Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vart är WN på väg?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-15, 07:18 #31
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Jag har läst igenom alla inlägg nu och det här med att WN var för proffessionella, vart kommer det ifrån?
Har läst WN i ca 3 år och inte sätt en stymelse till text som anger att WN skulle vara för proffessionella utan för Webmasters vilket inte säger att det är proffessionella.

Men att en nybörjare inom hemsidor börjar skriva nybörjar frågor här tycker jag är lite så där eftersom jag vet att det finns xx antal andra forum som är mera aktivt och till för nybörjare.

Men nu tycker jag det är på sin plats att en av ägarna för WN ska säga något vilket jag inte sätt hittils.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 08:58 #32
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by eg0master@Feb 14 2006, 13:50
@1337pm;
Jag har aldrig påstått att jag är expert på att stava svenska och den där typen av inlägg är inte profesionella. Det enda du lyckas med är att bevisa för andra att du inte har något vettigt argument att komma med och därför väljer du att kommentera något som är helt ovidkommande för ämnet. Jag väljer nu att inte kommentera detta ytterligare eftersom jag då skule bryta mot reglerna för WN ang. t.ex. personangrepp. Och framförallt för att det knappast skulle vara profesionellt av mig att börja ta upp andra saker som t.ex. ett urval av dina inlägg här på forumet i relation till denna diskussion.

Off topic i off topic.

Intressant, jag personligen är invandrare, men har efter alla år (13) lärt mig stava rätt ok (tycker jag). Mycket tack vara alla vänliga människor som hjälpte mig när jag stavade fel (varesig det var relevant för diskussionen eller irellevant).

Jag kan inte förstå varför folk stör sig på att andra påpekar något som uppenbarligen är fel. Även om en person har dysleksi, kan det vara på plats att påpeka om det är inte till den milda grad att självaste diskussionen blir lidande. Varför tar du det som personangrepp? Om man NU ska vara petnoga så är väl inte _det_ proffsigt.

En del människor stavar fel pga. lathet ( just dina inlägg har jag aldrig stört mig på eller upplevt det så ), och såna är rätt irriterande att läsa. Så länge WN inte har möjlighet att ha en "ignore"-inställning på en del användare, är det befogat att man kanske stoppar in en liten påminnelse.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 09:42 #33
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
@zoran;
Nej det är kanske inte överdrivet proffsigt att gnälla på andra som klagar på min stavning. Men det finns ju grader i helvetet så att säga. Och att påpeka det irrelevanta i en rättstavning känns mindre oproffsigt än rättstavningen i sig. Och jag stavar dåligt (som svensk) och använder mig av rättstavning (i word) om rättstavning är viktigt.
Anledningen till att jag ogillar rättstavningsexcercis i just det här fallet är att i min ögon finns det två typer av felstavningar. Det ena är katastrofala mer eller mindre analfabeter som skriver teen-språk (ex: "jälp mej me minna koder, de funka faaaaaaan inte") och i det andra fallet folk som stavar fel antingen för att de inte kan stava lite svårare ord (erkänner att jag fortfarande inte orkar bry mig hur professionell egentligen stavas) och/eller råkar skriva lite fel i farten. Det är en stor skillnad på att skriva ett dokument eller en artikel eller spy ur sig något på forumet. Därför är jag av åsikten att rättstavningsinlägg inte hör hemma på forum eftersomde inte tillför ngt i diskussionen (om inte felstavningen ger meningen en helt ny innebörd) eftersom det är ämnet man diskuterar som är det viktiga inte hur det stavas (så länge jag slipper läsa teen/lunar-språk).

@DeadC;
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att när jag reggade mig hette det "WN för sverieges professionella webmasters". Dessutom krävs ju fortfarande en "komersiell" sida i signaturen och det tycker jag indikerar lite högre ambitionsnivå än "jag har en sida med smygtagna bilder på tjejerna i min klass" eller "jag har köpt 3 domäner vad är de värda och vad är F-skatt".

