Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är molnhosting?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-29, 18:43 #31
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
FS Data erbjuder inte "en riktig molntjänst", så jag förstår inte riktigt din anklagelse.
Vad menar du med detta? Nu blir iallafall jag förvirrad ...

Citat:
Cloud Royale är en del av FS Data, ett av Sveriges äldsta och välrenommerade webbhotell med över 15 år i branschen. (www.cloudroyale.se/)
Citat:
Cloud Royale, en riktig molntjänst (fsdata.se/blogg/cloud-royale-en-riktig-molntjanst/)
Sen kan man väl ta exemplet att i princip alla informationssidor på sajten i sig innehåller moln sådär 5 gånger.

Personligen har jag faktiskt inget emot molnhysterin bland hostingleverantörer. Jag har redan mött den sen tidigare hos business-folket som något magiskt som löser alla problem. Att leverantörer möter upp dessa är för mig rätt givet. Bara man faktiskt beskriver detaljerna kring sin produkt för de som verkligen kan förstå det tycker jag det är rätt OK.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 20:00 #32
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Vad menar du med detta? Nu blir iallafall jag förvirrad ...
FS Data erbjuder traditionella VPS-tjänster, baserade på en sk. molnplattform (OnApp Cloud). Vi kallar inte våra tjänster för molntjänster, utan för VPS:er. Även om de erbjuder nästan samma funktionalitet som motsvarande tjänster hos molnleverantörer.

Cloud Royale är juridiskt sett relaterat till FS Data, men det bedrivs helt som en separat verksamhet. De har separata system för sina tjänster och kunder. Så, ja. Cloud Royale är Cloud Royale. De erbjuder molntjänster. Det gör inte FS Data.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 22:44 #33
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Cloud Royale är juridiskt sett relaterat till FS Data, men det bedrivs helt som en separat verksamhet. De har separata system för sina tjänster och kunder. Så, ja. Cloud Royale är Cloud Royale. De erbjuder molntjänster. Det gör inte FS Data.
Cloud Royale är en bi-firma till FS-data
Cloud Royale anger FS-data som besöksadress
Cloud Royales domännamn ägs av FS-data
Cloud Royale har i det stora hela samma personal som lyfts fram på hemsidan som även arbetar för FS-data.
Cloud Royale är en del av FS-data.

Men Cloud Royale är inte FS-data. Självklart. Det fattar väl alla?!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 22:46 #34
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Oj nu vart det lite lekstuga här igen
De flesta här har väl inte gjort helt rätt alla gånger. Vare sig det gäller moderering på WN.se eller bloggkommentarer.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 02:03 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Tack, detsamma. Vad har min privata blogg med FS Datas blogg att göra? Absolut ingenting. Min personliga kommentarshantering är väldigt strikt, av orsaker som går att läsa på min blogg (men jag ska inte länka, då det är egenreklam). På FS Datas blogg raderas inga kommentarer, förutom rena personangrepp.

WN är inget opartiskt forum på något sätt. Det styrs av personer med starka egenintressen, som raderar/ändrar inlägg fritt efter eget huvud. Det vet jag av erfarenhet sedan många år tillbaka. Det är bl a därför jag inte längre för några längre diskussioner här. Att du felaktigt tillskriver mig (och min arbetsgivare) en massa saker gör inte det hela bättre. Nej, WN är inte optimalt för en diskussion som detta.
Din privata blogg har absolut ingenting med FS Datas blogg att göra förutom det faktum att du skrivit de flesta (alla?) blogginlägg hos FS Data sedan du anställdes där. Jag ville bara peka på att kommentarer i en blogg lätt kan försvinna när som helst oavsett vad du/ni anser passar er just för stunden. Jag förstår också mycket väl att du nu måste förmedla FS Datas syn på molntjänster och inte din egen men det blir ju naturligtvis väldigt svårt för dig när FS Data inte verkar veta vad en molntjänst är, eller rättare sagt har flera olika definitioner beroende på sammanhanget.

