Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Colocation i Göteborg?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-10, 23:22 #31
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Devworks:
Skicka gärna ett PM med vad du är intresserad av.

patrikweb:
Visst har du rätt gällande elen. Det beror givetvis helt
på server, men el är dyrt.

Sen ser jag en hel del hemmabyggen i denna stan. Folk
som kommer med 3U/4U-lådor som de hittat på CapTech.

Sen blir de förvånade när man är tvungen att ta bra betalt
för dem..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 18:15 #32
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
patrikweb - tror vi skall skilja på modell och kvalitet. Jag kan ju ha reservkraft i alla former men låta kunden välja hur han eller hon vill plocka på sig tjänsterna. Eller säljer man det rakt upp och ner med allt inkluderat för ett pris. Det finns kanske fall där det är passande att få en billigare peng - om man faktiskt inte har behovet. Bara en annan modell dvs.

Thor - måste säga att jag håller med Patrikweb när han säger att det inte är seriöst idag att inte har UPS och diesel. Jag tycker det är fel att högskolor och myndigheter inte ser till att ha kvalitet som du idag får för en mycket liten peng. Dvs med de valen (se här på WN) som alla har idag så är det extremt enkelt att hitta konkurrenskraftiga priser och bra tjänster och med det som tillhör dagens standard - vilket utan tvekan inkluderar diesel. Ta inte för givet att något är bra för man är myndighet eller högskola. Att jobba bort alla fel är kanske svårt - att jobba bort det vanliga och uppenbara är ett måste.

Håller med om att wwwgbg låter lite dyrt men det måste ju finnas massor i göteborg? Tyvärr känner jag inte till götet och de bolag som finns just där.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 19:48 #33
Devworks Devworks är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
Devworks Devworks är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
Nej, det är just det som är problemet - det finns inte massor, i alla fall inte som annonserar om det öppet. Det tiotal jag kikat på börjar (med undantag av wwwgbg) på runt 1500:-/mån ex moms. Tyvärr verkar det inte som om man kan ha maskinerna lokalt längre, vilket ju är mkt tråkigt.
Devworks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-11, 20:10 #34
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast anser ju att om man säljer colocation så ska det ju vara en komplett lösning med reservkraft med UPS + generator.

Annars kan man ju kalla det mer garderobstjänst eller något.

Jag räknade ihelgen på elkostnad och reservkraft.

Kostnaderna 1A ~150:- /Mån, då räknat för el + elnät. Visst kan det skilja några kronor beroende på avtal och hur storförbrukara man är men är en bra grund att gå efter.
(Fick 142:- i faktiska siffror, men beroende på avtal och prisförändringar så blev 150 mer korrekt)

Kyla, drar ca 35-50% av förbrukningen extra. Beror helt vad för kyla man kör samt hur effektivt man kan få den. Så att förbruka 1A + kyla så blir kostnaden 50 - 75 extra.


Så runt 200-225:- 1A /Mån, sedan har vi UPS och batteribyte var 3-5:e år.
Självklart skiljer den kostnaden vad man har för UPS och hur mycket tid man har i den.

Men beräknar du ha 5-15min batteritid så blir kostnaden runt 5-20:- per 1A extra, men denna kostnaden baseras sig även hur mycket du belastar UPS. Har du fåtal kunder så du kanske bara ligger på 50% av kapacitet påverkas även kostnaden högre.

Resultat: 205-245:- per 1A i månaden, i bästa fall.

Sedan kostnadern för serviceavtal/underhåll + inköpskostnaderna för det. Fast det bör man räkna in i kostnaderna för colo delen inte som en förbrukningsvärde.

Fast det som är komiskt är att många inte har en generator, det är den billigaste kostnaden om man ser mot kylanläggning och UPS.

Du får en 100kVA för max 130k och kraftigare brukar inte kostar så extremt mycket mer.
Medans en 40kVA UPS ligger på ca 100-200k beroende på märke.

Vad kyla kostar ska vi inte ens prata om utan det är inte ännu större kostnad när man behöver komma upp i större effekt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-12, 15:18 #35
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Jo jag förstår att du anser det och jag hade aldrig heller köpt något annat. Det hindrar dock inte att man kör en modell där du kan välja bort saker - om du av någon anledning tycker att det inte är värt en extra slant för reservkraft eller liknande - bara man erbjuder alla bitarna. Att modellen är annorlunda gör det inte till en garderobstjänst dock.

Devworks - låter ju nästan som om du kan få dedikerade servrar för priset du betalar för co-lo. Kanske värt att titta lite på det också beroende på hur gammal din serverpark är. Där har du helt plötligst hela sverige som marknad och kan få riktigt bra priser hos många leverantörer.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017