Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Se.nu såld för 165 000 SEK.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-03, 22:07 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Alex
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
[...] Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner? [...]
Google betalade nog bara registreringskostnaden, men Facebook köpte loss Facebook.com för 250000. Innan hette tjänsten thefacebook.com.
Aj då, det hade jag faktiskt inte koll på men poängen förblir densamma =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 22:26 #32
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF
Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.

Om jag inte missminner mig så har en annan medlem här på WN förlorat en cc-domän under .nu. Claes, var är du?
Här. Och verifierar tyvärr att jag blivit av med en cc-domän under nu trots att jag haft den registrerad i över tio år och följt alla avtal.

Det är mycket kring domäner som stör mig, men när en CCTLD själv går in och agerar och snor tillbaka domäner, antingen för att vilja ha domänen själv eller för att så småningom kanske rigga en auktion hos SEDO och tjäna nya pengar, då faller värdet på domäner från en sådan aktör ner till golvet i min värld. Vad jag förstår skyddade tv-nu sig genom en registrering på en massa år framåt, men vad jag förstår kan fortfarande Bill och Per säga upp och ta tillbaka och göra precis vad fan de vill när de känner för det. ICANN och andra vågar inte gå in och reglera CCTLDer vilket jag tycker är ynkligt och skadar förtroendet för CCTLDer.

Dessutom sitter jag själv med tvåbokstavsdomäner under andra landsdomäner samt i vissa av de ursprungliga stora sju. Jag vill inte vakna en morgon av att någon utredning plötsligt tar ifrån mig dessa i mina ögon värdefulla domäner. Hade jag varit ordförande för ICANN hade jag infört obligatorisk grandfathering, alltså att det man en gång fått registrera gäller.

EvaF, bra skrivet. Schibsted borde uppmärksammas på detta. Martin, grattis till en bra affär. Men jag måste fråga hur ni garanterar att inte Bill och Per tar ifrån Schibsted domänen rätt var det är en dag och kanske lägger ut den på SEDO?
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:05 #33
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Detta problem fanns/finns redan med Schibsteds [tv.nu] (tv=Tuvalu), men det är sant att det kan få ett större ifrågasättande med [se.nu]..

.. claesm - hehe nej det var inget ..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:18 #34
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jul 3 2009, 23:05
Detta problem fanns/finns redan med Schibsteds [tv.nu] (tv=Tuvalu), men det är sant att det kan få ett större ifrågasättande med [se.nu].
Jag lyckas inte hitta tråden, men har för mig att vi noterade att tv-nu i samband med köpet hade ett expiry date som låg typ 30 år framåt eller mer. Någon som kommer ihåg detta? Och att vi då konstaterade att det nog gjorts någon deal med Bill och Per så att de inte skulle sno tillbaka en så pass värdefull domän?

Tittar man nu, löper tv-nu ut 2016 vilket gör att det ser ut som en 10-årsregistrering. Och se-nu löper ut redan om ett år. Så det kanske har blivit svårare att skydda sig genom att se till att domänen är betald? (Det var så jag blev av med min nu-domän, Bill och Per satte in en spärr i systemet så att jag inte kunde betala min avgift för domänen. Vilket jag dock gjorde ändå direkt till Per med rek.)

Peter, du som verkar ha ett elefantminne, kommer du ihåg diskussionen om tv-nu?
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:27 #35
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by jstenbeck@Jul 2 2009, 17:31
Vem är den här Tom Xiong?
Om jag inte misminner mig så är detta grundaren till bla Tomshardware.se ( den svenska delen ). Han har haft en del andra internetprojekt i sin portfölj också tror jag. Har egentligen ingen jättekoll på honom.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:29 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det var väl inte helt oväntat att det där fallet skulle dyka upp igen för hundrade gången =) Finns väl ingenting nytt att säga. Självklart är det olyckligt att de i efterhand ändrar ej specificerade regler men nu är det faktiskt flera saker som spelar roll här:

1. Det fanns ingen väsentlig verksamhet på domänen (de hade sannolikt varit mer restriktiva i sitt beslut annars)
2. Det är en mycket speciell domän, one of a kind
3. Den kan inte jämföras med vilken tvåbokstavskombination som helst

Det finns ingen anledning som helst till oro för potentiella .nu-ägare. Det är ungefär som att säga "jag blev rånad när jag tog ut pengar i New York mitt i natten, åk aldrig till USA!".

Hur många andra .nu-domäner har återtagits? Den som har registrerat djur.nu, leksaker.nu osv. behöver knappast känna den minsta tillstymmelse till oro.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:37 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kalledoo
Citat:
Ursprungligen postat av jstenbeck
Vem är den här Tom Xiong?
Om jag inte misminner mig så är detta grundaren till bla Tomshardware.se ( den svenska delen ). Han har haft en del andra internetprojekt i sin portfölj också tror jag. Har egentligen ingen jättekoll på honom.
Han var VD för Tom's Hardware i Sverige. Ska inte förväxlas med den ursprungliga grundaren Thomas Pabst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-03, 23:45 #38
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Kalledoo@Jul 3 2009, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av jstenbeck
Vem är den här Tom Xiong?
Om jag inte misminner mig så är detta grundaren till bla Tomshardware.se ( den svenska delen ). Han har haft en del andra internetprojekt i sin portfölj också tror jag. Har egentligen ingen jättekoll på honom.


Han var VD för Tom's Hardware i Sverige. Ska inte förväxlas med den ursprungliga grundaren Thomas Pabst.
Precis!
Spännande projekt det där dock. Tv på internet är bara i sin linda och kommer bli så sjukt intressant framåt. Bara en sån sak som SVT Play är ju helt underbart. Kanske inte den bästa tjänsten i världen men jag har fastnat där många timmar.
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-04, 00:32 #39
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by claesm@Jul 3 2009, 23:18
Peter, du som verkar ha ett elefantminne, kommer du ihåg diskussionen om tv-nu?
Nja, jag hade nog också för mig att det var längre, men kikade upp detta i en "tidsenlig" databas som också den säger 2016

Kuriosa: [nl.nu] är reggad till 2032, men värst är [dwf.nu] som har expiry 2057
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-04, 04:00 #40
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Hur många ggr ska claesm's nu.nu komma upp i olika diskussioner egentligen? Har det inte tjafsats nog? Menmen, det kanske var befogat.

Vad gäller att det är ett bra år för andrahandsvärdet för .nu-domäner så är ju se.nu en premiumdomän och kan man verkligen dra någon slutsats av enbart denna affär. Hursom, .nu är en etablerad toppdomän i Sverige och bra domännamn bör värderas högt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017