Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-09, 19:50 #21
morphius morphius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
morphius morphius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Jag har både kört Intel och AMD som servrar, och Amd (opteron) går att använda men Intel Xenon klarar av samma bitar snabbare än Opteron processor så därför använder jag Xenon istället för opteron för jag är ute efter maximal kraft + att jag ogillar Amd pga vissa incidenter t.ex. burken arbetar tyngre och kan ev hänga sig oftare än Xenon, sen är värmeutvecklingen viktigt i min synpunkt och Intel är svalare än amd + att jag vet vad jag får av intel xenon processorer jag vet att kraften finns när jag behöver den jag känner inte lika dant med amd.

Kortfattat:

Intel Xenon är att rekomendera men den är dyrare än Opteron Processorn, Jag gillar inte amd i huvudtaget (vilket framgår ganska bra) i mina inlägg så jag avråder till amd. det är en budgetprocessor i mina ögon som inte klarar det jag belastar den med. Jag har dock inte testat nya Amd64 men ska beställa en sådan för att se om det har förbättrat sig.

/ Johan H
morphius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 20:31 #22
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by morphius@Sep 9 2004, 19:50
Intel Xenon är att rekomendera men den är dyrare än Opteron Processorn, Jag gillar inte amd i huvudtaget (vilket framgår ganska bra) i mina inlägg så jag avråder till amd. det är en budgetprocessor i mina ögon som inte klarar det jag belastar den med. Jag har dock inte testat nya Amd64 men ska beställa en sådan för att se om det har förbättrat sig.
I alla datorer som jag har byggt ihop (4 st) så har jag använt AMD. Har hittils inte sett några problem. Men om man använder den som webbserver där uptime är skitviktigt så kan jag köpa det.

Jag ska ha servern i min gaderob eller något. Därför är det viktigt att den låter så lite som möjligt. Undrar om detta kan vara något?

Kostar visserligen ungefär 4000 kr. Men vad gör man inte för att kunna sova? =)
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 20:33 #23
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by morphius@Sep 9 2004, 19:50
Jag har både kört Intel och AMD som servrar, och Amd (opteron) går att använda men Intel Xenon klarar av samma bitar snabbare än Opteron processor så därför använder jag Xenon istället för opteron för jag är ute efter maximal kraft + att jag ogillar Amd pga vissa incidenter t.ex. burken arbetar tyngre och kan ev hänga sig oftare än Xenon, sen är värmeutvecklingen viktigt i min synpunkt och Intel är svalare än amd + att jag vet vad jag får av intel xenon processorer jag vet att kraften finns när jag behöver den jag känner inte lika dant med amd.

Kortfattat:

/ Johan H
Kan du länka till ett test där Xeon spöar Opteron? Har sett ett flertal som visar motsatsen (både grafiska och serverrelaterade) men inget där Intel vinner.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 23:53 #24
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av morphius
Budget och buget. Det är väl en gammal stämpel som har fått följa med. Om man ska se nu till de nya 64-bitars propparna så är det ju Intel och inte Amd som har problem. Det är Amd som satte standarden och Intel kan inte ta den rakt av utan ska ta en del av den och sedan modifiera den lite... dock inte till det bättre. I dagsläget tycker jag inte att man ska säga att den ena är ett budgetalternativ till den andra. Amd är en fullgod konkurrent till Intel, även kvalitetsmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Jag ska ha servern i min gaderob eller något. Därför är det viktigt att den låter så lite som möjligt. Undrar om detta kan vara något?

[Bild]

Kostar visserligen ungefär 4000 kr. Men vad gör man inte för att kunna sova? =)
Hm, jämför pris på det där och en vanlig std låda + ljudhuv för ca 3000:-. Har inte kollat själv...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-10, 00:38 #25
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by Anders@Sep 9 2004, 23:53
Hm, jämför pris på det där och en vanlig std låda + ljudhuv för ca 3000:-. Har inte kollat själv...
Ofta är ljudhuvar anskrämligt fula. Denna tyckte jag dock var ganska snygg. Dessutom har den väldigt bra ljuddämpningsförmåga.

Har sett några andra ljudhuvar för under 3000 kr. De funkar visserligen, fast de fula är de =).
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-10, 00:44 #26
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Ofta är ljudhuvar anskrämligt fula. Denna tyckte jag dock var ganska snygg. Dessutom har den väldigt bra ljuddämpningsförmåga.

Har sett några andra ljudhuvar för under 3000 kr. De funkar visserligen, fast de fula är de =).
Jo, men jag såg en riktigt fin en i kromad metall och glaslucka. Men den var lite dyrare... Men jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg den.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017