Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Trafik till bloggar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-28, 12:48 #31
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack för alla bra tips!

Jag tror absolut på att hålla bloggen enligt vissa riktlinjer och inte referera till artiklar bara för Twingly-länkarnas skull, men jag börjar undra...

Såhär någon månad senare har jag letat upp varenda pingtjänst som finns och lagt upp en automatiskt ping på dem. Jag har frekventerat olika bloggar, kommenterat och länkat tillbaka. Jag har skrivit i snitt två inlägg om dagen, och fått mycket god respons på dem (iofs bara via mejl, ingen kommenterar).

Det enda som gett något i besökarväg är när jag fick en länk från Jakobs blogg hurjagblevrik.se . Det är iofs kanske en produkt av ovanstående aktiviteter.

Ett problem är kanske att jag publicerar de flesta bloggarna mitt i natten svensk tid så pingningarna kanske blir verkningslösa. Sidan har PR 0 men det jag skriver om är knappast något man söker på på Google gissar jag.

Några fler tips?

Edit: En sak jag kommit på när det gäller att få fler kommentarer är att inse att det faktiskt är en tvåvägskommunikation. Man kan (och nästan bör) ställa frågor till sina läsare.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 05:31 #32
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by clirre@Jan 28 2008, 13:48
Sidan har PR 0 men det jag skriver om är knappast något man söker på på Google gissar jag.
Att du har PR0 beror inte på innehållet, utan på hur många sidor som länkar till dig. Att du har PR0 kan också bero på tt domänen/bloggen är relativt nystartad.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 06:38 #33
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by clirre@Jan 28 2008, 13:48
Tack för alla bra tips!

Jag tror absolut på att hålla bloggen enligt vissa riktlinjer och inte referera till artiklar bara för Twingly-länkarnas skull, men jag börjar undra...

Såhär någon månad senare har jag letat upp varenda pingtjänst som finns och lagt upp en automatiskt ping på dem. Jag har frekventerat olika bloggar, kommenterat och länkat tillbaka. Jag har skrivit i snitt två inlägg om dagen, och fått mycket god respons på dem (iofs bara via mejl, ingen kommenterar).

Det enda som gett något i besökarväg är när jag fick en länk från Jakobs blogg hurjagblevrik.se . Det är iofs kanske en produkt av ovanstående aktiviteter.

Ett problem är kanske att jag publicerar de flesta bloggarna mitt i natten svensk tid så pingningarna kanske blir verkningslösa. Sidan har PR 0 men det jag skriver om är knappast något man söker på på Google gissar jag.

Några fler tips?

Edit: En sak jag kommit på när det gäller att få fler kommentarer är att inse att det faktiskt är en tvåvägskommunikation. Man kan (och nästan bör) ställa frågor till sina läsare.
Du kan få besökare genom flera olika alternativ.
Jag skulle vilja rekomendera det som står nedan:

1. Anordna tävlingar på din blogg, erbjud dina läsare eller besökarna vinster.
Kör gärna alternativ som första och andra samt tredje pris.
Första priset behöver inte vara något dyrt utan det räcker med ett present kort på 500 kr hos MQ eller dyl?

Det misstaget 99,2 % av alla bloggare gör idag (faktum att det är ett brott mot lotterilagen) är att de anordnar tävlingar och kräver att deltagarna måste länka tillbaka till deras blogg. Det kan vara upp emot 500 stycken som deltar i tävlingen men troligtvis så lockar det inte särskilt många om det inte är de större bloggarna är arrangörer.

Exempel på sådana bloggar som anordnar tävlingar (lotteri baserat utan tillstånd är):

JunitjejJunitjej
Lolita
nublus blogg
Skumt namn på bloggen
Miscela
Random fashion blogg
ejmis

osv osv osv osv

Om du ska anordna en tävling så är det mycket vitkigt att du söker tillstånd hos lotteriinspektionen, tror det är gratis eller så kostar det någon hundralapp i administrativ avgift, vilket kan vara värt om tävlingen ska vara ett lotteri.

Men jag rekomenderar helt klart att det ska vara något prestationsbaserat, det ger mer liv i det hela och tävlande får kämpa lite granna och när det är på "prestation" så är det inget lotteri och därmed behöver du inte söka tillstånd.
Det blev lite långt angående lotteri men vill bara upplysa det.

När du har satt upp en tävling på din blogg så ska du registrera din blogg tävling på följande sajter:

Tävlingar
Bli en vinnare
Tävlingsguiden
Vinna prylar
For free
Gratis kungen
Site tips
Tävla24
Vinn24
Taevlingar
Gratis
Tävlingsweb
Vinster
Gratissaker

Av egen erfarenhet så vet jag att med hjälp av tävlingar både på webbsajter och bloggar ger oftast enorm trafik till en (iaf för min egen del) men det kanske är för att jag har väldigt shycsta vinster =)

2. Anmäl din blogg till diverse topplisor (läs blogg topplistor).

Bloggtoppen
Bloggparaden
Bloggar
Blogtoplist
Bloggportalen
Topplista
Bloggrymden
Favoritlistan

3. Om din blogg inte finns med på diverse länkkataloger så rekomenderar jag:

AllAboutLinks
Länkarkiv
Return
Kvalitetskatalog
Internetarkivet

4. Din PageRank (PR) har ingenting med serpen att göra (träfflistan)
Du kan ha en PR0 sajt eller blogg men ändå ranka högre på ett sökord än en sajt med PR 3 eller 5.
Så lås dig inte på PageRanken.

