Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontaktad av Jajja, något att satsa på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-02, 13:27 #31
SEO-Trends avatar
SEO-Trend SEO-Trend är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 2
SEO-Trend SEO-Trend är inte uppkopplad
Nykomling
SEO-Trends avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 2
Standard Viktigt med transparent samarbete

Många stirrar sig blinda på hur snabbt man kan få upp rankingen i Google. Det man många gånger glömmer är det långsiktiga perspektivet. Vad händer när optimeringsarbetet avslutas - jo, rankingen dalar långsamt men säkert igen.

Jag driver ett litet SEO-företag och tror att en anpassad sökmotoroptimering är det som på lång sikt gör att en hemsida rankar bättre.

Väg detta mot varandra:
Plus: Punktinsatser av stora SEO-företag ger snabba resultat
Minus: Dessa tjänster är mycket dyra och efter arbetet dalar rankingen igen
Plus: De stora företagen har tillgång till ett stort nätverk med länkar
Minus: Du vet inte vilken kvalitet, relevans och hållbarhet länkarna har.
Plus: Du slipper själv tänka på SEO
Minus: Du lämnar över delar av din internetmarknadsföring på någon okänd och har ingen insyn i arbetet.

Det hela beror på vad man är ute efter. Om det är att långsiktigt arbeta där du har stor insyn, då tror jag inte på ett sk. SEO-paket från de stora företagen.
SEO-Trend är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 13:40 #32
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Så länge du fortsätter betala för tjänsten bör du ju behålla placeringen också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 14:23 #33
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Vi har behållit våra topplaceringar i tre år nu och är i alla fall mycket nöjda...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 20:06 #34
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
I min yrkesroll ser jag betydligt mer än de flesta av er - av naturliga skäl.
Det innefattar allt från misstanke om skadlig kod till research i form av bolagsstukturer, företrädare, samarbeten mm.

Naturligtvis så namndroppar jag vare sig människor eller bolag som är .SE-specifik information som inte går att få fram genom öppna källor, men jag kan med bestämdhet säga att grey-black hat förekommer i olika grad hos samtliga på SEO-marknaden förekommande bolag - oavsett storlek och landstillhörighet.

Länkfarmar på 3000 länkar ur eget nätverk betraktades för bara några år sedan som en dödssynd av de allra flesta, medan det i dag, snarare är en självklarhet. Och per definition så är "Black Hat" att betrakta som något som idag inte tolereras av ledande sökmotorer - men nästa år, så har det sannolikt fått en nyans av grått och vad som är "Black Hat" då, är något helt annat. Det positiva med Black Hat är att det för sökmotorernas utveckling framåt, algoritmerna blir bättre och förhoppningsvis mer semantiska.
Jag har länge siat om att SPARQL är en standard som kommer att integreras mer och mer och det tror jag fortfarande.. http://en.wikipedia.org/wiki/SPARQL

Och eftersom det ogillas att jag länkar till egna inlägg, så citerar jag mig själv från en tid sedan:

Citat:
Kort bara om SEO (SearchEngineOptimization = Sökmotoroptimering) innan jag fortsätter.

Att hjälpa sina kunder att synas i sökmotorerna är idag en absolut nödvändighet för många företag med verksamhet på Internet.

Det handlar om att bemästra Google och att vinna fördelar mot vad kollegorna i branschen lyckas prestera för sina kunder.

Förutom att dessa aktörer hjälper till att optimera sidors innehåll, så att de blir sökvänliga, så handlar det om att skapa många och gärna relevanta inlänkar.
Alltså andra sidor som handlar om ungefär samma sak som länkar till kundens sida. Såna länkar gillar Google.

I de bästa av världar så skapas såna inlänkar av sig själv, men nu lever vi inte i den världen och för att hjälpa lite på traven, så skapar många SEO-bolag…ja vad ska man kalla det ”egna små ämnesnätverk av sidor” som länkar till kundernas sidor.

Det har gått från att vara Länkkataloger till att numera handla om SPAM-bloggar (sk sploggar) och kommentarsspam (där mjukvaror numera letar upp inlägg att skriva en kommentar till och placera ut en länk (till kundens sida)

Att skapa länkar till en sida heter Offpageoptimering och att göra sidinnehållet attraktivt för Google heter Onpageoptimering.

