sig i serpen, men en sidas PR har betydelse för detta.

Därför är det intressant vad en sidas PR är.
Huruvida man kan utläsa detta av toolbaren eller hur många andra faktorer det finns som påverkar/avgör en sidas ranking i serpen är en annan sak.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 15:12 #37
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Originally posted by -MrWize@Feb 6 2009, 12:51
Fler envägslänkar från siter med olika PR
Men, den stora frågan är: Varför vill du öka PR?
/Patrik Berggren


Ok?
Fler inlänkar behöver INTE betyda högre TBPR. Det beror också på vart inlänkarna kommer ifrån, vilken "trust" siten som ger ifrån sig har för TBPR, hur många länkar den siten har ut etc. En sidas PR beror också på hur ens internlänkning ser ut och hur man "fördelar" den TBPR man får.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikarien
Patrik, jag vet inte om 1) du inte förstått vad PR är, eller 2) om du bara formulerar dig dåligt. Kanske en olycklig blandning av dessa.
Låt min få modifiera något av det du skriver ovan:
PR avgör inte allena, är inte I SIG avgörande för, hur en sida placerar sig i serpen, men en sidas PR har betydelse för detta.
Därför är det intressant vad en sidas PR är.
Huruvida man kan utläsa detta av toolbaren eller hur många andra faktorer det finns som påverkar/avgör en sidas ranking i serpen är en annan sak.
Vet inte vart jag skrivit det, i så fall "felskrivet".

Och nej, jag fattar nog inte vad PR och dylikt är för något

TBPR och ranking har idag inget samband, eller ett mycket, mycket litet samband som gör att man INTE bör stirra sig blind på vad en site har för TBPR. Det enda man bör fokusera på är att få en högre ranking och det är inte samma sak som att få en högre TBPR.

Men, ni alla får gärna stirra er blinda på PR och missa alla de vitala delarna inom sökmotorpositionering som är av mer vikt. That's fine with me.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 16:04 #38
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by Vikarien@Feb 13 2009, 14:43
men en sidas PR har betydelse för detta.
Kan du ta fram källor som stödjer det?

Själv har jag några PR1 sidor med få inlänkar som toppar vissa sökord.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 18:33 #39
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Skulle jag också gärna vilja veta

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 09:43 #40
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Citat:
Ursprungligen postat av Vikarien
men en sidas PR har betydelse för detta.
Kan du ta fram källor som stödjer det?
Själv har jag några PR1 sidor med få inlänkar som toppar vissa sökord.
Att en sidas PR har betydelse för dess ranking på en specifick sökfras betyder inte att det inte finns andra saker saker som också har betydelse för detta (det finns massor av sådana).
Har du kollat på dokumentet som jag länkade? Det är ursprunget till PageRank-systemet, grunden för Google.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017