Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkerhet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-03, 20:11 #21
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kay
Jag har lite funderingar kring säkerhet också. Knackar ASP classic.

Formulärsfältet "kommentar" kollas med Regexp så det är exempelvis A-Z, a-z, 0-9. Om det replikerar True, är det lugnt att köra formulärsfältsvärdet ostrippat i en SQL-sträng eller är det möjligt att mata in data som går igenom regexpen men som ändå innehåller skräp som kan manipulera SQL-strängen?
Det borde vara säkert om det sker på servern. Har man komplexa regex eller om man jobbar flera stycken i ett projekt, då är risken större att det kan uppstå luckor. Vad händer om mönstret ändras? Säkerställs det att det inte slinker igenom farlig info? Sånt är lätt att missa. Vem som helst kan klanta sig.

Citat:
Vilka tecken bör strippas bort ifall man vill använda en Form/QueryString-variabel i en SQL-sats? Räcker det med att ersätta enkelfnutt med två?
Inget bör filtreras. Man vill oftast inte ändra på informationen, speciellt inte när man inte behöver. Använd parameteriserade frågor istället!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 21:23 #22
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Johan_S@Jun 3 2009, 18:58
Ju mer jag lär mig desto mer okunnig känner jag mig!
Man får bara inse att man inte kan kunna allting och definitivt inte komma ihåg allting :lol:
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-03, 21:32 #23
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by danjel@Jun 3 2009, 13:41
OK har knappt hört talas om MySQLi. Finns det fördelar kontra PDO..?
Största nackdelen med PDO är hastigheten.

Andra Pro/Con är en google sökning iväg (http://www.google.se/search?q=PDO+mysqli)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-04, 17:04 #24
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar

Reg.datum: May 2004
Får kika på parametriserade frågor då. Tack för svaren
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-04, 20:02 #25
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Citat:
Jag har lite funderingar kring säkerhet också. Knackar ASP classic.

Formulärsfältet "kommentar" kollas med Regexp så det är exempelvis A-Z, a-z, 0-9. Om det replikerar True, är det lugnt att köra formulärsfältsvärdet ostrippat i en SQL-sträng eller är det möjligt att mata in data som går igenom regexpen men som ändå innehåller skräp som kan manipulera SQL-strängen?
Det borde vara säkert om det sker på servern. Har man komplexa regex eller om man jobbar flera stycken i ett projekt, då är risken större att det kan uppstå luckor. Vad händer om mönstret ändras? Säkerställs det att det inte slinker igenom farlig info? Sånt är lätt att missa. Vem som helst kan klanta sig.
Ett bra tips är att använda enhetstester! Bryt ut funktionerna för att kontrollera och/eller strippa indata till en egen klass, och skapa en uppsättning enhetstester där du testar olika typer av indata, både sånt som ska gå igenom och sånt som ska stoppas. Varje gång du gjort en förändring t.ex. av regexp-kollarna så kör du enhetstesterna.

En stor del av wn-befolkningen verkar ju jobba med php, och jag vet inte riktigt hur enhetstester bäst läggs upp i ett php-projekt. Själv sysslar jag mest med ASP.NET och C# numera, och där är det väldigt smidigt, t.ex. med NUnit. För övrigt är det ju att rekommendera att använda enhetstester till fler delar av systemet än kontroll av indata...
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-04, 21:49 #26
Flitig postare

Flitig postare

Har för mig det finns något som heter PHPUnit eller nått åt det hållet för enhetstester.. dock ej kikat på det.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 00:03 #27
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Originally posted by etanders@Jun 4 2009, 20:02
Ett bra tips är att använda enhetstester! Bryt ut funktionerna för att kontrollera och/eller strippa indata till en egen klass, och skapa en uppsättning enhetstester där du testar olika typer av indata, både sånt som ska gå igenom och sånt som ska stoppas. Varje gång du gjort en förändring t.ex. av regexp-kollarna så kör du enhetstesterna.

En stor del av wn-befolkningen verkar ju jobba med php, och jag vet inte riktigt hur enhetstester bäst läggs upp i ett php-projekt. Själv sysslar jag mest med ASP.NET och C# numera, och där är det väldigt smidigt, t.ex. med NUnit. För övrigt är det ju att rekommendera att använda enhetstester till fler delar av systemet än kontroll av indata...
Bra tips! Jag har använt det i Eclipse (JUnit) och har börjat kika på motsvarande funktionalitet i VS 2008. Det känns lite halvvingligt att utveckla utan.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017