Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fyra Pirate Bay-män åtalas.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-31, 23:13 #31
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 78
Lazyman Lazyman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 78
Citat:
Originally posted by WizKid@Jan 31 2008, 18:36
Skillnaden mellan att ladda ner en låt och att ta någons design är som jag ser det två saker. För det första så när jag laddar ner en låt så gör jag inte det för att tjäna pengar på det och jag påstår inte att det är jag som gjort musiken. Om någon däremot snor någons design och hävdar att det är deras egen och försöker tjäna pengar på sidan så tycker jag det är rätt stor skillnad.
Den jämförelsen håller inte. Laddar du ner tex på Pirate B så gör du det för att slippa betala pengar. För idag är det tämligen enkelt att handla musik på nätet, så det bör inte handla om enkelhet. Samma är det ju när någon knycker en design, de vill inte betala för det någon annan skapat.
Lazyman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 23:16 #32
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by jonny@Jan 31 2008, 23:55
Med en vettig affärsmodell och rimlig prissättning ser jag inget problem med att betala för filmer/tv-program heller. Att köpa en äldre film på DVD kostar cirka 40 kr (exempelvis Coop brukar ha 3 st för 99 kr); att istället ladda hem den själv borde kosta kanske 10 kr.

Ligger det på den nivån kan jag tänka mig att betala, framförallt om man kan garantera en snabb och problemfrinerladdning.
Särskilt för gamla filmer så finns det en jätte stor marknad att exploatera här. Kollar vi på DC eller TPB så delar ungarna bara nya filmer, porr och mainstream musik (typ hiphop). Vill man ha tag på en fransk klassiker från 70talet så är det ganska kört.

Fanns det en tjänst med komplett utbud och snabb lina där man kunde ladda ner film billigt så skulle den bli mycket populär. Jag tror att just ett heltäckande sortiment är det avgörande. Slipper folk leta efter någonting i tre timmar innan de kan ladda ner det så blir det så klart attraktivt.

Att film- och musikbranschen är inkompetenta ändrar dock inte på att stöld är fel...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 23:25 #33
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 31 2008, 20:01
Därför skulle jag vilja jämföra brottet med t ex fortkörning eller felparkering. Straffet borde vara böter och upphovsrättsmannen borde ha möjlighet att jaga människor som begår överträdelser (d vs spåra IP-nummer).
Det är en enorm skillnad på fortkörning och felparkering. Vid fortkörning så är det den som kör bilen som är ansvarig. Vid felparkering är det den som äger bilen som är ansvaring. Vad är det som ska gälla vid nerladdning? Är det den som laddar ner eller den som äger uppkopplingen?

Så jag som utvecklare skulle ha rätt att gå till en ISP och begära ut namn och adress för ett IP-nummer? Vem kontrollerar att det inte missbrukas? Är det jag själv som bestämmer vem som ska bötfällas?
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 00:23 #34
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Just nu handlar 12 olika artiklar om The Pirate Bay på IDGs förstasida. Mycket grafisreklam de får!
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 00:49 #35
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Som Jonny och Gustav skriver så tror jag en stor marknad finns om man satsar på tillgänglighet med brett utbud till en rimlig peng, Just enkelheten och snabbheten att hitta filmer som man söker, både nytt och gammalt skulle säkert blir populärt och lönsamt.
Problematiken ligger väl i viljan hos filmbolagen att ge ut film på det sättet, de är säkerligen rädda för att det skulle förenkla piratkopiering.
Ser man till nedladdningsbar musik så lyckas de ju bra, bredden är viktig.

Hur många gånger har man letat och letat och när man väl funnit och laddat hem allt så är kvaliten urusel eller filerna helt korrupta?
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 01:30 #36
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Därför skulle jag vilja jämföra brottet med t ex fortkörning eller felparkering. Straffet borde vara böter och upphovsrättsmannen borde ha möjlighet att jaga människor som begår överträdelser (d vs spåra IP-nummer).

Det är en enorm skillnad på fortkörning och felparkering. Vid fortkörning så är det den som kör bilen som är ansvarig. Vid felparkering är det den som äger bilen som är ansvaring. Vad är det som ska gälla vid nerladdning? Är det den som laddar ner eller den som äger uppkopplingen?

