Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-21, 13:34 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det beror på hur man ser det. Jag tycker att man kan säga så i fall en tillräckligt stor andel av en yrkeskår missköter sig. För min del så har någonstans mellan 33-50% av de gånger jag blivit kontrollerad på buss skett på ett hotfullt och obehagligt sätt. Om man anser att 100% av alla kontrollanterna skall missköta sig för att uttala sig så är det ju givetvis fel men om man istället likt jag tycker att det endast krävs en viss nivå så är det ju inte alls fel.

Dessutom så säger jag att de enligt mig är obehagliga typer. Denna benämning förstår jag faktiskt inte hur du kan motsätta dig. Min subjektiva bedömning av dem har ju faktiskt inte den allvetande tartareandesire någon aning om
Ja, man kan ju tycka att kassörskan på ICA är en obehaglig typ också, så visst är det subjektivt Det var inte alls min mening att kommentera hur just du upplever kontrollerna utan enbart synen på en hel yrkeskår. Tror ingen uppskattar att bli kontrollerad, det gör inte jag heller men det måste göras. Precis som Kristian säger så finns det stora problem med gratisåkning på sina håll även om jag inte alls delar hans "ghetto-åsikter"
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 13:39
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:38 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Håller med dig.
Det är lätt att anklaga kontrollanterna men ingen vet ju vad som hänt innan..

Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett.
Jag tycker de ser ut att vara fler än tre. Men du ska inte blanda ihop riktiga tågvärdar/konduktörer/ombordpersonal med biljettkontrollanter. Personalen ombord på pågatågen är inte biljettkontrollanter i normalfallet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 14:04 #33
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat.
Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 15:29 #34
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...
De gånger jag sett det bli hets så har de oftast lyckats gå av med plankaren i fråga. Sen vad
de gör på hpl skiter jag i. Bara vagnen åker vidare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 16:35 #35
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Västtrafik använder en del knep för att se till att folk betalar. Ett ex. är SMS-biljetten.
Normalt sett kommer den på någon sekund, men när de har hållplatskontroller inbokade
tar svaret 45-60 sekunder. Allt för att ingen ska kunna sitta med tummen på Send-knappen
när de ser en kontrollant. De hinner inte få biljetten innan man blir kollad..
Du menar väl inte på allvar att du tror att man fördröjer SMS-biljettleveranserna med flit när det skall genomföras en kontroll?

Hur skulle det gå till...? Gäller det bara de resenärer som är i närheten av en kontrollant eller alla i hela regionen, som plötsligt får vänta en minut eftersom det någonstans i regionen genomförs en kontroll?

:-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 16:53 #36
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.

Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis.
Nu är ju lagen ganska enkel, även om all tillämpning av lagar brukar vara hyfsat komplicerad, beroende på omständigheterna.

Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott, men "den som med laga rätt griper" har ju inte gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande...

Med detta sagt vill jag inte ta ställning i detta enskilda fall (har ingen kunskap om upprinnelsen till händelsen och vet ej hur det konstaterats att passageraren saknat giltigt färdbevis), men om kontrollanterna uppfattat att passageraren inte betalat för sig så har de ju inte gjort något olagligt i gripandedelen och dessutom, om den gripne sätter sig till motvärn, får de använda våld för att kvarhålla den gripne.

Kontrollanterna har dessutom befogenhet att fråga om färdbevis, men saknar befogenhet att enbart på grund av vägran att visa färdbevis gripa någon. Var och en saknar dock befogenhet att kontrollera färdbevis, men har lika stor rätt att gripa den som begår ett brott på vilket fängelse KAN följa (att det sällan gör det spelar ingen roll i lagens mening).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 17:17 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...
Inte jag heller naturligtvis. I en ideal värld hade biljettkontrollerna inte behövts men nu ser verkligheten tyvärr inte ut på det viset. Det andra alternativet är att med begränsat våld hålla kvar personen om denne gör motstånd / försöker sticka. Finns det något tredje alternativ?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 17:26 #38
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du menar väl inte på allvar att du tror att man fördröjer SMS-biljettleveranserna med flit när det skall genomföras en kontroll?

Hur skulle det gå till...? Gäller det bara de resenärer som är i närheten av en kontrollant eller alla i hela regionen, som plötsligt får vänta en minut eftersom det någonstans i regionen genomförs en kontroll?

:-)
Det gäller just de dagar som hållplatskontroller är bokade. Hållplatskontroller är när en buss/vagn
stoppas helt och 20 kontrollanter går på och kollar allt och alla. När de är klara får nya resenärer gå på.

Dessa är inte jättevanliga (har kritiserats rejält), men just då så lägger de in en medveten fördröjning i
SMS-systemet.

Har välunderättade källor inom Västtrafik.


Hittade visst en länk om just detta:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...storkontroller

"Vid vanliga kontroller där tre kontrollanter kliver på vid en hållplats hinner många som saknar biljett antingen kliva av eller till och med köpa en sms-biljett innan de kontrolleras.

– Vi har haft problem med det. Man ska skicka sms:et innan man kliver på vagnen. Vi har byggt in en fördröjning så att det tar ett tag innan man får kvittot på att man har betalat. Vi har gjort det för att det inte ska gå att skicka iväg ett sms precis innan kontroll, säger Krister Eliasson."
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 17:44 #39
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Läser man den artikel så skriver ju dom att dom gör ett brott rakt av.

"Kontrollerna går till så att fordonen stoppas vid en särskilt utvald hållplats och ingen tillåts gå av."

Dom har ju inge rätt att hindra folk att gå av på vald hållplats, man skulle ju hellre brutit nacken av fanskapet till kontrollant om man hade planerat gå av på den hållplatsen.

Bedrägligt beteende kan dom aldrig ens hävda, för dom kan aldrig veta om du har betalt eller inte för finns inget lagstöd som tvingar någon att behöva visa upp biljett.

I princip kan du själv använda envarsgripande på kontrollanterna för dom gör sig skyldig till olaga frihetsberövande.

Så hävdar utan problem att man kan kalla hela gruppen kontrollanter för grovt kriminella som dagligen utför grova brott.

För principen är att deras agerande är utan lagstöd och dom begår brott, enda dom kan göra lagligt är dom som frivilligt visar upp en biljett. Övriga kan dom inte röra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 17:49 #40
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....t-mot-overvald

Tydligen en liten demonstration idag mot Västtrafik.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017