FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Hos vem ska man skaffa "Ansvarsförsäkring med rättsskydd"? Vad kostar det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Nykomling
|
Lägg in i offerten att delfakturering sker typ varje 14 dag med summa X kronor exkl moms.
Ser jag alltid till att jag ha i mina stora offerter ( nått liknande iaf ) bra att ha som säkerhet så man vet att pengar kommer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skaffa det hos ett försäkringsbolag typ Länsförsäkringar (där jag har min).
Kostar väl runt 1000-1500:- och uppåt beroende på massa olika faktorer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
/Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker till att börja med att det låter som att kunden vill ingå ett avtal som är negativt för din del - förmodligen är det bättre att tacka nej till uppdraget.
Med tanke på skadeståndsanspråk och liknande bör offerten hamna på ett par miljoner om allt ska skrivas från scratch och inte får återanvändas. Å andra sidan är det inte rimligt att ni inte ska få återanvända er kod om ni så önskar. Min personliga åsikt är att det är för stora risker involverade.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
jonny >> Håller med om att kraven är lite skumma, om koden inte får återanvändas stiger priset ordentligt!
Jag har ännu inte rätt ut exakt vilket ansvar vi har, som sagt, det finns en trejde part inblandad, så jag vet inte riktigt om kraven är från slutkunden eller från vår tredje part (alltså vi är "underleverantörer" i princip)! Men tack för ALL hjälp och alla tips! tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett par praktiska tankegångar från min sida:
* Vem betalar fel i det avseendet "du bad att få denna funktionen men du blev inte riktigt nöjd med hur det fungerar" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet? * Vem betalar fel i det avseendet "du gav oss en mall, vi följde den men något gick snett på vägen" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet? * Skadestånd. Kunden kanske kommer lägga ett antal hundratusen eller miljoner på projektet. De måste då veta att leverantören verkligen levererar - i tid och på rätt sätt. Genom att ha en skadeståndsklausul kan de bryta ingånget kontrakt och kräva er på skadestånd om ni inte levererar det i tid och/eller så som de vill ha det. * Programvaror/utbildning/möten osv. Ni kan behöva införskaffa specialprogram, klarar er datorutrustning av dessa program? Kunden kommer inte betala, utan de kommer säga "Vi vill att ni gör det i xxxx" och då skall ni göra det i xxxx. Kunden kanske kräver att det skall fungera på deras system än, är erat och deras system mer än 100% kompatibla med varandra? Ser det likadant ut på deras skärmar som era. Vilka os/browsers etc använder kunden och deras användare/kunder. Kör ni enbart med IE så kan ni ge er sjutton på att de har en hel uppsjö av browsers som ni aldrig ens har hört talas om. Ni måste testa alla så det fungerar på alla. Detta betalar normalt sett inte kunden för, de förväntar sig att ni gör en produkt som fungerar för alla. När det sen gäller möten, tar ni betalt för dem? Om mötet består i att ni blir uppkallade för att ni har gjort något fel, så kan det vara känsligt att ta betalt såväl för mötet som rättelsen, för felet var ju erat. Att bara specifiera 500 timmar á 600 kr duger inte, de vill veta exakt vad de betalar för. Det hade jag velat. Man kan lätt lockas av de stora pengarna, men tänk också på att de har gott om pengar att stämma skiten ur er om ni inte kan leverera. Ni är så små att ni kommer att sitta i deras grepp, de styr er. Ni har inte något att sätta emot. Om jag vore er, så skulle jag fundera på om ni verkligen kan klara av det. Skulle det funka så har ni fått en stor kund som ni kan använda som referens. Skulle det inte funka, så är ni körda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
TACK hedberg >> Väldigt bra tips!
Vi kommer kolla igenom det mer nogrannt idag! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Angående skadeståndskrav, se till att ha en bra företagsförsäkring med tilläggsförsäkring för tekniska konsultjobb.
Räkna med att testning och dokumentation tar minst lika lång tid som utveckling. Var skitnoga med att speca allt till kund, kunden kommer annars att kräva en massa extra... edit: hmm missade kommentarerna om försäkring på s.2, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag hade nog dragit på med 80 000 kronor eller mer.
Är det ett stort och välettablerat företag så betalar dessa detta.
![]() |
Svara |
|
|