FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men vem som betalar är nog olika tror jag, har varit med om att importören fått faktura direkt från Tullverket. Kan vara så att det beror på vem som betalar för frakten... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja det är bara om man ska göra avdrag för momsen som det krävs.
Att tullverket kan skicka fakturor direkt visste jag inte. Bra att veta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det dödsdömt att kringå lite avgifter? B)
Klassikern jag har hört om är att fabrikören skickar till mig som privatperson och skriver på fraktsedeln att det är en gåva. En kontakt jag har pratat med i Indien har faktist frågat mig om han ska göra så. Vad säger tullen om dom öppnar min "present" och det ligger x antal av samma artiklar däri? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Möjligen så åker du på alla avgifter samt , beroende på värde, även gåvoskatten (?).. Dom bör väl vara tvungna att bevisa du inte visste om "gåvan"..Eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Gåva kan bara skickas från privatperson och får ha värde på högst 500 SEK inklusive frakt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Agenturen har ofta ett unikt avtal och där "borde" det stå något i form att dess produkter endast får säljas via distributör till ÅF osv....
Sedan är det upp till varje tillverkare till vem de säljer, men om avtalet ger generalagenten exlusivitet så innefattar det även en viss vite om försäljningen sker till vem som helst. Hur ni räknar hur mycket vara/orna kommer att kosta: Ni måste räkna i följande ordning: 1. Produkten värde 2. Frakten 3. Försäkringen 4a. Tullen 4b. (Vinsten) 5. Momsen. Annars blir det lite fel... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får inga böter eller avgifter om någon skickar en "gåva" till dig som tullen upptäcker. Det som händer är att om tullen får för sig att kolla just ditt paket så uppskattar dom själva värdet på produkten och så får du betala tullavgiften på det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite OT. Jag har för mig att jag såg en länk till en site som länkade till grossister utomlands. Någon som vet en sådan site?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|