Så jag som utvecklare skulle ha rätt att gå till en ISP och begära ut namn och adress för ett IP-nummer? Vem kontrollerar att det inte missbrukas? Är det jag själv som bestämmer vem som ska bötfällas?
WizKid, jag vill inte specificera en straffskala och formulera lagtexten. Jag försöker bara ge exempel på hur jag anser att samhället bör se på piratkopiering för privat bruk.

Men vi kan spåna vidare lite och besvara dina frågor. Jag tar frågorna i samma ordning som du ställer dem.

Citat:
Är det den som laddar ner eller den som äger uppkopplingen?
1. Den som äger Internetabonnemanget får bära ansvaret enligt min mening (det blir enklare så). Dvs om ägaren inte kan bevisa att någon annan brukade abonnemanget när överträdelsen skedde. Detsamma gäller för bilägare och böter. Är bilen stulen så slipper jag betala. Har jag lånat ut den till någon så är det förmodligen till en vän (annars skulle jag inte låna ut den). Litar man på någon så kommer denna person förmodligen att frivilligt ta på sig ansvaret och betala böterna.

Citat:
Så jag som utvecklare skulle ha rätt att gå till en ISP och begära ut namn och adress för ett IP-nummer?
2. Ja, du som utvecklare skulle ha rätt att begära ut en persons namn och adress till ett IP-nummer.

Citat:
Vem kontrollerar att det inte missbrukas?
3. Jag kommer inte på i vilket sammanhang det skulle kunna missbrukas. Du får gärna ge exempel. Jag som surfare bryr mig inte mer om ifall någon kollar upp min IP, än jag som bilförare gör om någon kollar upp mitt registreringsnummer. Vad spelar det för roll om någon kan se att jag stod parkerad utanför ICA igår, eller om Schibsted kan se att jag besökte Aftonbladet.se? Det är ju bara webbsidans ägare och min ISP som kan se att jag varit där (inte mina vänner som jag annars skulle vara tvungen att skämmas för när jag läser skvaller).

Vill man inte att folk ska sitta och kolla upp IP-nummer för skoj skulle så får man väl belägga det med en kostnad. Precis på samma sätt som det idag kostar pengar att göra en kreditupplysning på någon. Inga konstigheter.

Citat:
Är det jag själv som bestämmer vem som ska bötfällas?
4. Precis som när parkeringsbolag bötfäller så kan du som utvecklare bötfälla vem du vill. Bestrider mottagaren betalningsansvar så blir du tvungen att ta det till rätten. Det fungerar idag så med alla typer av betalningskrav (bortsett från skatter då), så jag ser inte varför det skulle bli mer problematiskt när det kommer till spridning av upphovsskyddade filer?


Det största problem som jag ser det är att alla ISP skulle få en ökad belastning när företag börjar begära ut uppgifter på IP-nummer. Men det går säkert att ordna på något bra sätt. Man kanske till och med kan automatisera det. I annat fall så får väl varje ISP ta betalt för tiden. Kostar det så kommer ingen att göra det för skoj skull (med ett fåtal undantag kanske).

För att avsluta det hela så kan jag tillägga att ur mitt perspektiv så skulle piratkopiering vara ett bötesbrott. Skulle någon tilldelas böter på felaktiga grunder så är det inte lika illa som när någon döms i domstol på felaktiga grunder. Vi accepterar redan idag att det förekommer en del felaktiga beslut kring parkeringsböter (även om det så klart irriterar alla).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 02:46 #37
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
1.2 mille på 1.5 år... Verkligen så att man badar i pengar, särskilt med tanke på att bara serverinköpen under tiden gått på 600-700kkr, och att långt ifrån alla överföringar som nämns har med TPB att göra.

Kul motståndare man har iaf - Roswall är fullkomligt värdelös i rätten, och fröken Monique spritt språngande galen. Deras fantasi är det dock inget fel på!
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 03:13 #38
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 31 2008, 17:56
Det här med piratkopiering är verkligen inte lätt. Om någon av mina konkurrenter stjäl text, bilder eller kod från mina webbsidor så skriker jag högt. Samtidigt så kan jag inte med gott samvete hävda att jag aldrig har sett en piratkopierad film.

Slutsatsen man får dra är alltså att det är ok att stjäla, så länge ingen stjäl ifrån mig. Dubbelmoralen är ganska uppenbar.

