Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Processen att bestrida en faktura

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-22, 13:42 #31
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 290
Men om han nyss upptäckt bilderna, hur vet han då isf att de legat där ett år?
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 13:11 #32
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
moahahahaha. Bildombudsmannen är en tönt.

Antingen är han dum eller så bara skräms han. Han kan omöjligen driva frågan tilldomstol. Det kommer att ta ca ett år innan ärendet bara tas upp (vanlig väntetid i Sverige) och sedan kanske dom får 4-5k m dom har bevis på att bilderna legat där och att det är bilder dom äger rätten till. Bildombudsmannen har vad jag förstått inte styrkt att han har rätt att agera ombud för upphovsrättsinnehavaren, så han har ingen formell rättighet att varar med i spelet (eller har han visat avtal el likn?). Om jag var du skulle jag bara förneka allt, säg att bilderna föreställde nåt annat. På thumbs är det alltid svårt att se.
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 18:23 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Förmodligen kan du hävda att du själv har producerat och har full rättighet till de thumbnails som finns på sidan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-23, 23:34 #34
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Mycket gissande i denna fråga. Bildombudsmannen har säket en fullmakt från upphovsmannen. Sedan så tycker jag att Bildombudsmannen har ett starkt fall. Det är ju ingen dununge när det gäller bildpublicering och upphovsrätt. Jag tror inte att han hade tagit sig ann fallet och driver det om han inte anser att det mer eller mindre är ett solklart intrång.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 09:10 #35
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Citat:
Originally posted by guran@Nov 24 2005, 00:34
Mycket gissande i denna fråga. Bildombudsmannen har säket en fullmakt från upphovsmannen. Sedan så tycker jag att Bildombudsmannen har ett starkt fall.
Vad bygger du att det är ett starkt case på? Två tumnaglar som uppenbarligen har ett mycket lågt straffvärde? Samt problematiken att bevisa uppsåt samt klara papper från beställaren på att det var ok? Hur ser ett svagt case ut i sådana fall? Duvunge eller ej, alla kan skrämmas. Ju mer jag funderar på just detta fall, desto klarare blir jag över att det är ett "nocase".
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 10:23 #36
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vad gäller själva skärmdumpen så utgör ju dessutom dessa tumnaglar en så liten del att skärmdumpen borde anses ha nått verkshöjd etc.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 11:10 #37
Kabelkultur Gotlands avatar
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
Kabelkultur Gotlands avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by jonny@Nov 24 2005, 11:23
Vad gäller själva skärmdumpen så utgör ju dessutom dessa tumnaglar en så liten del att skärmdumpen borde anses ha nått verkshöjd etc.
Hur kan man avgöra om bilderna ifråga anses nå verkshöjd? Originalbilderna gör säker det(även om jag själv kan tycka att det är produktbilder, men det är min åsikt). Men thumbnailbilderna i detta fall är ju en del av en kraftigt förminskad skärmdump som därmed tappat all kvalitet, och miniatyrerna i sig är 39x14px och väldigt suddiga. Den ena av dom kan man faktiskt inte ens se vad den föreställer, så upphovsmannen bygger sitt fall på hans bilds placering på den sida som vi på kabelkultur förminskat, och gör ett rent antagande att denna bild på vår sida är densamma.

Så fallet blir ju intressantare för vår del, om bilderna skall anses ha verkshöjd i den förminskning som vi har visat på våran sida... Det finns det nämligen ingen människa i världen som kan hävda.

Vad gäller???
Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 11:38 #38
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Verkshöjd på tumnaglar, det tror jag inte ett dyft på om jag ursäktas. Ankdammsdiskussioner vill de inte hantera i en tingsrätt. Gå hem säger de.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 14:25 #39
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Alltså, om jag förstått saken rätt så gäller det här en bild som publicerats på en hemsida. Den bild som publicerats innehåller tumnaglar.

Det är således möjligt att bilden inklusive tumnaglar - inte tumnaglarna i sig - kan anses uppnå verkshöjd.

Som jag förstått det får jag ta en bild på mitt kontor och sälja utan att fotografen som tagit fotot som hänger på en av väggarna kan kräva någon ersättning för detta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 15:03 #40
Kabelkultur Gotlands avatar
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Kabelkultur Gotland Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad
Nykomling
Kabelkultur Gotlands avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by jonny@Nov 24 2005, 15:25
Alltså, om jag förstått saken rätt så gäller det här en bild som publicerats på en hemsida. Den bild som publicerats innehåller tumnaglar.

Det är således möjligt att bilden inklusive tumnaglar - inte tumnaglarna i sig - kan anses uppnå verkshöjd.

Som jag förstått det får jag ta en bild på mitt kontor och sälja utan att fotografen som tagit fotot som hänger på en av väggarna kan kräva någon ersättning för detta.
Vi har en förminskad (ca 200x170px)skärmdump på vår site, som föreställer ett av objekten vi har producerat
På den siten som miniatyren visar, finns det 2 st. bilder som saken handlar om. På originalsiten är dessa bilder ca. 320x100px. och på vår förminskade skärmdump är dom 39x14px. och väldigt suddiga.

Så verkshöjden kan kanske åberopas på de 2 bilder á 320x100px på originalsiten, men det är endast dessa 2 småbilder det handlar om.

Finns det nån som verkligen vet om verkshöjd kan åberopas på de 2 mini-miniatyrerna i vår förminskade skärmdump?
Kabelkultur Gotland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017