FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
@Isak - Naturligtvis tror jag på dig, ser ingen anledning till att inte göra det.
Däremot framgick det inte riktigt av ditt tidigare inlägg om vilken typ av domän det handlade om och då du skrev att det handlade om 2 år sedan fick jag för mig att det var en gTLD. Så jag missförstod dig bara. Visst är det högst beklagligt om och när detta sker, men ur .SE´s perspektiv så har varje registrars VD/Firmatecknare intygat att de har ett bekräftat avtal med innehavaren av domänen. Detta är förutsättningen för att registraren ska kunna hämta dessa domäner. När domänen sedan är överflyttad, så slutar också slutkundens avtal med .SE, och aktuell registrars avtal aktualiseras. Det är alltså inte pga av ovilja som .SE´s kundtjänst hänvisar till inblandade registrarer, utan pga av att det är registrarerna som kan rätta till. Med tanke på att de flyttats ut ca 400 000 domäner från .SE till registrarer under helgen, så är det sannolikt några som hamnat fel. Därför hänvisar .SE till registrarerna som kan hjälpa till att lösa denna typ av problem när de uppdagas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Jag har ännu ett fall där en .se domän delvis bytt ägare.
Det gäller domänen springförlivet.se som en kompis till mig registrerade hos Loopia och hade under 1 registreringsperiod. Domänen förnyades inte, utan registrerades av en Magnus. Idag får Johan en faktura från Loopia rörande denna domän. På IIS.SE står Magnus som innehavare, det finns inga andra kontakter angivna, framförallt ingen avikontakt. Hur kan Loopia koppla ihop en domän som tillhör någon annan, med en tidigare ägare? Någon form av kontroll på domänerna som man hanterar borde ju ske. Illa illa, det ska bli spännande att se hur många domäner som "försvinner" på grund av liknande händelser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alla mina .SE domäner verkar ok, förutom då den som surftown inte ville ha med att göra.
Får väl flytta den till binero och sätta dit surftowns namnservrar när jag orkar. Vill inte flytta just nu eftersom den ska betalas denna månaden och jag inte vill ha onödigt krångel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett stort problem med modellen för avtalsbekräftelsen har varit att ombudet inte med automatik vetat när en domän bytt ägare tidigare (ett problem som löses av den nya affärsmodellen). Vi på Levonline fick också med några domäner som vi absolut inte skulle ha, på grund av att domänen fanns kvar på fel ägare i våra system och våra kunder har bekräftat att de varit ägare till dessa domäner.
Det är svårt att kontrollera också eftersom det i vårt fall var en försvinnande liten del av domänerna och de fångades inte upp av våra stickprov. Det bästa, tror jag, är att se fördelarna med den nya affärsmodellen (.SE:s monopol på support försvinner, en enda kontakt för allt rörande ens webbvistelse etc) och se detta som ett misstag i vårt (IIS:s och registrarernas) gemensamma arbete. Världen går inte under av detta - rent tekniskt fungerar alla sajter fortfarande och det går att rätta till genom att göra en transfer. Om du hamnat hos fel registrar gör du så här för att byta: 1. Ta kontakt med den registrar du hamnat hos och förklara att du hamnat fel. Be om en auktoriseringskod (authcode). 2. Ta kontakt med den registrar du skulle varit hos och ge dem din authcode så kan de transferera/flytta domänen. Angående att alla domäner fått nya kontakt-ID:n så beror det på att det var så vi registrarer fick domänerna från IIS med unika, nygenererade kontakt-ID:n. Inte en enda kontakt hade mer än en domän efter övergångshelgen i vårt system. Lite rörigt, men det ska inte vara något du som domänägare behöver tänka så mycket på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Citat:
När det helt enkelt inte kommer någon faktura kommer domänen att förfalla och leda till avaktivering. Hur ska man som ägare agera då? IIS har inget ansvar längre, en registrar som man kanske aldrig har varit i kontakt med hanterar domänen. Tror det kommer att bli en hel del strul med detta i början. Givetvis är övergången positiv på längre sikt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vissa registrarer kan ha skapat nya innehavarkontakter utifrån den data de hade i sina kontrollpaneler eller liknande. På detta sätt kan detta scenario ha uppstått.
/Johannes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om samtliga registrarer gör det rätta och skickar ut fakturan till de uppgifter som finns i IIS whois, och som är det riktiga så är detta inget problem. Men arbetar registrarerna på detta sätt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta har uppenbarligen inte funkat som det ska, flera av mina .se har hamnat hos både Binero och SE Direkt trots att jag angivit Loopia som förhandsval på alla mina domäner.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|