Det där med att inlägg ändras och raderas fritt utan anledning på WN är ju bara rent nonsens också. Du har helt enkelt varit sur på oss ända sedan vi raderade en rad blogglänkar i dina svar för några år sedan. En sådan barnslig långsinthet borde du kanske släppa nu när du återigen representerar ett respektabelt svenskt webbhotell? Det finns i skrivande stund 475 626 inlägg på WN. Antalet raderade inlägg är en bråkdel av dessa - majoriteten raderade inlägg är spam från helt nyregistrerade medlemmar, personer som missuppfattat "Förmedling av jobb och tjänster" och där istället erbjudit sina tjänster samt utannonserade domännamn som inte uppfyllt 6-månadersregeln. Ett fåtal raderingar kan säkerligen diskuteras, precis som på vilket modererat forum som helst, men det görs då med fördel under "Diskutera WN". Det är i så fall betydligt större andel kommentarer som har raderats på din egen blogg.

WN är garanterat betydligt mer opartiskt än er egen hemsida och jag kan personligen lova dig att inget av dina svar i den här tråden kommer att raderas såvida det inte huvudsakligen består av länkar till er egen blogg eller hemsida. Inte ett enda inlägg i den här tråden har raderats eller modererats hittills, tro det eller ej
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 02:05 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
FS Data erbjuder traditionella VPS-tjänster, baserade på en sk. molnplattform (OnApp Cloud). Vi kallar inte våra tjänster för molntjänster, utan för VPS:er. Även om de erbjuder nästan samma funktionalitet som motsvarande tjänster hos molnleverantörer.

Cloud Royale är juridiskt sett relaterat till FS Data, men det bedrivs helt som en separat verksamhet. De har separata system för sina tjänster och kunder. Så, ja. Cloud Royale är Cloud Royale. De erbjuder molntjänster. Det gör inte FS Data.
Nu blev det än mer förvirrat här. Du kan ju läsa vad Anders skrev här ovan om du vill få en snabb sammanfattning av hur absurt det blir att fortsätta försöka få de bägge verksamheterna att framstå som helt skilda från varandra. I ett blogginlägg från augusti skriver du/ni dessutom:

Citat:
Vår molntjänst Cloud Royale har likaså spikat rejält.
Eftersom ni på FS Data konsekvent vägrar tala om vad en molntjänst är enligt er själva så får jag väl försöka sammanfatta och tolka den fragmentariska information du/ni levererat hittills:

* FS Data erbjuder traditionella VPS-tjänster, baserade på en sk. molnplattform (OnApp Cloud) - ditt eget citat här på WN

* Cloud Royale är "en riktig molntjänst" - från hemsidan och bloggen hos FS Data

* Den enda skillnaden mellan våra tjänster i denna molnplattform och ”riktiga” molntjänster, det är att vi levererar våra tjänster som Virtuella Servrar (VPS). - Citat från er blogg på FS Data från mars i år:

https://fsdata.se/blogg/uppgraderade...aket-i-molnet/

OnApp Cloud skriver på sin egen hemsida följande:

Citat:
OnApp Cloud is the leading cloud platform for hosting companies, telcos, ISPs and other service providers.
Ni har kort och gott en molntjänst hos FS Data och det finns en annan molntjänst hos Cloud Royale. Svårare än så är det inte oavsett hur ni väljer att marknadsföra dessa. Det enda som skiljer er molntjänst på FS Data från en "riktig molntjänst" är alltså enligt er definition att FS Data levererar sina tjänster som VPS? Då kan man gå vidare till Cloud Royale där man direkt möts av följande:

Citat:
Skapa din VPS på under en minut.
Det blir väldigt förvirrande när ni dels försöker få Cloud Royale att sakna denna extremt nära koppling till FS Data (till stor del samma personal, samma ägare, samma serverhallar osv.) och dels när ni uppenbarligen använder molnet och VPS på olika sätt i olika sammanhang. Jag menar inte alls att ni är ensamma om detta. City Network gör precis samma sak och verkar precis som er mer intresserade av meningslöst käbbel med sina konkurrenter än att tala om vad ni anser att molnhosting är.

