Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betala mera för ett domännamn än inköpspriset?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-04, 19:18 #31
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Jag är ingen vän av det du beskriver och det är mycket möjligt att du har rätt och jag har fel i att vi ser en tydlig förändring.

Men det är tror jag ändå meningsfullt i alla fall för mig att vi beskriver det hela bit för bit. Hela det här är väldigt udda och komplext och man kan nog mena olika saker med samma ord och begrepp.

Så om vi tänker oss att vi börjar med från en start jag ser.

Vi har dels en "sund" situation. En domän kan ge besökare bara på ett bra namn eller därför att den har innehåll & återkommande besökare o.s.v.

Och så har vi det vi sett där domäner registrerats ofta av typen...
x-...-z.nnnn
Där x, ..., z är nyckelord och nnnn är någon toppdomän.

Problematiken (eller en del av den i alla fall) har varit (eller förändras från något sämre) att även om detta i sig inte givet någon sund trafik har ett värde funnits som varit mycket enkelt att snabbt realisera via algoritmdefekter?
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 19:38 #32
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by hans99@Apr 4 2008, 19:18
Jag är ingen vän av det du beskriver och det är mycket möjligt att du har rätt och jag har fel i att vi ser en tydlig förändring.

Men det är tror jag ändå meningsfullt i alla fall för mig att vi beskriver det hela bit för bit. Hela det här är väldigt udda och komplext och man kan nog mena olika saker med samma ord och begrepp.

Så om vi tänker oss att vi börjar med från en start jag ser.

Vi har dels en "sund" situation. En domän kan ge besökare bara på ett bra namn eller därför att den har innehåll & återkommande besökare o.s.v.

Och så har vi det vi sett där domäner registrerats ofta av typen...
x-...-z.nnnn
Där x, ..., z är nyckelord och nnnn är någon toppdomän.

Problematiken (eller en del av den i alla fall) har varit (eller förändras från något sämre) att även om detta i sig inte givet någon sund trafik har ett värde funnits som varit mycket enkelt att snabbt realisera via algoritmdefekter?
Mja, först vill jag säga att vi har delad uppfattning om tasting.

Men vad gäller den andra delen av ditt inlägg vad gäller x-...-z.nnnn-domäner så är jag kluven. Och då handlar inte min kluvenhet i manipulering och kryphål i sökmotorerna, utan snarare bristen på tillgång av generella ord som finns att tillgå som domännamn.

Jag ser inget som helst problem med registreringar som englishgames.tld, ustravels.tld eller för den delen utnyttjande av bindestreck buy-a-game.tld - som jag gissar att det är vad du avsåg. Detta är som jag ser det inte upp till registranten att ta hänsyn till. Att domäner som buy-a-game.tld översätts till "Buy a game" i sökmotorerna är ju en algoritmmiss och jag anser inte att det ska läggas skuld på domäninnehavare för det - Detta är ju bara en förlängning av de sk "sökmotorvänliga" subdomänssträngarna som bloggar och allt möjligt dragit fördel av under många många år nu. Det handlar ju kort och gott om att som vinstdrivande registrant kunna tjäna en krona ur sin domän.

Detta Fenomen tog så vitt jag känner till sin början redan vid lanseringen av .name 2001 med "buy-your.name" osv och nu senast med .asia - som också känns av som ett ord i bla Google.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 19:46 #33
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Jo det var så jag tänkte också att man kan mena olika (och kring termen här är jag troligen den som har fel). Hela frågan är väldigt komplex.

Oavsett det vill jag dock mena att vi har haft ett tydligt spamproblem runt den typ av domäner jag beskrivit. Där problematiken har varit problem som till ganska stor del korrigerats. Och mer än så vill argumentera att osunda vägar för att bygga nyckelord till domäner där nyckelordet ingår överhuvudtaget korrigerats nu (oavsett om det är 1, 2, ...).

