Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppstart av eget företag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-22, 19:19 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Konstruktiva synpunkter innebär att jag fokuserar på det jag anser bör åtgärdas, dvs jag ger inget beröm och hoppar över det som jag inte anser behöver åtgärdas i dagsläget.

"slarv fel" är i sig en särskrivning som man inte har i svenska språket, det ska vara "slarvfel" (d v s ett sammanbundet ord).

"Har du en idé och behöver hjälp för att SNYNAS" (Tydligt stavfel).

Tycker inte om orden "oss", "vår", "vårt", "era", då dessa skapar en större distans, man avskärmar sig från läsaren, vilket motverkar syftet då man oftast vill knyta an till kunden och ge en mer personlig framtoning (utan att för den skull bli allt för privat). Bättre med ord som är mer sakliga och inte påpekar att det är skillnad mellan parterna.

"Jonssondesign är en enskild firma som bildades för att hjälpa dig att synas ännu bättre." är fullkomligt ointressant för kunden att veta att företaget är en enskild firma. Fokusera på kunden och vad du kan göra för kunden, inte på vilken associationsform du valt eller registreringar hos myndigheter, det är fullkomligt ointyressant för de flesta kunder. De vill veta VAD du kan göra FÖR KUNDEN, kanske även HUR och NÄR.

Du måste också lära dig skillnaden mellan PROBLEM, BEHOV, LÖSNINGAR.

Du skriver att du vänder dig till företag med BEHOV av Webbdesign eller reklammaterial, det finns det inget företag som har BEHOV av. Det är olika LÖSNINGAR på kundens behov.

Ett PROBLEM kan exempelvis vara att de har för låg omsättning per anställd, eller att de inte når en specifik målgrupp, dvs att de har för lite kunder inom en viss målgrupp.

Ett BEHOV uppstår när kunden har insett VAD de har för PROBLEM och satt av pengar så de är beredda att BETALA för en LÖSNING av sitt PROBLEM.

Man bör redan i uppdragsavtalet med kunden tydligt definiera VAD kunden vill uppnå, dvs VAD kunden har för PROJEKTMÅL. Det kan exempelvis vara att öka försäljningen eller att nå en viss specifik målgrupp. Var noga med att förska hitta ett sätt att MÄTA om projektet uppnår sitt mål och NÄR detta mål ska vara uppfyllt. Fokusera på det under hela projektet. Förhandla så du får en extra bonus, utöver ditt normala arvode, när målet är uppfyllt.

ALLTID SKRIFTLIGA AVTAL NÄR MAN JOBBAR MED UPPDRAG!

Affärskonceptet verkar satsa på en mycket bred målgrupp, försök hitta en mer nischad framtoning (så du specialicerar dig inom en smalare målgrupp), för det finns tusentals etablerade företag som du konkurerar med, dem har du inte en chans mot. Hittar du däremot en mer tydlig profil och gör en knivskarp nischning mot vissa kunder så har du lättare att etablera dig på marknaden, du får färre konkurenter och ska ha som mål att du blir ensam om dina kunder. Ju bredare framtoning du har desto fler och bättre konkurenter kommer du att tvingas slåss mot.

Är du helt ny på marknaden så fokusera på att hitta din första kund bland de företag du känner till och där du behärskar deras verksamhet bäst. När du fått ett uppdrag så är det lättare att få nästa och så småningom kan du bredda din verksamhet. Det är mycket svårare att börja söka en för bred målgrupp, då blir man inte trovärdig som leverantör.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-22 klockan 19:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 19:21 #32
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Vart väl inte lika snyggt som med Rockwell, men det som räknas är ju självfallet besökare/kunder, och dom skall inte behöva störa sig på att menyn ligger felpositionerad..

Vad känner ni? Meny med Arial eller med Rockwell? (trodde faktiskt rockwell var en standard font?)..
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 19:32 #33
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Tack Conny. Jag vet att slarvfel stavas slarvfel och inte slarv fel. Jag skrev helt enkelt ett slarvfel när jag bad om ursäkt :P haha

Precis, jag känner det samma. Jag tror att kunden/besökaren känner en helt annan relation till skribenten/affärspartnern när man skriver på detta vis.