Jag är inte guds bästa barn och jag kanske inte alltid lever som jag lär. Men jag försöker hålla övertrampen så få som möjligt. Eller som min gamle far sade en gång i tiden då han arbetate som bilskolelärare: "Kör inte som jag kör - kör som jag säger att du ska köra"
Men visst är det väl egentligen bäst att alltid föregå med gott exempel...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 10:15 #34
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Vi skulle haft någon form av utrensning! Där vi rensar ut de lägre stående som analfabeter och nybörjare mfl. Runt 40 talet vet ja att en man hade en väldigt lyckad aktion.
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 10:54 #35
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Att gamla medlemmer lämnar och nu tillkommer är en rätt så naturligt utveckling. Det går inte att tro att bara för att det var bra förr och de som då var med var kompetenta att det alltid kommer vara så.
Alla utvecklas en del lämnar, nya kommer till.
Det som är ett problem är väl snarare den relativt låga aktiviteten, av 5000 medlemmar är det knappt 200 som ligger över 100 inlägg.
Men vi möter ju generellt nya medlemmar som frågar något med ett snäsigt svar i stil med "Sök själv" (underförstått, dumhuvud kom inte hit och stör).
Ibland får de en länk till ett 6 månader gammalt inlägg, som om de har tur handlar nästan om frågan de ställde.
Så med andra ord före vi överhuvudtaget vet vad en nykomling går för ifråga kompetens på andra områden än de frågan gäller så ser vi till att läxa upp honom/henne. Det stimulerar inte till att den medlemmen vill delge oss de kunskaper som han/hon besitter.

Internet är en intregerade del av samhället nu inte något som ligger vid sidan av. En del verkar vilja ha det här som en form av sluten värld, en subkultur, där inga nya skall tränga sig in och störa.


Edit: En kommentar jag fått höra av en relativt ny medlem "...annars tyvärr så fientliga & misstänksamma forum"
Naturligtvis är att eftersträva en korrekt stavning viktig.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 11:18 #36
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
@hubbert;
Hur får du det här till en diskussion där ena lägret inte vill ha in nya medlemmar? Eller är nya medlemmar samma sak som nybörjare i din värld? Så är det iaf inte i min värld. På samma sätt som jag undviker att umgås med en viss typ av människor undviker jag vissa typer av forum. Och så är vi tillbaka till den ursprungliga frågan; vad är syftet med WN? Jag tror nämligen att WN blivit/är på väg att bli något jag inte är intresserad av att vara delaktig i.

Och så besparar jag alla er som säger att då kan jag ju bara sluta läsa här. Det förstår jag själv, men en öppen debatt kändes på sin plats (uppenbarligen är jag ju inte ensam om min åsikt) snarare en ett PM/mail till några utvalda.

Och allt snack om elitism börjar bli lite tjatigt. För de som missat det har jag svarat på massor av (främst tekniska) frågor både här och på andra forum (t.ex. experts-exchange) för att just hjälpa nybörjare. Men som (jag tror det var robert) någon skrev; det handlar om att hjälpa folk som försöker själva, vill lära sig och som har en professionell attityd - inte lata människor som inte ens försöker göra något själva och förväntar sig att andra skall lägga tid på att lösa deras problem när de själva inte orkar. Så det handlar inte om elitism, det handlar om en attityd bland de som är medlemmar på forumet. Ett forum med 200 personer som respekterar varandra och varandras tid och hjälper varandra är mer intressant än ett forum med 5000 användare som är som WN är idag.

Så hur går diskussionerna i de slutna moderatorforumen (som tydligen enligt ryktet finns)? vad är syftet med WN och vad skall WN utvecklas till? Jag skulle som sagt gärna se att WN (med ett så bra domännamn) blev något annorlunda och inte ännu ett forum i mängden som spårar ur mer och mer... Eller är det ett "generationsskifte" vi kommit till?