Jag förstår personligen mycket väl den praktiska skillnaden mellan en VPS hos FS Data och den tjänst som Cloud Royale erbjuder men era texter på hemsidorna och blogginläggen ger i dagsläget ett väldigt förvirrat intryck för de mindre insatta potentiella kunder som försöker välja rätt lösning utifrån den information ni ger.

Är inte något i stil med detta en betydligt bättre, mer koncis sammanfattning?

Citat:
Såväl FS Data som Cloud Royale erbjuder VPS:er och molntjänster. Den enda skillnaden är att Cloud Royale erbjuder en dynamisk skalning och man betalar där endast för exakt de resurser man förbrukar. FS Data erbjuder också skalning men då enbart i fasta steg med fasta kostnader.
Sedan är FS Data naturligtvis så mycket mer med domänhantering, vanligt webbhotell osv. men detta är ju ändå den väsentliga skillnaden mellan de bägge verksamheternas molntjänster och den som borde förmedlas till kund?

Jag tycker att ni på FS Data är bland de absolut bästa webbhotellen i Sverige när det gäller den rena hostingbiten (sen finns det en del irriterande detaljbrister som ni vägrar förändra men de flesta av dessa kan man stå ut med) men jag gillar inte hur ni presenterar information till kunden i det här fallet. Det kräver i princip att kunden vet mer än det ni själva ger sken av att veta för att göra ett informerat val. Tyvärr är ni inte ensamma där, City Network gör som sagt var precis samma sak. Ni marknadsför bägge "molnet" mer som ett trendigt modeord för branschen än med tydlig och koncis information om vad det faktiskt är. Jag förstår också mycket väl att ni i praktiken vill skilja era parallella tjänster från varandra då ni naturligtvis inte vill att kunder bara ska vandra från den ena till den andra inom bolaget utan att de framför allt ska attrahera nya kunder. Kunderna förtjänar dock att få ta del av all information, även den ni själva väljer att dölja.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-30 klockan 02:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 12:23 #37
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Vill börja med att säga att jag efter genomgång här även läste vår egen information och känner som det uttrycks här - vi kan bli bättre på att styra upp hur vi uttrycker oss. Så vi tar till oss och skall skriva om en del för att förenkla och framförallt skapa tydlighet.

Här kommer lite tankar runt innebörden i orden "molntjänst" och "molnhosting" som du frågar efter.

Molntjänst är hur brett som helst och innefattar egentligen alla tjänster där du i en webbläsare (men även andra sätt) kan utföra en tjänst utan att behöva göra mycket mer än att registrera dig och köra. Kan vara allt från projektplatsen till email till att köra en molntjänst för servrar. Så definitionen där har mer att göra i hur du får tillgång till en tjänst och hur du kan jobba med den (access och leveranssätt). Du använder således säkert 10-tals molntjänster varje dag i ditt arbete.

Grundstenarna som bygger "molnet" som helhet kan sammanfattas i den enkla pyramiden:

1. SaaS (Software as a Service, Projektplatsen, Grooveshark m.f.)
2. PaaS (Platform as a Service, tex Google app engine, Heroku m.fl)
3. IaaS (AWS m.fl - mer ren serverkraft och lagring men även annat runt detta)

I dessa tre nivåerna återfinns då "molntjänster" och molntjänster kan levereras i alla lager - men det är i topplagret de flesta tjänsterna lever. Infrastrukttjänster handlar ju mer om leverans av PaaS och SaaS vilket gör att det inte blir lika brett där.

