Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gäller nu?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-14, 11:50 #31
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Microsoft har 13% av marknadsandelarna när det gäller webbservrar. Källa http://news.netcraft.com/

Jag vet inte om du klassade mig som en av Microsoft hatarna, men det handlar inte om det. Det handlar om att ge en nyanserad, verklighetsbaserad bild. Jag säger inte att lamp, wamp, Windows/.net är bästa valet, jag säger att det beror på kund och önskad kund.

En kund som sittervi en stor ms miljö har antagligen gjort bästa valet när de väljer att fortsätta jobba i den miljön. Men inte ens Microsoft själva stirrar sig blinda på detta, utan gör strategiska val utifrån hur uppgiften blir löst på bästa sätt - http://www.idg.se/2.1085/1.342558/mi...till-wordpress

Classic asp har lite med .net att göra, har själv jobbat med båda.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 13:16 #32
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ute på den kommerciella markanden där företagen med pengar agerar så är det Microsofts plattformsfamilj som råder, då den har ca 90% av marknaden för klientdatorer och senast jag kollade så hade de ca 60% av servermarknaden.
Drygt 70% klientdatorer och knappt 14% servermarknad. På knappt 2 år har marknadsandelen på serversidan sjunkit med över en tredjedel men för 60% andel måste det vara över 10 år sedan.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 13:40 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Microsoft har 13% av marknadsandelarna när det gäller webbservrar. Källa http://news.netcraft.com/

Jag vet inte om du klassade mig som en av Microsoft hatarna, men det handlar inte om det. Det handlar om att ge en nyanserad, verklighetsbaserad bild. Jag säger inte att lamp, wamp, Windows/.net är bästa valet, jag säger att det beror på kund och önskad kund.

En kund som sittervi en stor ms miljö har antagligen gjort bästa valet när de väljer att fortsätta jobba i den miljön. Men inte ens Microsoft själva stirrar sig blinda på detta, utan gör strategiska val utifrån hur uppgiften blir löst på bästa sätt - http://www.idg.se/2.1085/1.342558/mi...till-wordpress

Classic asp har lite med .net att göra, har själv jobbat med båda.
De som känner sig träffade får väl göra det, andra behöver inte göra det.

Jag jobbar hellre i en miljö och blir bra på det än hoppar runt i olika miljöer så man aldrig blir bra på något. När en kund har en annan miljö än jag jobbar med så brukar jag hänvisa dem till en konsult som är bättre lämpad, dvs som har högre kompetens än mig inom just den miljön. Jag tar aldrig på mig ett uppdrag som jag inte tror jag kan slutföra på ett bra sätt så kunden blir nöjd.

När jag jobbar i ett kunduppdrag, ger jag mig mycket ogärna in i en operativmiljö som jag inte behärskar. Jag tänker hela tiden på att ge kunden bästa värde för pengarna. Jag är ganska hyfsad utvecklare (med en bra bit över 20 års utveckling i ryggen) i vissa av Microsofts operativmiljöer, sämre i andra. Jag försöker fokusera på det jag är bra på, andra får ta det jag är sämre på. Jag tycker fler borde ha den strategin, så skulle färre projekt haverera.

Det är skillnad på att diskutera frågor i forum som det här, då kan man delta i diskussionen även om man inte behärskar ett område till fullo. Man är med för att lära sig mer om något. Men jag märker att flera av kombattanterna i denna tråd inte har så stor erfarenhet av det de står på barrikaderna och krigar mot.

Jag har jobbat i så många olika miljöer och med så många olika programspråk och verktyg att jag, precis som de flesta erfarna utveckla gör med tiden, testar nya operativ, språk och verktyg och ser om de kan tillföra något på ett vettigt sätt. Som erfarna utveckla lärt sig så är det många aspekter man måste ta hänsyn till vid utveckling, bland annat de långsiktiga, ekonomiska, sociala, tekniska, kompetensmässiga, legala, psykologiska, pedagogiska framgångsfaktorer som är kritiska eller mindre kritiska i projekt och förvaltningsorganisationer. Men den diskussionen hör inte hemma i den här tråden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 13:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 13:53 #34
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Drygt 70% klientdatorer och knappt 14% servermarknad. På knappt 2 år har marknadsandelen på serversidan sjunkit med över en tredjedel men för 60% andel måste det vara över 10 år sedan.
Statistiken är från i Höstas från IDGs tidning Computer Sweden som jag läser varje vecka.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 15:21 #35
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Kompletterande refernser på statistik

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Drygt 70% klientdatorer och knappt 14% servermarknad. På knappt 2 år har marknadsandelen på serversidan sjunkit med över en tredjedel men för 60% andel måste det vara över 10 år sedan.
Enligt en artikel 2012-03-02 kl 07:25 från PC för Alla:

http://www.idg.se/2.1085/1.435622/wi...ter-att-sjunka

Undersökningen gjord av mätföretaget Net Applications (http://www.netapplications.com/ ).