5. för att du ska få kommentarer så gäller det att hela tiden skapa debatt. Snabbläs igenom Blondinbellas bloggBlondinbellas blogg - det är ett bra exempel.
Genom att följa medierna och skriva om det som är aktuellt lockar fler besökare, antingen besöker de din blogg för att du har skrivit något där 75% av sveriges befolkning inte håller med dig eller för att 75% av sveriges befolkning håller med dig.
Fråga frågor i dina inlägg och skapa debatt. Då ska du få se på kommentarer =)

6. Om du inte vill nischa dig, försök då istället att hitta en lämplig kategori eller titel till din blogg.
Om du vill ha trafik från google så är det rekomenderat att du kommer på en bra titel som är nischad då det blir oftast mycket enklare att positionera.

Sen finns det även en viktig punkt. Skriv om det du är bäst på eller kan och förstår då kan du skapa debatt (läs kommentarer :lol: ) genom att du själv besvarar läsarnas kommentarer. Att verkligen visa för läsarna att: "det här kan jag, det här förstår jag" gör att läsaren också känner sig trygg. Använd alltid en ren svenska när du skriver och försök att göra dig själv tydlig.

Att få besökare tror jag inte är några problem, när du väl har fått det gäller det att de blir stammisar.
Jag orkar verkligen inte skriva mer nu då jag ska plugga lite i körkortsboken, teori idag

Lycka till!
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 14:19 #34
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Tävlingar får inte avgöras av slumpen, det måste vara något prestationsbaserat. Att länka är visserligen en presstation, men det lär inte räcka, såvida inte alla som gör det vinner nånting.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 16:22 #35
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 14 2008, 14:19
Tävlingar får inte avgöras av slumpen, det måste vara något prestationsbaserat. Att länka är visserligen en presstation, men det lär inte räcka, såvida inte alla som gör det vinner nånting.
Slumpen räknas som lotteri och då måste man ha tillstånd.
Länkning är väl knappast prestationsbaserat? Hur ska man välja ut den som har "presterat" bäst eller mest? :blink:
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 16:49 #36
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Räkna den som fixat flest länkar
Den som gett mest trafik
Skrivit ett (det bästa) blogginlägg och länkat till dig
etc.

Du får inte tillstånd för lotterier om du inte heter Svenska Spel, har en politiskt koppling eller ingår i de idella verksamheter som får bedriva lotteri.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 17:11 #37
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 14 2008, 16:49
Räkna den som fixat flest länkar
Den som gett mest trafik
Skrivit ett (det bästa) blogginlägg och länkat till dig
etc.

Du får inte tillstånd för lotterier om du inte heter Svenska Spel, har en politiskt koppling eller ingår i de idella verksamheter som får bedriva lotteri.
Den som ger mest trafik kan komma att räknas som prestation, MEN det framgår ingenstans i alla dessa bloggar utan det står bara, länka skriv vad du vill ha för färg på vinsten och skriv att du tävlar.

Att få tillstånd skall inte vara några problem, så länge det uppfyller kraven.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 20:34 #38
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det var det jag menade i mitt inlägg, att man måste göra något mer än bara "länka till oss".

Kan du hänvisa till någon länk där man som företagare får tillstånd för lotteri?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 01:03 #39
nyamobiler.nus avatar
nyamobiler.nu nyamobiler.nu är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 11
nyamobiler.nu nyamobiler.nu är inte uppkopplad
Nykomling
nyamobiler.nus avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 11
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 14 2008, 20:34
Det var det jag menade i mitt inlägg, att man måste göra något mer än bara länka till oss.
Kan du hänvisa till någon länk där man som företagare får tillstånd för lotteri?
Hej, man kan helt enkelt skapa en tävling där man ska skriva en "varför just du ska vinna". Sen ska det framgå att en jury utser vinnaren efter bästa prestation...

Mvh Markus
Etrendstore.se
nyamobiler.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 02:20 #40
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 14 2008, 20:34
Det var det jag menade i mitt inlägg, att man måste göra något mer än bara "länka till oss".

Kan du hänvisa till någon länk där man som företagare får tillstånd för lotteri?
http://www.lotteriinspektionen.se/ du kan ju gå in där och kika.
Bara för att du får ett godkännade betyder det inte att det är fritt fram att ta fram pokerbordet på ditt företag och spela high stakes.
Utan jag tror att det gäller enbart för en viss tävling etc.
Maila lotteriinspektionen och se vad du får för svar.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017