Jag vill påstå att ALLA av de ledande SEO-bolagen sysslar med olika varianter av Offpageoptimering – i eget eller partners namn och olika White Hat (etiskt) och Black Hat (oetiskt).

I de fall jag kritiserar SEO-bolag, så är det när de presenterar sin verksamhet på ett sätt, och agerar på ett annat.
Jag skrev också för en tid sedan en text om vad som "kan" uppfattas som Grey-Black SEO - ingen sanning, utan mest lite varianter varav de flesta nog ses som helt ok, men jag orkar inte citera så mycket text här, utan får väl göra så här istället: http://wp.nu/blackhat

Till huvudfrågan: Jajja är en av flera SEO-aktörer på den svenska marknaden, som åstadkommer lyckat resultat för sina kunder.

Senast redigerad av Internet Sweden den 2011-03-02 klockan 20:08
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 06:38 #35
lassegw lassegw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 5
lassegw lassegw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 5
Standard Om Jajja Communications

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Är det värt att satsa på detta?
Du frågar: Är det värt att satsa på detta?
Det kan knappast någon annan än du själv svara på. Det är bara du som har siffror och underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Har läst några mindre bra kommentarer om Jajja, men har inte bildat mig en uppfattning än.
Ok, släng mössfärgerna i soptunnan! Tala om metoder, utförande och resultat. Med resultat menar jag såväl positiva som negativa resultat, vanligen kallat konsekvenser. Jag har under de senaste åren noggrant följt flera av de företag som säljer SEO-tjänster av olika slag. Jajja är ett av dem, och jag drar samma slutsats som Peter F, det fungerar. Tillsvidare i alla fall.

Sedan finns det mycket övrigt att önska när det gäller dessa aktörers metoder och utförande av tjänsten. Men det är en annan sak. Du kommer i ett senare skede stå ensam med ansvaret för din inköpta produkt/tjänst inför sökmotorerna och den offentliga scenen.

För att ge dig lite kött på benen då det gäller att se ett av produktslagen, nämligen länkbärande bloggar så har jag tillägnat dig en webbplats så att du kan se dig omkring. Länken hittar du i signaturen härunder.
lassegw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 09:52 #36
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jajja anklagas för att spamma, men gör dom verkligen det? Det torde vara olagligt om så är fallet? Generellt tycker jag Jajja verkar vara ett företag som är framåt och sådana företag kritiseras ofta för antingen det ena eller det andra. En del säger att Jajja är oseriösa, har ingen erfarenhet, men för mig att vara oseriös är att ta betalt eller tom oskäligt betalt för något som inte fungerar vilket heller inte verkar vara fallet med Jajja.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 10:25 #37
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jajja skickar ut sitt så kallade nyhetsbrev. Jag får det till både adresser hörande till företag som haft någon form av kontakt med Jajja och till adresser som är helt fristående. Det är spam och mycket irriterande.

Sökmotorspam däremot kan jag inte riktigt uttala mig om. Vill minnas att de erbjuder hyfsade villkor iaf.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 10:30 #38
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jajja skickar ut sitt så kallade nyhetsbrev. Jag får det till både adresser hörande till företag som haft någon form av kontakt med Jajja och till adresser som är helt fristående. Det är spam och mycket irriterande.
Det är reklam-email och inte spam, man kan av-teckan sig på deras lista, och dom verkar följa reglerna för reklam via email. På samma sätt som man kan få reklam i sin post kan man få reklam i ett email. Spam däremot är olagligt och kan ge fängelse.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-03 klockan 10:33
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 12:02 #39
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är obeställd e-postreklam och därmed spam. Det finns mycket annat som inte heller är olagligt men som bör undvikas.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-03, 12:08 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Det är reklam-email och inte spam, man kan av-teckan sig på deras lista, och dom verkar följa reglerna för reklam via email. På samma sätt som man kan få reklam i sin post kan man få reklam i ett email. Spam däremot är olagligt och kan ge fängelse.
Man kan bete sig illa utan att bryta mot lagen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017