Stavning igen:
Smaken är som baken. Personligen tycker jag innehåll och argument är viktigare än stavning, men jag och hubbert är iaf överrens på en punkt helt klart. Att eftersträva en korrekt stavning skall man alltid göra, men att kommentera med rättstavning tillför inget och bevisar bara att man inte har något verkligt argument att tillföra. Så härmed bjuder jag in alla att PM:a mig rättelser av min stavning. Det har jag absolut inget emot - snarare tvärt om.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 11:35 #37
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Hur får du det här till en diskussion där ena lägret inte vill ha in nya medlemmar? Eller är nya medlemmar samma sak som nybörjare i din värld?
Nja där måste jag tydligen ha utryckt mig lite oklart
Jag menar att inte att nya medlemmar är nybörjare i alla frågor, det jag menade är att vår attityd på nybörjarfrågor riskerar att skrämma iväg den medlemmen, då han/hon inte känner sig välkommen.
Och följaktligen bidrar inte den medlemmen med den kompetens han/hon den besitter inom ett annat område.
Mer klart uttryckt då. Man irriterar sig på en fråga från en nybörjare som man tycker är så urbota dum och amatörmässig och tvålar till frågeställaren ordentligt, UTAN att tänka på att frågeställaren kanske besitter en hög kompetens inom andra områden.
Frågor om tex F-skatt, javisst en del av dem är urbota korkade och omogna, men som någon annan var inne på, den personen kan mycket väl besitta stora kunskaper inom programmering som kan vara till glädje för oss andra. Det lär vi dock inte få rätt på om vi möter hans/hennes första fråga i forumet med ett avsnoppande och ibland hånfullt svar.

Uttryckte jag mig tillräckligt klart där?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 11:53 #38
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Varför inte börja med "reputation score"?? Den som har låg "reputation" en viss tid, blir avstängd en vecka eller nått... Och en person kan bara sätta reputation en gång....


Tror värdigheten på forumet skulle höjas avsevärt...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 12:05 #39
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Mycket klarare hubbert. Och jag hoppas det framgick att jag absolut inte är emot nybörjare, utan ifrågasätter attityden hos en del frågeställare, eller rättare sagt; ifrågasätter hur medlemmar med en viss attityd behandlas av WNs moderatorer (dvs inte alls).
WN får gärna bli ett forum för alla där man frågar om allt mellan himmel och jord och där den enda gemensamma nämnaren är att varje person anser sig vara en webmaster. Det kanske inte är ett forum i min smak, men jag vill ju veta vad tanken med WN är just nu. Uppenbarligen finns det flera personer som känner att WN har förändrats. Frågan är om det är en medveten förändring eller ett resultat av att man inte hållit sig till den ursprungliga idén och blivit lat i sitt modererande. Där av min fråga. Vad är syftet med WN?

Slog mig just att jag snart borde bli bannad eller få mina inlägg raderade för att jag tjatar och inte tillför speciellt mycket nya argument, men som någon påpekade - WNs ägare lyser med sin frånvaro (så vitt jag känner till) men de kanske har sportlov eller något i det stilen. :P
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 12:32 #40
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Kravet vi pratar om är om webbutveckling och inte företagande. Du är ingen professionell webbutvecklare för att du kan mycket om företagande utan kraven ställs inom andra områden. Jag anser inte att medlemmarna ska vara kompetenta inom alla områden men de måste kunna tillföra något till forumet också.

Förr fanns det ett krav för att bli medlem på WN. Alla medlemmar blev granskade av moderatorer innan de kunde skriva. Jag vet inte om detta är kvar men med tanke på hur vissa skriver så tror jag inte det.

Varför vissa har fått för sig att detta forum är för professionella webbutvecklare är för att det krävdes en professionell hemsida av något slag. Man behövde inte ha företag eller dra in pengar utan endast en professionell hemsida. Även Tv.nu har gjort reklam för WN under en lång tid och då stog det i stil med "Träffa andra professionella webmasters".

Citat:
Originally posted by Hubbert
Att gamla medlemmer lämnar och nu tillkommer är en rätt så naturligt utveckling.
Det är klart att det är en naturlig utveckling. När de inte känner att de kan få ut lika mycket längre så lämnar dem. Det går inte att sitta och lära upp nybörjare för det kommer alltid nya. Dessa passar inte in på ett forum för "professionella webmasters" då fokus sätts på att lära upp folk från grunden och det finns redan hur många forum som helst som gör detta.

Om nu inte forumet är för "professionella webmasters" så får jag ta tillbaka det jag skrivit då det saknar betydelse. Men så länge jag inte fått det bekräftat så lyder det så.

Jag skulle gärna vilja få ett slutgiltligt svar från Thomas
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017