Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrera företag och skydda namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-08, 22:00 #21
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Om du har ett företag som heter "Cykelsport" så kan det ändå dyka upp fler företag som tar sig det namnet i ditt län.
Det kan finnas men de kommer knappast få igenom det som ett bolagsnamn vid registering om det redan finns en i länet med samma verksamhet. Vilket namn man sedan marknadsför sig under är ju en helt annan
sak. Sedan sköts ju inte det här per automatik om någon marknadsför sig under ett namn man har skydd för.
Det kräver att man agerar.

Parentes: sökte på Taxi Göteborg i Eniro och Företagsfakta, hittade bara ett företag (det som har varumärkesskyddet).
Edit: Sökte naturligtvis på Taxi-företag i Göteborg inte på namnet. Så de verkar att ha hållit "rent" från namnintrång
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-08, 23:20 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag undrar hur det egentligen är med "Taxi Stockholm" och "Taxi i Stockholm", båda bedriver taxiverksamhet i Stockholmsområdet. Blev rätt förvånad första gången jag såg det senare alternativet - nu är det vad som står på bilarna, så bolaget kan ju heta något annat.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-09, 06:50 #23
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Här i Göteborg brukar friåkarna vända på ordföljden så det står "Göteborg Taxi".

Men nu skall vi inte fördjupa oss i taxibranschen, men vad jag ville få sagt är att det kan finnas flera företag som har vääääldigt lika namn, trots namnskydd.

Om man nu vill heta "cykelbutiken" men inte får det, på grund av att det finns någon som har ett företag som heter så i andra ändan av länet, kan man ju kanske regga "Bästa cykelbutiken" eller liknande, och sen skippa första ordet i marknadsföring, telefon etc...

Såg nån gammal repris på "Här är det ditt liv" på tv häromdan när jag zappade, och det handlade lite om Kapp-Ahl. Företaget hette inte så, men de kallades för det. Till slut sa Bengt Bedrup till ägaren att byta namn till Kapp-Ahl, för det är ju så folk känner till er som. Att ha ett smeknamn som Kapp-Ahl när företaget hade ett helt annat namn var inte bra (minns inte namnet, och hittar det inte vid snabb googling heller).
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017