FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför är folk så upprörda över TV-avgiften? Svensson betalar hundratusentals kronor i skatt varje år och så skriker han över de tusenlapparna som går till SVT. Varför handlar den här tråden inte om de pengarna som går till presstöd eller (fin)kultur? Vad är det som gör TV-avgiften så mycket värre än alla skatter?
Själv så har jag ingen TV, men betalar ändå TV-avgift. Om jag betalar så blir jag inte störd i mitt hem. Det känns som ett bra "köp" med tanke på hur mycket annat skräp som jag betalar för via skattesedeln. I övrigt så håller jag med er i sak. Självklart ska man inte behöva betala TV-avgiften bara därför att man säljer TV-kort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men klein vill inte betala något för något...och jag förstår honom, han kollar aldrig på tv, konsumerar ingen musik, utnyttjar inte det offentligas resurser, så varför ska han betala skatt eller andra avgifter....
det är en sorglig värld vi lever i om vi inte kan visa mer solidaritet med varandra än så... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
De som inte har barn kanske inte vill att deras surt förvärvade korvören går till sånt som kan förknippas med; just barn och det är inte lite det. plus ett par hundra tusen andra saker som man skulle kunna disskutera på samma sätt. Citat av Eva Hamilton SVT - Mars 2008 Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot. – Vi kommer nog att inleda en försöksverksamhet där vi kommer att lägga ut hela SVT:s utbud så att du kan se det live, direkt på webben, i stället för i tv-apparaten, säger Eva Hamilton till Ekot. – Hittills har det inte funnits ett helt kanalutbud på internet. Det kommer det sannolikt göra under 2008, fortsätter hon. Eva Hamilton säger också att tv-licensen kommer att förändras, från att som idag vara kopplad till en tv. Med det menar hon att även de som inte har en tv-mottagare blir tvungna att betala. Källa Så om precis alla ska betala, då är väl det bästa att alla får betala en årlig punktskatt via skattsedeln och bli med allt tjafs om vem som ska betala och vem som inte ska betala. Klart, finito, case closed! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Helt obegripligt att inte TV avgiften tas på skatten.
Om man räknar in besparingen i administration på att lägga ned radiotjänst etc och att även alla 'smitare' får vara med och dela på avgiften så skulle man antagligen betala högst en tredjedel av kostnaden idag. Är ju ganska bisarrt att någonting som TV som 99% har ska betalas med avgift men tex bibliotek som betydligt mindre antal människor utnyttjar ska betalas med skatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Anledningen att systemet ser ut som det gör nu är att det är oerhört känsligt, rent politiskt, att ens nämna "tv-licens". Det finns förslag på hur det skulle kunna se ut, som är mycket bättre än dagens system, men man vågar inte.
Vilket är lite fånigt, man vågar ju ta ipred, fildelning och telekomdirektivet. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Språka på Serbokratiska är väl ingen SVT-produktion? Det finns tre public service-bolag - SVT, UR och SR.
Alla tre vill avskaffa radiotjänst.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle hellre se att SVT fick slåss som alla andra kanaler istället för att sponsras av staten. Det känns inte som att SVT har det där lilla extra som gör att jag verkligen vill betala för det. Kryptera kanalerna och låt dem fightas som alla andra, det skulle nog kunna öka kvaliteten något, om man nu tycker att det är kvaliteten på programmen som brister.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
vi börjar glida OT men..
det enklaste skulle väl vara att man flyttade över det som så att säga är viktigt för landets medborgare, dvs nyheter och samhällsinformation till en egen kanal som finansieras via skattemedel. I denna kanal sänds då ENBART viktig information. Nuvarande SVT får då ses till en tilläggsavgift på samma belopp som dagens TV-licens |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
I Danmark har dom numera mediaavgift.
Har du någon pryl (utöver TV) som tar emot data från Internet med en hastighet på minst 256 Kbit/s så skall du betala 1110 DKK i halvåret. Äger du bara en radio så kostar det 160 DKK i halvåret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle helst vilja se att tv-licensen var i statsbudgeten, taget via skatten, men med förbehållet att storleken på bidraget inte kan ändras hur som helst; man vill inte hamna i en situation att en sittande regering kan utöva utpressning på t.ex. svt, som trots allt ska kunna betraktas som objektiv media
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|