Så har Windows 91,9% andel av klientoperativen.

- Windows XP: 45,4% (-1,8)
- Windows 7: 38,1% (+1,7)
- Windows Vista: 8,1%
- Apples OS X: 6,9% (varav OS X 10.7 Lion för 38,9 procent och OS X 10.6 Snow Leopard för 43,4 procent)

Tillsammans har m a o Microsoft Windows och Apples OS X 98,8% av hela marknaden för klientoperativ.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 15:28
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 15:55 #36
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Drygt 70% klientdatorer och knappt 14% servermarknad. På knappt 2 år har marknadsandelen på serversidan sjunkit med över en tredjedel men för 60% andel måste det vara över 10 år sedan.
Enligt Statcounter:
http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201204

Så ser dagsaktuell (April 2012) statistik Worldwide ut så här:

Windows 7: 47,4%
Windows XP: 31,89%
Windows Vista: 8,98%
Mac OS X: 7,71%
Övriga; 3,16%
Linux: 0,86%

De 3 vanligaste versionerna av Windows har här 88,27% av alla undersökta datorer.


http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201104-201204

Windows 7: 47,4%
Windows XP: 31,89%
Windows Vista: 8,98%
Mac OS X: 7,71%
iOS: 2,09%
Övriga; 1,93%

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 16:03
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 16:29 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Drygt 70% klientdatorer och knappt 14% servermarknad. På knappt 2 år har marknadsandelen på serversidan sjunkit med över en tredjedel men för 60% andel måste det vara över 10 år sedan.
Enligt IDC 2011Q1 så ser marknadsandelarna på serversidan ut så här:
(Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems )

Microsoft Windows: 48,5%
Unix och Unix-liknande (utom Linux): 38,7%
Linux: 16,9%
Övriga: -4,1% (lustigt fel på wikipedia)

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-14 klockan 16:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 17:22 #38
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Enligt IDC 2011Q1 så ser marknadsandelarna på serversidan ut så här:
(Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...rating_systems )

Microsoft Windows: 48,5%
Unix och Unix-liknande (utom Linux): 38,7%
Linux: 16,9%
Övriga: -4,1% (lustigt fel på wikipedia)
Äpplen och päron. Titta på http://en.wikipedia.org/wiki/Web_server istället.
Microsoft står för knappa 15% av webbserverandelen. Dominerande är Apache med knappa 65%.

Huruvida det nu är relevant. Det finns säkerligen fler webbplatser baserade på php än på .net eftersom .net huvudsakligen används av lite större företag som är få till antalet jämfört med mindre företag och privatpersoner.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 17:34 #39
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Som en sammanfattning av den här tråden:

Gör det du är duktig på. Anpassa dig efter din kunds behov. Våga rekommendera lösningar som är bättre för kunden, även om det inte är du som levererar/säljer/slutför, det ger dig trovärdighet.

Utgå alltid från kundens behov, inte dina egna, tacka hellre nej till ett uppdrag än leverera "fel" lösning.

Ett av de roligaste citaten jag har hört från en av mina kunder som har en ganska stor intern IT organisation:
"Jo, men det är utvecklat efter användarvänlighet som huvudsyfte"
tystnad och en blick från mig
"... från IT-avdelningens perspektiv, att det ska vara enkelt att administrera"
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-14, 21:19 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men så länge som det finns Microsoft-hatare så ser de rött så fort man nämner en Microsoft-teknik i neutrala eller positiva ordalag.
Även om du på grund av ditt tunnelseende kanske inte inser det själv så är det väl ändå tvärtom? Jag tror ingen i den här tråden sagt sig hata Microsoft (eller deras produkter), tvärtom så har både jag och flera andra skrivit att .NET fungerar alldeles utmärkt. Du försöker dock få det att framstå som att det per automatik är Microsoft som gäller när det handlar om större projekt. Flera av världens största webbplatser är utvecklade i open source-miljö och samma sak gäller i Sverige. Har man några specifika målgrupper så kan man se efter vad som gäller just där. Det finns, precis som du påpekar, branscher där .NET fortfarande dominerar. Vill man emellertid rusta inför framtiden och kunna arbeta mot en så bred kundgrupp som möjligt så är det PHP som gäller, det är den enda slutsats man kan dra av relevanta fakta. Användningen av Microsoft-produkter ökar inte, tvärtom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017