Men jag behöver iväg nu. Får titta till tråden framöver om jag kommer förbi igen. Tycks tyst här på forumet den här veckan dock <_<
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 19:52 #34
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Jag skummade bara de flesta svar, men jag förstår vad du menar Milad och kan tom sympatisera med det - jag tycker det är irriterande med alla bra domäner som det aldrig blir några sajter på för att någon sitter på dem.
Motargumentet att en domän som någon registrerat och sedan säljer blivit förädlad köper jag inte, vari ligger förädlingen? En bättre liknelse är väl i så fall köp av mark t.ex.

Hur som helst, för att svara på ursprungsfrågan så är svaret nej. Så viktig tycker jag ändå inte frågan är att jag känner att jag måste avhålla mig från att köpa bra domäner dyrt (och gärna sälja också någon gång kanske...) Jag har både köpt domäner och registrerat domäner utan något klart syfte med dem. Man får anpassa sig till verkligheten
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 22:00 #35
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Frågan är hur länge till det är en relevant fråga, hur många av er kan mer än 20% av telefonnumren ni har lagrade i mobilen ?
Det råder ju onekligen en slags "motsatsförhållande" mellan t.ex. Google och domäner, och med tekniker som DataMatrix koder m.m. så bör betydelsen av domäner minska, eller iaf skapa ett avgrundsdjup mellan vad som är intressant och inte, det är onekligen ett gammaldags sätt att hantera information...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 22:14 #36
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 4 2008, 22:00
Frågan är hur länge till det är en relevant fråga, hur många av er kan mer än 20% av telefonnumren ni har lagrade i mobilen ?
Det råder ju onekligen en slags "motsatsförhållande" mellan t.ex. Google och domäner, och med tekniker som DataMatrix koder m.m. så bör betydelsen av domäner minska, eller iaf skapa ett avgrundsdjup mellan vad som är intressant och inte, det är onekligen ett gammaldags sätt att hantera information...
Sant, Är inte bekant med Datametrix-koder, men jag känner till nya standarder som SPARQL

Men sannolikt innebär det nya tider = nya sorters problem och fighter..
Även om vi utnyttjar en bråkdel av informationen på Internet idag, så kvarstår ju att ju mer komplext det blir - desto fler varianter av manipulation riskeras.


Edit: trött=stavfel
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 23:02 #37
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Nej. Ibland står det tomma lokaler mitt i Centrum, inte tänker du väll då att de borde låta dig använda den gratis för ditt kontor? Har man en bra idé så får man satsa och investera, annars gör någon annan det.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-04, 23:09 #38
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Ett "keyword" domännamn har enligt mina erfarenheter en betydligt bättre CTR i både serp's som köpta textlänkar likt adwords. När man väl är bra listad är ju CTR avgörande.

Jag köper gladeligen en domän av nån "snabbare", har man ett bra projekt blir det roligare att jobba med en bra domän.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 00:23 #39
mikaelkrohne mikaelkrohne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 107
mikaelkrohne mikaelkrohne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 107
Kan tänka mig att det ibland blir tufft med symboliska principer när man skall tjäna pengar på internet.

Tänkte just på när man hittar en perfekt domän till sitt projekt och vägrar betala mer än 149 kr.
mikaelkrohne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 01:37 #40
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Jag vill påstå att Milad har en väldigt viktig poäng med det han skriver, om än att det är lite osmidigt formulerat och ett rent flame-bait på ett forum som WN.

Det absolut bästa vore egentligen om man kunde få vilken domän som helst, till ett inköps/självkostnadspris, förutsatt att man hade en tillräckligt bra idé. Dvs, om man på ett tydligt sätt kunde påvisa störst (allmän) nytta med domänen. Då om något skulle Internetekonomin blomstra. Och ja, det är en utopi.

Om än att Milad klampar lite i klaveret när han skriver att det är ok att sälja domäner som har en viss verksamhet. Det är att kasta sten i glashus.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017