Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nu slår svenska hackers tillbaka

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-14, 19:33 #31
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Hm. Ska man tala om perspektiv så är det nog nyttigt att ha i åtanka att det är just detta vi har lagarna till. Lagarna (som kan tyckas vara snariga och stela) är i förlängningen till för att på ett demokratiskt sätt representera befolkningens åsikter vid var tid; om majoriteten av befolkningen skulle börja tycka att stöld är OK eller att man får parkera hur som helst skulle det på sikt inte vara olagligt. Av samma anledning är nämndemännen i en domstol som regel politiker/tjänstemän. Som bekant ändras inte lagarna av och till, som ens eget humör och t.o.m. ställningstagande kan göra, och just därför kan det i en sån här situation vara bra att komma ihåg att ett sånt här lagbrott aldrig kan berättigas och som vi redan vet fyller det en marginell praktisk funktion, om ens någon. Oavsett vem som har rätt eller fel, så är det ett lagbrott, och lagen finns där för att vi inte ska behöva ta en ny folkomröstning varje vecka för att veta vad som är "rätt" och vad som är "fel".

Eller med enklare ord så har dom de facto gjort fel, och det är inte bara en byråkratisk lagtext, utan det är den gängse uppfattningen, om än inte i dessa våra kretsar. Det är mer ett faktum än en åsikt. Nu finns det förstås fler dimensioner att ta i beaktande, och jag har inte valt läger än!

Ett komplicerat inlägg för en nykomling, men ändå. :unsure:
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 21:21 #32
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Originally posted by Spindel@Oct 14 2007, 19:08
Om någon stjäl min cykel, är det då fel av mig att ta tillbaka den?
Bra fråga, men missvisande eftersom du i det här läget inte blivit bestulen utan fått egendom skadat. Om en "turk" har sönder din lägenhet, är det då ok att gå över till en "turk" och slå sönder dennes lägenhet? Ja faktiskt så är det helt fel och om du inte vet med säkerhet att du är i den lägenhet som tillhör just den förövaren som skadade din egendom är du lika usel som den som slog sönder din lägenhet.

parantes: Hade det gällt din cykel som blivit stulen så är det smartare att ringa polisen och vänta på dom på plats så du kan bevisa ett cykeln är din. Då får du både tilbaka din cykel, sätter dit förövaren och har dne lagliga rätten på din sida...

På tal om bevisning har någon kunnat bevisa/spåra attackerna till just det turkiska forumet eller finns det risk att man retat upp ytterligare 50.000 islamistiska hackers som kanske inte alls var delaktiga? Jag har inte sett några indikationer på att varken poliser eller privatpersoner fått fram dom uppgifterna?
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 21:40 #33
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_
Citat:
Originally posted by -Spindel@Oct 14 2007, 19:08
Citat:
Ursprungligen postat av matzii
då är vi inte bättre än dem vi klagar på...
Om någon stjäl min cykel, är det då fel av mig att ta tillbaka den?


Enligt lagen, ja
Vem har någonsin sagt att lagboken är perfekt
Jag tycker att det är rätt att slå tillbaka jag hoppas någon sänker dem största sidorna i turkiet, om jag hade stora erfarenheter hade jag gjort det för längesedan
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 22:55 #34
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
nån som vågar gissa hur lång tid det dröjer innan turkarna ger igen?
dem kanske får för sej att attackera wn?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 23:15 #35
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Spindel - hur vet du det? Det finns såvitt jag kunnat få fram inga som helst belägg för att det var just dessa individer som låg bakom angreppen mot svenska sidor.

Bättre hade varit att i så fall söka bevis, eftersom i Sverige är bevisprövningen fri (du kan till och med sno eller hota dig till bevis, bevis är bevis) och sedan försöka lagföra dem som verkligen gjort angrepen mot Sverige. Om det verkligen var nissarna på detta attackerade forum så borde man kunna hitta matnyttigt där.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 23:25 #36
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Pokerstjärna - det är en farlig, mycket farlig, väg att vandra. En väg jag helst inte vandrar eftersom jag tror på att man i en väl fungerande värld använder lagar och domstolar för att avgöra och lösa sådana här saker.