Software as a Service innefattar då alla de tjänster vi "nyttjar" dagligen som jag nämner ovan - både i arbetet och hemma. Det är alltså ett extremt brett utbud av tjänster. När du går neråt mot paas och iaas börjar det begränsas. Och det är generellt sett så att SaaS-tjänsterna utnyttjar PaaS/IaaS för att levereras över Internet.

Vi som "hostingföretag" agerar oftast i botten av pyramiden - dvs Infrastruktur som tjänst. Även traditionell "hosting" är infrastruktur - men skiljer sig i hur det levereras till kund - och därmed kan det inte kallas molntjänst för definitionen handlar mycket om leveransen och accessen. Min erfarenhet är sådan att det är också att det är IaaS som man på engelska refererar till som "Cloud Computing". Jag anser också att det är korrekt användning av "Cloud computing". Så för att få en oberoende definition av just cloud computing och vad infrastruktur som tjänst är - kan vi nog alla luta oss mot NISTs definition. När ni läser den ser ni att det handlar mycket om leveranssätt och förväntningar (tex att det skall "kännas" som det finns obegränsat med resurser - vi vet ju att så aldrig är fallet)

http://www.nist.gov/itl/cloud/upload/cloud-def-v15.pdf (läs gärna hela - som även tar upp de olika service-modellerna och ger er deras definitioner).

Så vårt fokus ligger alltså mot Infrastruktursidan (även om vi alla kan säga vi har lite PaaS också) och vi anser att NIST har en bra definition.

Det som NIST säger kan även appliceras mer generellt på ordet "molntjänster". För oss skall nedan saker finnas med för att en server-molntjänst skall vara molntjänst som du frågar efter:

1. On demand! Jag kan få det nu, enkelt och hur mycket jag vill.
2. Access från varsom - Jag kan få det från varsom helst - i.e. jag loggar in från USA lika enkelt som jag gör från Sverige tex.
3. Delning av resurser - molntjänster delar oftast resurser vilket ger mig bland annat bättre pris...
4. Skalning - jag kan få mer när som och känslan av att det finns obegränsat av det jag vill ha. Tex tar jag för givet att jag kan signa upp mig för 100 eller 1000 spotify-konton direkt. Finns inte en tanke för mig som kund på att det "kan ta slut".
5. Prismodellen - man betalar för det man använder. I molntjänster generellt handlar det om månadsavgift mer än att man köper per gång och liknande.

Diskussion som jag och Jonathan hade en gång i tiden - som ni refererade till - handlade lite om olika åsikter där Jonathan ansåg att riktigt IaaS (eller molnhosting) också måste ha geografisk spridning (kanske därför han håller sig till att de inte har en molntjänst?). Dvs AWS har så du kan sätta upp VMs i flera hallar runt om på olika platser. Jag själv anser inte att det är del i definitionen - även om det är en klar fördel att ha tillgång till flera hallar för redundans mm.

En annan sak som nu påverkar - och faktiskt skakar grunden i molntjänster generellt - är detta med övervakning och säkerhet från regeringar och andra (Snowden och NSA). Detta med VAR data lagras spelar roll helt plötsligt. Egentligen bygger ju "molnet" på att du struntar i var och hur saker händer bakom kulisserna. Du skall bara få tjänsten. Om datan lagras i Sverige eller USA skall inte vara en faktor. Nu dock är det så att för många spelar det roll - och helt plötsligt finns det en faktor som kanske begränsar hela "monltänket". Man kunde innan vara global från ett ställe - idag är det inte lika självklart. Speciellt inte för oss som levererar servrar och framförallt lagring av data.

Ledsen för längden - hoppas det hjälper.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 15:43 #38
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vill börja med att säga att jag efter genomgång här även läste vår egen information och känner som det uttrycks här - vi kan bli bättre på att styra upp hur vi uttrycker oss. Så vi tar till oss och skall skriva om en del för att förenkla och framförallt skapa tydlighet.
Det tycker jag va ett riktigt bra svar på själva frågan i den här tråden.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017