Om man kan jämföra The Piratebay med t ex Posten, HP, eller ett elbolag är ju precis det som en domstol nu ska ta ställning till. Kan åklagaren bevisa att The Piratebay skapades för att underlätta fildelning av upphovsrättskyddat material, så är de snarare att jämföra med en kurirfirma som skapades för att smuggla knark. Det är alltså uppsåtet som blir avgörande.

Jag hoppas att killarna bakom tpb blir friade. Men innerst inne så tycker jag nog inte att piratkopiering är ok.
Det är som du skriver det är en väldigt väldigt svår fråga samt att det finns mycket av dubbelmoralen inblandat.
Skulle någon stjäla ( kopiera rakt av ) desgin och text så skulle jag bli grovt förbannad och självklart gå till motattack
Nu kommer dubbelmoralen in: Jag anser att en film ska få kunna spridas fritt.
Företaget bakom filmen säljer endå världen över i flera miljoner exemplar, det säljs till tv, biografer, det sälj i dvd, på internet och till företag.
Man tjänar även pengar genom tryckprodukter med mycket mera.

Så ekonomisk förlust blir det absolut inte.
Men det blir en ekonomisk förlust för en fattig student som har film som sin största hobby.
Låt säga att han tittar på 10 filmer/vecka det är en summa av närmare 2000 sek inkl frakt.
Att köpa serier i boxar är svinigt dyrt ( jag har själv köpt alla sopranos, prison break, lost och my name is earl, de som finns att köpa ) och det är väldigt mycket pengar.

Jag tror att om man skulle sänka kostnaderna så tror jag folk skulle köpa mer.
TV visar i stort sett bara skit och det tar tid till dagens film kommer ut på TV.

Utan fildelning skulle inte heller filmer, musik och allt vad det kan vara få sig ett så stort namn.
Man hittar mycket nytt genom att sitta och bläddra på torrent sajter.

Jag hoppas männen bakom tpb inte åtalas och att allting fortsätter som det har gjort innan.
Ett flertal musiker och skådespelare är för fildelning, dom ser man inte i media utan bara häxan carola och alla andra muppar som magnus uggla.

Citat från Timbuktu ( tror det var ett reportage i uppdrag granskning )

Citat:
När jag har skapat en ny singel eller album så lägger jag upp dem så att folk kan ladda hem musiken, Varför gör du det? svar: varför inte? Jag gör mitt namn starkare / kändare och flera som inte lyssnat till min musik får chansen att göra det, gillar dom musiken köper dom förhoppningsvis ett album.
Nu var det inte så ordagrant, men väldigt likt för jag minns inte exakt vad han sa.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 03:15 #39
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Skillnaden mellan att ladda ner en låt och att ta någons design är som jag ser det två saker. För det första så när jag laddar ner en låt så gör jag inte det för att tjäna pengar på det och jag påstår inte att det är jag som gjort musiken. Om någon däremot snor någons design och hävdar att det är deras egen och försöker tjäna pengar på sidan så tycker jag det är rätt stor skillnad.
Den jämförelsen håller inte. Laddar du ner tex på Pirate B så gör du det för att slippa betala pengar. För idag är det tämligen enkelt att handla musik på nätet, så det bör inte handla om enkelhet. Samma är det ju när någon knycker en design, de vill inte betala för det någon annan skapat.
Ingen musik jag någonsin tagit hem från TPB har då funnits i någon onlineskivaffär. Ett par artister har jag dock handlat skivor direkt av efter att ha laddat ner deras musik.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-01, 03:32 #40
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
NU fortsätter vi med lite oseriöst:

Jag personligen tycker just detta med piratkopiering är ganska ok, när det gäller film och musik.

Visst.. man hör ofta artister säga " Sluta tanka från nätet blabla ".. men varför ?

Dem ska inte behöva tjäna så jävla mycket att dem kan ha ett eget privatplan räcker om det går lite mer än runt. Samma gäller skådespelare..

Men självklart, ifall jag skulle varit skådespelare eller artist så skulle jag sagt " FY FÖR PIRATKOPIERING ! " Varje film/skiva + biobiljett bör kosta minst 500kr! Så att jag kan köpa en extra ferrari varje vecka.. jag har ju så fin röst?

mvh :] haha

EDIT: Frågar du en vanlig unge om han/hon vill bli Fotbollsstjärna/Artist/skådis eller Doktor/Uppfinnare så säger 99,5% det första.. jo varför? Lista ut det själv..
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017