Jag vill inte sitta och se tiotusentals sajter dö, sitta nätterna i ända, förlora hundratusentals kronor och så vidare för att några snorisar i Sverige saknade vett och gav sig på kanske oskyldiga, och i bästa fall skyldiga, snorisar i ett annat land och därmed visade att de är lika puckade som de ursprungliga angriparna...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-14, 23:30 #37
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Oct 14 2007, 21:40
Vem har någonsin sagt att lagboken är perfekt
Jag tycker att det är rätt att slå tillbaka jag hoppas någon sänker dem största sidorna i turkiet, om jag hade stora erfarenheter hade jag gjort det för längesedan
Ingen har sagt att lagboken är perfekt men för att vi någonsin ska få fungerande lagar så måste vi använda oss av dem och tillämpa dem så gott vi kan, det är ett sätt (tillsammans med motioner om förändringar) som vi kan visa att lagarna kan kännas föråldrade.

Men okej, säg att du eller någon annan sänker en massa sidor i Turkiet. (för du är väl säker på vilka du ska slå tillbaka mot? Du straffar väl rätt personer?) Kan jag komma till dig om ersättning sen då mitt webbhotell sänks dagarna efteråt, för att de du attackerade blev ändå argare?

Jag får inte resonemanget att gå ihop.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 00:05 #38
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Vem har någonsin sagt att lagboken är perfekt
Jag tycker att det är rätt att slå tillbaka jag hoppas någon sänker dem största sidorna i turkiet, om jag hade stora erfarenheter hade jag gjort det för längesedan

Ingen har sagt att lagboken är perfekt men för att vi någonsin ska få fungerande lagar så måste vi använda oss av dem och tillämpa dem så gott vi kan, det är ett sätt (tillsammans med motioner om förändringar) som vi kan visa att lagarna kan kännas föråldrade.

Men okej, säg att du eller någon annan sänker en massa sidor i Turkiet. (för du är väl säker på vilka du ska slå tillbaka mot? Du straffar väl rätt personer?) Kan jag komma till dig om ersättning sen då mitt webbhotell sänks dagarna efteråt, för att de du attackerade blev ändå argare?

Jag får inte resonemanget att gå ihop.
Var dom säkra mot vem dom skulle stänga ner?
- Nej.

Allstå det enda vi har gjort är att sitta ner och skickat massa e-post till supporten.
Allstå helt ärligt, jag bryr mig inte om jag gör bort mig på wn med detta inlägg.

Men jag hoppas att någon träder fram med dem rätta kunskaperna och sänker många turkiska sajter!
För jag tycker det är mer än rätt?!
Vad är rätt och vad är fel?
Vi sitter och klagar på att siten är nere och skyller på säkerheten hos ombuden, men komigen?!
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 00:21 #39
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det är ett mera komplicerat problem än så. Säkerheten hos ombuden är kritisk, oavsett vad. Om du hyr ett rum hos någon som vägrar låsa dörren, skulle du se till att försöka ge så många spö som möjligt då - istället för att snacka med rumskompisen och be honom att låsa dörren?

Vad tror du händer om en massa sidor blir hackade? Tror du att det gynnar oss på något sätt? Tror du att Proinet, Webcows eller alla andra webbhotell kan sova säkrare vetandes om att svenskar sitter och "hackar tillbaka"? Tror du verkligen inte att folket som blir hackade kommer att reagera och ge tillbaka, igen och igen och igen?

Om vi bara har suttit och skickat mail till supporten så är det vi det är fel på. Då är det VI som måste göra mer för oss själva genom att polisanmäla och driva det lagligt. Bara för att vi sitter och latar oss betyder inte det att man ska sänka siter hit och dit.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-15, 00:23 #40
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Ja, kom igen...?

Måste ju dra liknelser...

Så när din kompis/flickvän eller vad som helst blivit nedslagen och våldtagen av ett gäng i den ökända förorten så tycker du det är helt okej om du ger dig på ett annat gäng, eller några som känner någon i det gänget och slår dem vettlösa? Jag menar, de kom ju från samma förort, så det måste ju vara rätt, eller hur?

Detta är ju ett skrattretande naivt resonemang...

Om du hittar dem som gjort något mot dig och kan känna dig säker på att det är rätt personer, javisst, ge igen då... Inte för att det är rätt det heller, men jag kan åtminstone ha förståelse för det, men knappast för en attack på dem som möjligen är helt oskyldiga. Det är ju vansinne...

Du gör väl inte bort dig för vad du tycker och berättar om det, men lite eftertanke skadar kanske inte...?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017