Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-28, 12:49 #301
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by vco-systems@Feb 27 2009, 20:48
Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.

Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 10:46 #302
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem
Micke_Ns avatar

Ganska intressant, framförallt det sista inlägget i kommentarerna där någon hittat en sida på Monique Wadsted´s site/blogg där hon själv påstås bryta mot upphovsrätten. Samtidigt kan hon stå i rätten och påstå att någon annan gör det och då är det fel.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.214955/ak...bay-rattegangen
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 11:36 #303
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.
Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.

Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.
Jag skulle iofs vilja ifrågasätta om det du påstår är lagligt faktiskt är det....

Men jag håller med i sak, samma sak gäller dom som fildelar som helt enkelt inte HAR råd, problemet är ju att det är svårt, ney, omöjligt att lagstifta om en sådan sak, kan man säga att man inte har råd om man samtidigt köper en ny hårddisk för att få plats med musiken, eller kollar på filmen på en 50" plasma....men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Det är ju det som är problemet med "icke-kommersiell" fildelning, eller kopiering, det som är nöje för dig är vad någon annan lever av...

MEN...däremot är det ju så att i ett samhälle där folk faktiskt gör rätt för sig, så har vi råd att tolka och använda lagarna på ett vettigare sätt....annars får vi det allt hårdare sammhällsklimat som vi är på väg mot...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 14:48 #304
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Feb 28 2009, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems

men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Citat:
Som privatperson har du alltid rätt att göra en kopia på en cd du köpt eller en låt som du köpt och laddat ner lagligt.
För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat, men ungefär betyder att du har rätt att göra kopior till familjen eller några kompisar.

Källa: Daniel Johansson är doktorand i datavetenskap på KTH

Citat:

Skivorna görs för hela Europa och världen, och det är olagligt att kopiera. Och vad betyder det att det är för privat bruk? Vi anser att man har rätt till en kopia för din familj, men här säger man att det är till några vänner och vad betyder det: en, två, tre eller tio vänner? Det är någonstans där det blir svårt.

- Per Sundin, vd för Universal music i Sverige.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-01, 19:49 #305
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Mar 1 2009, 12:36
men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Det är absolut lagligt, några intressanta länkar i ämnet:

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365
http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieri...ringsersättning
http://copyriot.wordpress.com/2005/12/14/h...ttersattningen/
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 04:39 #306
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -gummianka@Mar 1 2009, 12:36
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Feb 28 2009, 13:49
Citat:
Originally posted by -vco-systems@Feb 27 2009, 20:48

Citat:
Som privatperson har du alltid rätt att göra en kopia på en cd du köpt eller en låt som du köpt och laddat ner lagligt.
För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat, men ungefär betyder att du har rätt att göra kopior till familjen eller några kompisar.
Källa: Daniel Johansson är doktorand i datavetenskap på KTH
Citat:

Skivorna görs för hela Europa och världen, och det är olagligt att kopiera. Och vad betyder det att det är för privat bruk? Vi anser att man har rätt till en kopia för din familj, men här säger man att det är till några vänner och vad betyder det: en, två, tre eller tio vänner? Det är någonstans där det blir svårt.
- Per Sundin, vd för Universal music i Sverige.
Jag vet inte exakt vad du menade med ditt inlägg, men i princip visade det väl på vad jag sa, eller ? "För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat" för att det inte är prövat.

Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Mar 1 2009, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Det är absolut lagligt, några intressanta länkar i ämnet:
http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365
http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieri...ringsersättning
http://copyriot.wordpress.com/2005/12/14/h...ttersattningen/
Jag hittar faktiskt ingenting i dom texterna (nu har jag iofs bara skummat igenom dom och sökt på relevanta ord) som säger att det absolut är lagligt, att det aldrig prövats är inte samma sak som att det är lagligt...men vi behöver kanske inte diskutera det närmare...

Kassettersättning börjar ju spela ut sin roll eftersom egentligen inget av dagens lagringsmedier är "särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk".
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 05:44 #307
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by gummianka@Mar 2 2009, 05:39

Jag vet inte exakt vad du menade med ditt inlägg, men i princip visade det väl på vad jag sa, eller ? För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat för att det inte är prövat.
Låt mig visa hur regeringen har valt att definiera ordet privatbruk i sin broschyer när det gäller vänner.
Citat:

Du får lov att
– göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, *din familj eller dina vänner.

Men Du får inte
– kopiera datorprogram.
– kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.
Så med detta tycker jag faktiskt (tro det eller ej) även om det nu kanske inte ha prövats att det är lagligt.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 09:55 #308
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

Det blir bara bättre och bättre

http://www.expressen.se/debatt/1.1483907/p...arknad#comments
Oläst 2009-03-02, 15:47 #309
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

Lite mer nyheter. Telenor väljer att inte spärra TPB

http://www.dagbladet.no/2009/03/02/nyheter...elenor/5106716/
Oläst 2009-03-02, 16:23 #310
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Gött
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017