Och för att reda ut varför jag har skrivit fel i min text så pass många gånger, så är det så att jag är dyslexier. Eller har iaf varit under hela min uppväxt. Jag har tränat bort de mesta, och slutade gå till en speciallärare när jag slutade i nionde klass. Därför kan jag ibland, när jag inte är helt fokuserad på att skriva rätt, stava fel. Men vi är alla människor med en så pass hög intelligens att vi kan urskilja vad jag försöker säga. Och självklart så rätt-stavar jag alltid innan jag går helt officiellt ut med mitt material.

Med det sagt. Vad tror ni om menyn? Tycker ni att det ser bra ut även med Arial fonten?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 20:13 #34
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Prisinformation

Intresserad av vad det kostar att synas ännu bättre?

Du får en offert på ett fast pris som är beräknad på uppskattningsvis tidsåtgång.
Priset är beräknad på en summa av 499kr ex moms per timme.
Detta resulterar i att det är väldigt svårt att säga exakt vad ditt uppdrag kommer att kosta.
Du är välkommen att begära en kostnadsfri offert redan idag!

Skulle det visa sig att du inte känner dig helt nöjd efter den överrenskommna arbetstiden, fortsätter jag självklart tills du känner dig nöjd, men då till en kostnad på 499kr ex moms per påbörjad timme.

Känner du att du inte vill fortsätta med arbetet efter det att jag redan har påbörjat arbetet, kostar det dig endast 20% av den överrenskommna summan.

Jag samarbetar även med andra utvecklare, och skulle det krävas deras expertis för att kunna slutföra uppdraget, kostar det från 500kr ex moms per timme. Detta beräknas självklart med i den första presenterade offerten och kommer att påpekas, så att du är medveten om detta.
Känner du dig inte alls nöjd med det utförda arbetet och inte vill slutföra uppdraget, kostar det hela den inhyrda utvecklarens kostnad, plus mina 20% av mitt arbete. Detta är självklart något som skrivs med och påpekas i den presenterade offerten.

Känner du dig redo för att börja synas på allvar? Kontakta mig redan idag för att få en kostnadsfri offert på ditt uppdrag!
Texten i detta avsnitt är förvirrande och lite "mysko", om kunden inte är nöjd ska de inte betala något i normalfallet, 20% är alldeles för mycket. Utfört och redovisat arbete debiterar man fullt för.

Sen är timarvodet under en normal självkostnad så du kan aldrig leverera högkvalitativa tjänster för det arvodet.

Normalt skriver man aldrig arvodet så på webbsidan, för du ska ha möjlighet att förhandla om villkoren.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-22 klockan 20:15
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 20:28 #35
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
tack conny. uppenbart så har jag mycket tänka på. jag är tacksam för dina förklaringar!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 20:49 #36
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Vad känner ni? Meny med Arial eller med Rockwell? (trodde faktiskt rockwell var en standard font?)..
Har för mig att Rockwell följer med Office-paketet.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 21:13 #37
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
okej, de förklarar varför jag har rockwell.. men men, nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av nya pirates of the caribbean. sitter nämligen på bio, och jag kommer nog få ont i huvudet om jag försöker skriv med 3g glasögon.. haha
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 23:53 #38
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av akelagercrantz Visa inlägg
Har för mig att Rockwell följer med Office-paketet.
Tror Rockwell följer med någon programvara från Adobe. Tvekar dock om du har rättigheter att använda den som webfont då den fortfarande kostar en hel del pengar.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 08:31 #39
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Okej. De va som tusan. Ja, men då tror inte jag heller att man får använda Rockwell. Jag trodde verkligen att det var ett standard typsnitt.. Tack för att ni påpekade detta!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-23, 14:09 #40
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Snygg design Annars inget direkt att kommentera.

Senast redigerad av Doctor.Data den 2011-05-23 klockan 14:16
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017