FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
|
Kan vara betydligt lättare att hyra in sig på hårdvara i en hall, så slipper man lite huvudvärks moment.
Börja labba med hur allt skall vara uppsatt, vad du skall erbjuda för tjänster, backup rutiner, kontrollpaneler, vissa saker är kanske inte glasklara när det kommer till dns'er, namn servrar, backupstationer, off site backup, raidformer, disk, sas, s-ata, scsi, fiber channel. Vill man inte ta stora steget att börja från 0 till MAX direkt så kan vissa erbjuda reseller konton på sina hotell. |
|||
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Att göra en affärsplan som ConnyWesth rekommenderar är väldigt bra tror jag, men dock inget jag har gjort
![]() Jag har dock på senare tid börjat optimera och planerar för ökad effektivitet och att anpassa verksamheten mer efter kunden och kommer därför att mer och mer följa ConnyWesth rekommendationer ![]() När det sedan gäller din önskan att starta ett webbhotell så tror jag inte det räcker att göra en affärsplan endast, man måste från början måste ha ett brinnande intresse för servrar och all teknik som finns runtomkring, själv började jag sätta upp ett eget webbhotell för studenter när jag studerade 1997, på studenternas 10Mbit anslutning som fanns, och då satte jag upp en pc med slackware, apache, bind dns osv. Sedan dess har allt rullat på därifrån till att jag idag sitter med 2 rack och 35 servrar. |
|||
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack så mycket
|
|||
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
Om du absolut vill starta ett webbhotell så med tanke på kunskapsnivån så vore det bäst att börja med resellerkonto så att du får en känsla för vad kunderna behöver hjälp med innan du springer och köper/hyr dyr hårdvara. Naturligtvis efter att du har följt ConnyWesth:s råd. |
|||
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ett usbstick för en hundring, ladda ner server2go helt gratis and you're ready to go. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
emil123:
Efter du gjort affärsplan och "allt det tråkiga" så ska du satsa på ett ÅF-konto av något slag. Sen när du har lyckats få en hel del kunder så går du vidare i kanske en hyrd managerad server. Sen när du lärt dig mer om hur man sköter en server går du vidare mot en egen server – och efter ytterligare en tid – ett eget kvartsskåp i en schysst hall där du har någon brandvägg, en switch och ett par servrar. Rom byggdes inte på en dag. Som folk nämnt innan - backup, backup och backup. Du måste ha en automatisk offsite-backup som körs så ofta som du anser nödvändigt. Den måste vara automatisk och du måste testa att göra återställningar några gånger per år för att vara säker att det fungerar den dagen det skiter sig. När det är dags att välja hall så satsa på en som du känner dig trygg med. Boka möte med ett par olika säljare, kolla in hallarna och se inte bara till priset. En extra tusing per månad kan ge dig möjlighet att bursta bandbredd till Gigabit mot den andra leverantören som istället låser din switchport på 10 Mbit. Eller A+B-ström gentemot bara A, och mycket mer. Var kritisk, ställ mycket frågor och var trevlig. Den hosting- partner du väljer kommer trots allt ansvara för din kanske enda intäktskälla och då måste du känna starkt förtroende för denna. |
||
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Du kan ju lätt börja med en 3-4 år gammal HP DL360G3 eller helst G4. En sån får du begagnad för runt 2000kr och dom funkar finfint.
|
|||
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan nån av er skapa en lista med detaljerna vad man behöver? T.ex.
1. Server(vilken typ är bra och hur många man behöver)-Det är klart med servern. 2.... 3.... 4... Tack för förståelse |
|||
![]() |
Stängt ämne |
|
|