FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Faktureringen sker ju via Bineros kunduppgifter, och där står det ju rätt med företagsnamn, så fakturorna kommer ju att bli korrekta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
|
Det är ju ett bra argument, såklart. Och givetvis ska det stå det namn som du har angett, alldeles oavsett!
Men, du skrev att du körde whois på domänena på iis.se. De visar väl inte varken företagsnamn eller andra uppgifter på privatpersoner/enskilda firmor. Gjorde bara en snabbkoll på några domäner som borde ägas av enskilda firmor, och ingen av dem visade firmanamn. Vilket iofs är konstigt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
Skulle inte förvåna mig om någon blivit fel hos IIS för många enskilda firmor, som för mig i det fallet. Som jag nämnde innan, så tror jag inte att felet ligger hos Binero, men det är ju bara mina spekulationer. Men som det stod innan bytet, och långt tid innan dess, så framkom företagsnamnet och utsatt organisationsnummer för EF, inte bara för AB eller KB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Om jag får spekulera fritt så tror jag att det kan vara flera felkällor, som jag sa så har inte .SE "registertvättat" på mycket länge.
Och jag har ingen aning om hur väl uppdaterad Terabyte var med innehållet i de flera olika kontaktIDna, men jag vet att det var flera med olika innehåll, såväl på honom som person och på hans firma. Risken/chansen finns ju att Terabyte gett samtliga authcodes i bulk till den nya registraren som kanske tagit den första i lista och utgått från de uppgifterna för att skapa kontakt-ID och sedan använt det kontakt-IDt för samtliga domäner i registrartransferbeställningen. Om då detta första var en privatpersonsregistrering...så.. Men jag VET naturligtvis inte detta, utan ska kika närmare på vad som "kan" ha gått snett efter helgen. Jag är iaf övertygad om att ingen part har tokat till det av illvilja |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
Citat:
![]() Nu hoppas jag att någon sort massändring kan ske snart på Binero, så vi får se med tiden ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kan bekräfta det Anders Larsson skrev. Firmanamnet syns inte för enskild firma.
Jag kollade precis en av mina domäner, som står på min enskilda firma. På IIS står bara personnamn och inte firmanamn. Däremot ser man att kontakt-ID är skapat av firmanamnet och inte personnamn. Domänen ligger hos SE-direkt än så länge, så den har kvar sitt gamla kontakt-ID. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tror knuten ligger i att du har en enskild firma. Enskilda firmor har personnummer = organisationsnummer. .SE Registry offentliggör inte information om privatpersoner pga PUL och om jag förstår rätt så filtreras det på personnumret. Det innebär att också enskilda firmor filtreras in som privatpersoner. Och då syns inte info om enskilda firmor hos .SE Registry men gör det i en Registrars kontrollpanel. Rent juridiskt tror jag att enskilda firmor är fysisk person och inte en juridisk person. Internet Sweden - du kanske kan kolla med era jurister och tekniker om jag har rätt eller fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Jag kollade detta tidigare i veckan, rörande ett annat case och fick till svar att:
Vad gäller privatpersonerns uppgifter så är det PUL som styr och .SE´s integritetspolicy rekommenderar registrarer att Enskilda firmor att jämställas/hanteras som fysiska personer pga av PUL, men såvida jag förstått skall detta endast innebära vilka rader som visas vid namnslagning. MAO ord ska privatpersoners och enkilda firmors registreringar visa lika mycket vid en namnslagning. - alltså att endast personnamnet eller firmans namn syns (då med hänsyn till PUL). Vad jag förstått skall det inte ske/skett någon förändring/byte av firmans namn till personnamnet, men som nu ändå verkar ha skett i någon omfattning - av vem, när och i hur mycket har jag ingen uppfattning om, men kommer att titta närmare på det och ge status när jag vet mer. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|