Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattediskussion - utflyttade inlägg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-03, 21:58 #31
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
En sak som alltid utmärker sig när man pratar om skatt är att det alltid är folk som inte har så mycket pengar eller inte betalar så mycket skatt som tycker alla övriga ska betala mer bara.

Är alltid lätt att tycka saker när man själv inte betalar samma nivå av skatt, tror inte jag träffat någon som har mycket pengar som frivilligt betalar skatt på den nivån.

Jag säger bara tjäna era egna pengar och sluta leva på andra. Om man tycker någon ska betala flera miljoner i skatt gör det själv istället.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 22:32 #32
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Är inte skatt lite som din "Garanterade Tillgänglighet 99,95%"

Jag menar vad är 0,05 % ?
För dig 10 minuters otillgänglighet?
För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
imani är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 22:44 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Är inte skatt lite som din "Garanterade Tillgänglighet 99,95%"

Jag menar vad är 0,05 % ?
För dig 10 minuters otillgänglighet?
För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
Nu tänker du fel, alla har samma antal minuter per år. Inte så att vissa personer har 6 minuter per timme och vissa 6000 minuter per timme.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 22:46 #34
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Är inte skatt lite som din "Garanterade Tillgänglighet 99,95%"

Jag menar vad är 0,05 % ?
För dig 10 minuters otillgänglighet?
För en annan 10 år?

Samma sak med skatt

relativt
Den var den sämsta metafor jag hört.
Adestro är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 01:18 #35
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Intressant diskussion. Kommunisten mot kapitalisten.

Jag håller faktiskt med er båda även om jag inte simmar i era extrema utkanter. Patrikweb har en poäng i att procentsatsen ökar ju mer man tjänar. Det är riktigt orättvist. Alla ska betala samma procent, t.ex. för inkomst av tjänst. Då bidrar alla propotionellt lika med sin inkomst. Låginkomsttagaren bidrar med 3000 kr/mån medan höginkomsttagaren bidrar med 15 000 kr/mån - och får precis lika mycket samhällsservice.

Jag tror inte på ett så skattefritt samhälle som PW verkar förespråka. Det finns många som av olika anledningar behöver hjälp, det behöver inte vara slapphet. Med en trygg befolkning slipper de välbeställda upplopp och att en arg folkmassa lynchar några rika knösar.
kw_wasabi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 08:53 #36
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Intressant diskussion. Kommunisten mot kapitalisten.

Jag håller faktiskt med er båda även om jag inte simmar i era extrema utkanter. Patrikweb har en poäng i att procentsatsen ökar ju mer man tjänar. Det är riktigt orättvist. Alla ska betala samma procent, t.ex. för inkomst av tjänst. Då bidrar alla propotionellt lika med sin inkomst. Låginkomsttagaren bidrar med 3000 kr/mån medan höginkomsttagaren bidrar med 15 000 kr/mån - och får precis lika mycket samhällsservice.

Jag tror inte på ett så skattefritt samhälle som PW verkar förespråka. Det finns många som av olika anledningar behöver hjälp, det behöver inte vara slapphet. Med en trygg befolkning slipper de välbeställda upplopp och att en arg folkmassa lynchar några rika knösar.

Tycker inte alls det är orättvist, att folk kan bli såpass rika medans de fortfarande jobbar lika mycket som andra kan då också ses som orättvist, eller? Varför tjänar en advokat som jobbar 9-5 mer än en byggare som jobbar 9-5, de "jobbar" lika mycket timmar, båda har en 3-5 årig utbildning, bör de då inte tjäna like mycket? Nej, så klart inte..., det finns mindre advokater per plats för att utbildningen är svårare och kräver viss intelligens som större delen av befolkningen inte besitter, men är det rättvist?

Detta medföljer då, eftersom systemet kan utnyttjas på sådant sätt att folk kan tjäna mer pengar än de behöver, att dessa som tjänar så pass mycket ger en större del tillbaka.

Ingen "behöver" en inkomst på 50k+ i månaden, det vore extremt orättvist att låta såna som oss betala exakt lika mycket skatt(%) som någon som tjänar 25k i månaden. Ja, det kanske kan se lika ut på papper, men om vi tar i lite lösa nummer så kan man väl säga att 10-15k i månaden behöver man efter skatt man för ett bra välmående liv, så ju närmare du är dessa nummer desto mer är varje krona värd i %. Så även om du tjänar 25k, skattar 30%, så betalar du fortfarande mer skatt än någon som tjänar 50k och skattar 44%.

Så, Patrikweb är väl ett bra exempel på vad många skulle klassa som extremfall av egoism, jag antar att du tyckte om att ha gratis skola, säkerhet utomhus och rena gator - det minsta du kan göra är att ge tillbaka utan att whina om att du tjänar för mycket pengar. Sverige är verkligen ett fantasikt land att bo i jämnfört med resten av världen, och stor del av detta kommer från skatten.

