FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg precis på nyheterna där leila(svatvning) sa att hon tyckte att den svenska regieringen hade aggerat för långsammt och att hon tyckte att allt skulle ha sket ett dygn tidigare än det gjorde. Gillar verkligen inte henne men att hon är ärlig betyder en jäkla massa för mig så hon är nummera min favorit i regeringen. Hoppas att Göran också kan erkänna sinna misstag!
Gott Nytt år på er och hoppas att det kan spridas lite glädje runt världen ikväll, det behövs i allt elände. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Persson brukar ju använda den till privata arrangemang som bröllop och skit, skönt han har fått lite fart på bena för en gångs skull... BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG !!!!!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag håller med artikeln i New York Times, "Swede´s are sick". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
(Citerat inlägg ändrat av Bengt 2004-12-31) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
tyvär måste jag komma med kritik mot UD och regeringen.
då de vart med om liknande katastrof utan att haft resurser. året va 1994 och som ni borde veta sjönk Estonia då. då hade vi INGEN akut grupp som snabbt skulle kunna infinna sig vid en katastrof, utan regeringen lovade istället att den sådan grupp skulle skapas. åren gick och förra året 2004 bröt kanske världens största naturkatastrof ut utan att vi inte hade någon akut grupp redo trots att nästan 11 år gått sen planerna började. måste tyvär säga att jag är otroligt besviken hur UD skött detta, och nej jag är inte efterklok har påkekat detta till regering och ud utan resultat. så kan bara säga att tyvär så händer inte mycket i det här landet. // Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Själva grundproblemet är ju den att, ja staten har en katastrofberedskap - men INTE för denna magnituden av katastrof. Ingen kom någonsin på tanken att tusentals svenskar skulle dö på andra sidan jordklotet. Det finns inget facit att gå efter, inga träningsläger eller handböcker för denna sorts katastrof.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vill nog också påstå att den verksamheten på det stora hela fungerar bra. Besluten och verkställigheten av krisbehandlingsåtgärder ligger bla hos kommuner/landsting med hjälp av ideela organisationer som ex Röda Korset. Håller däremot med chewie att storleken på denna katastrof knappast hade kunnat förutses eller ha en beredskap för. För vilka medborgare hade accepterat att vi skulle hålla 20-30 st Boeing 747 i ständig beredskap dygnet runt året om, tillsammans med ett sjukvårds-, räddningsarbetar- läkare-, psykologteam om en sisådär 2000 - 4000 personer? Misstag har naturligtvis gjorts. Men just nu är den närmaste framtiden viktigare. Så ställ Dig frågan vad kan jag göra för att hjälpa till? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker inte det är acceptabelt att det tog 4-5 dagar innan man skicka iväg hjälp.
De mest kritiskt skadade dör betydligt snabbare än så. Självklart går det inte ha en massa flygplan i beredskap för något som detta, det kostar oerhört mycket pengar.... Dock så kan man handla snabbare än UD/Regeringen gjorde. Man kan lyfta luren ringa runt till närmsta flygbolagen och fråga om man kan få hyra överskottsflygplan som finns tillgängliga. Det tycker jag är något man bör ha gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Italien tog det bara ett få timmar så va dom i full fart, dock kan denna snabbhet bero av att de lever i ett mera, hur ska man säga "påfrestande" samhälle med massa situationer vi inte har...
Men vi kunde väl ha agerat lite snabbare än 33 timmar efter katastrofen.... då ud hade vetskap om detta direkt efter att katastrofen intädde.. synd men vad ska man göra.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Hörde just på nyheterna att Sverige ses som ett föredömme bland andra länder, främst Norge, för sitt agerande.
Bland annat så beröms den svenska regeringen för att utrikesministern besökte platsen, något som Norges utrikesminister INTE gjorde. Visar alltså att hur man än gör så e de folk som klagar... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|