Jag skiter fullständigt i hur framgångsrik han tror han är, i slutet på dan är det 24 timmar på dygnet, och det är bara han som tycker att just hans tid är värd mer än andras.
Nihilnovi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 09:06 #37
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Tycker inte alls det är orättvist, att folk kan bli såpass rika medans de fortfarande jobbar lika mycket som andra kan då också ses som orättvist, eller? Varför tjänar en advokat som jobbar 9-5 mer än en byggare som jobbar 9-5, de "jobbar" lika mycket timmar, båda har en 3-5 årig utbildning, bör de då inte tjäna like mycket? Nej, så klart inte..., det finns mindre advokater per plats för att utbildningen är svårare och kräver viss intelligens som större delen av befolkningen inte besitter, men är det rättvist?
Eh, va? Du kan jobba i byggbranschen efter 3 år i gymnasiet, samma gäller knappast för att bli jurist. Och jag hör på dig att varken du själv eller någon i din närhet är speciellt framgångsrik med ditt påstående om att alla ändå jobbar lika många timmar i veckan.
Adestro är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 09:10 #38
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Tycker inte alls det är orättvist, att folk kan bli såpass rika medans de fortfarande jobbar lika mycket som andra kan då också ses som orättvist, eller? Varför tjänar en advokat som jobbar 9-5 mer än en byggare som jobbar 9-5, de "jobbar" lika mycket timmar, båda har en 3-5 årig utbildning, bör de då inte tjäna like mycket?
1: Vi delar kontor med ett byggföretag. Jag har inte sett en enda av deras arbetare som
har universitetsexamen. Gymnasie möjligen - men det är gratis. Högskola är det som kostar.

Den ende med utbildning är byggchefen.

2: Byggare börjar oftast kl 7 och går hem (officiellt) 15:30 men de brukar lämnat byggena
redan kl 15.

3: Advokat är ingenting man kan läsa sig till. Man kan bli jurist på universitet men sen
krävs det yrkeserfarenhet för att få bli advokat.

4: Som advokat kan du få ett samtal kl 23 på kvällen när en snubbe blivit plockad och behöver
hjälp i förhör.. Du tror väl inte polisen väntar till morgonen bara för att du vill ha din skönhetssömn?

Citat:
Ja, det kanske kan se lika ut på papper, men om vi tar i lite lösa nummer så kan man väl säga att 10-15k i månaden behöver man efter skatt man för ett bra välmående liv,
En vanlig tvåa i en normal stad kostar från 4000 kr och uppåt. Max 25% ska man lägga
på boendekostnader enl. alla ekonomer. Betydligt dyrare i större städer eller om huset är
från tidigt 90-tal och framåt.

Har du hus med lån på några miljoner så har du lätt boendekostnader på över 10k per månad.

10-15k klarar man sig på när man bor hemma eller första lyan. Men man behöver komma upp för att
kunna ligga på ekonomernas siffror och ha egen bil, skaffa barn, etc.
KristianE är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 09:23 #39
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Ingen "behöver" en inkomst på 50k+ i månaden, det vore extremt orättvist att låta såna som oss betala exakt lika mycket skatt(%) som någon som tjänar 25k i månaden.

Jag skiter fullständigt i hur framgångsrik han tror han är, i slutet på dan är det 24 timmar på dygnet, och det är bara han som tycker att just hans tid är värd mer än andras.
50k+ i månaden är ju inga pengar alls i stort sätt, och skulle man ta ut det som lön så hade man även åkt på statlig skatt som minskar inkomsten rätt mycket.

Och 50k+ är ingen konstig summa för många i lön idag, du får inte alls mycket för 50k i lön efter skatt.

Jag har satt som mål att alla fall ha en inkomstökning på 200-300k per år, vilket inte är något större summa eller orimlig summa. Det är inte alls många tusenlappar i ökning i vinst per månad för komma upp i dom summorna per år.

Jag lägger ner betydligt mer timmar än en byggarbetare, och bidrar betydlig mer i skatt och även har anställda som man betalar skatt för.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-11-04 klockan 09:33
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-04, 10:29 #40
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
10-15k klarar man sig på när man bor hemma eller första lyan. Men man behöver komma upp för att kunna ligga på ekonomernas siffror och ha egen bil, skaffa barn, etc.
Man behöver inte alls "komma upp" för att klara det. Man väljer om man vill ha kreditkort, blanoclån, avbetalning på dator, tv, soffa. Har man avbetalning på allting i sin bostad då har man sig själv att skylla. Det är ingen som har sagt att man måste ha den värsta tvn, den senaste mobilen och allting. Det är ingen som tvingar en. Däremot lever vi ett samhälle där alla ska ha det senaste på marknaden.

Inte så konstigt att väldigt många har betalningsanmärkningar i Sverige när man tar allting på avbetalning. Man faller för frestelsen - "köp nu och betala till påsk" eller "köp nu och betala i augusti".

Är man två stycken som jobbar och får netto tillsammans 35.000:-, det är rätt bra med pengar varje månad. Sen väljer man också om man vill köpa en kåk för 2 miljoner eller en kåk för 800.000-1.000.000. Det är ingen som tvingar en att köpa en kåk på 2 miljoner kronor.

Men jag förstår ditt tänk PW
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017