Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ipred lagen är infört.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-05, 15:18 #21
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Om jag spelar in en låt från radion så kan jag lagligt göra det och även kopiera den till min ipod.
Jag kan maila mp3-filen till en kompis - fortfarande lagligt....
Jo jag skulle tro att motivationen blir att radio låten är inte av samma kavlité som den du laddar hem.
Men ett sådant argument faller för då kan man spela in digitalt från internetradio (och då är det samma kvalité).

Så jag håller med dig helt och hållet.
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 15:56 #22
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Sedan måste jag tillägga att för mig är det uppenbart att de normala marknadskrafterna är satta ur spel när det gäller distribution av musik. Det finns en solklar kartellbildning som håller uppe priserna.
Om jag vill hämta hem en mp3 kopia av ett gammalt vinyl album som jag har hemma så kostar det mig 99 spänn på cdon downloads. För en digital kopia av ett 30 år gammal album som har en kostnad för säljaren på nära noll. Men hallå. Kom inte och säg att marknaden fungerar...
Kan inte göra annat ä hålla med. Tjyvar och banditer är vad de är...
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 16:08 #23
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Jag tycker inte det är så himla krångligt....det har såklart delvis med kvalité att göra, digitalt är ju inte likställt med kvalité. I övriga exempel så är det ju så att vi hela tiden talar om 1 (eller ett fåtal) kopior som är gjorda utifrån en betald distribution, oavsett om det är betalt via reklam, avgifter eller genom inköpt media.

Jag kan delvis hålla med om att har man en gång köpt ett verk så ska man inte behöva göra det igen, men att idag införa det retroaktivt anser jag är både fel och omöjligt, men jag tycker helt klart det borde kunna vara en modell för framtiden.

Tyvärr är väl den enda tekniskt hållbara lösningen för att det här ska fungera mer DRM och abbonemanglösningar där man får tillgång till hela HBO´s katalog, eller CBS eller hur man nu väljer att paketera det.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 17:05 #24
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Ni som har koll.

Gäller lagen filer nerladdade före dagen lagen sätts i bruk? Eller bara filer efter. Isåfall ska jag samla på mig sjukt mycket innan dess.
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 17:06 #25
tomtenta tomtenta är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2008
tomtenta tomtenta är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2008
Om du hämtar låten från TPB så betalar du inget för det och inga pengar kommer till artisten. om du spelar in låten från radio/TV så förutsätts du betala tv-licens och dessutom får artisten stim-pengar. varför är det krångligt att förstå att det är ok i ena fallet men inte i andra. det är som att säga att man inte förstår varför det är olagligt att stjäla bara för att det är olagligt att stjäla.

jag tycker ipredlagen är ogenomtänkt och jag håller med om att marknadskrafterna är satta ur spel och att skiv- och filmbranschen varit lata när det gäller egen teknik- och distributionsutveckling. men det förändrar inte i sak: det är olagligt att stjäla och de som inte fattar det tycker jag förtjänar en lag som ipredlagen.
tomtenta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 17:24 #26
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by tomtenta@Dec 5 2008, 17:06
Om du hämtar låten från TPB så betalar du inget för det och inga pengar kommer till artisten. om du spelar in låten från radio/TV så förutsätts du betala tv-licens och dessutom får artisten stim-pengar. varför är det krångligt att förstå att det är ok i ena fallet men inte i andra.
Eftersom jag betalar min TV licens bör jag då inte ha fri tillgång till allt som har spelats på radion? Eller vad är skillnaden menar du på att jag spelar in låten via radio eller att jag hämtar samma sak på nätet som jag nyss hörde på radio? Drabbar det artisten mer när jag hämtar låten på nätet för att jag glömde trycka på REC-knappen? Varför i så fall?

Citat:
det är olagligt att stjäla och de som inte fattar det tycker jag förtjänar en lag som ipredlagen
Detta handlar om upphovsrättsbrott och INTE stöld. Att det ska vara så svårt att hålla isär.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 18:15 #27
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Conth@Dec 5 2008, 18:24
Eftersom jag betalar min TV licens bör jag då inte ha fri tillgång till allt som har spelats på radion? Eller vad är skillnaden menar du på att jag spelar in låten via radio eller att jag hämtar samma sak på nätet som jag nyss hörde på radio? Drabbar det artisten mer när jag hämtar låten på nätet för att jag glömde trycka på REC-knappen? Varför i så fall?
Då gissar jag att du Inte laddar ner utan att du spelar in all musik du vill ha som du inte köper !?

Eftersom det de facto ÄR olagligt och jag gissar att du föredrar den lagliga metoden framför den olagliga?

(men helt ärligt så tror jag att du svarar nej på den frågan och egentligen inser själv hur korkat det där var, jag vet inte vart du hittar i TV licens(avtalet) att du skulle ha fri tillgång till allt material dom någonsin sänt, att du får tillåtelse att "ta" något en gång innebär ju inte per automatik att det ALLTID är okej att ta det därefter, problemet att förstå det tror jag inte att du har när det gäller andra saker)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 20:18 #28
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Då gissar jag att du Inte laddar ner utan att du spelar in all musik du vill ha som du inte köper ?
Eftersom det de facto ÄR olagligt och jag gissar att du föredrar den lagliga metoden framför den olagliga?
(men helt ärligt så tror jag att du svarar nej på den frågan och egentligen inser själv hur korkat det där var, jag vet inte vart du hittar i TV licens(avtalet) att du skulle ha fri tillgång till allt material dom någonsin sänt, att du får tillåtelse att "ta" något en gång innebär ju inte per automatik att det ALLTID är okej att ta det därefter, problemet att förstå det tror jag inte att du har när det gäller andra saker)
Kan bara hålla med Gummianka.

Bara för att du slumrade till under biofilmen, eller teaterföreställningen, ger det ju inte dig rätt att se om filmen eller teaterföreställningen. Samma sak med tv-licensen - bommar du chansen så är felet ditt, tv-leverantören har följt avtalet och problemet är ditt...

Det som är skrämmande med Ipred är ju det faktum att man ger företag rätt att ta del av uppgifter som hittills bara varit tillgängliga för rättsvårdande myndigheter. Det är det som är det läskiga, tycker jag.

Huruvida det sedan räcker med dessa uppgifter eller inte beror nog väldigt mycket på situationen. Sannolikt behövs det stödbevisning för att få ihop ett hållbart fall.

En större fara är nog fortsättningen på detta - när Ipred används för att se till att du får ditt internetabonnemang avstängt på grund av att du bryter mot internetleverantörens regler. Då vi då talar om avtalsbrott kan du aldrig riktigt skydda dig, för du kan aldrig få det ordentligt prövat.
Oläst 2008-12-05, 20:51 #29
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Som någon nämnde ovan när det gäller programvara som tex photoshop så tjänar dom ju på det finns nog inte så många privatpersoner som skulle köpa det men när alla är utbildade med photoshop är ju detta vad företagen köper in.

När det gäller film, musik, serier, spel osv tror jag inte att någon skulle köpa allt som dom laddar ner även om det inte gick att ladda ner dvs en kille laddar ner 10 filmer i månaden när detta helt plötsligt inte går längre tror jag inte att han gå och köper 10 filmer i månaden. så egentligen så förlorar dom ju inte så mycket??

Denna lagen är idiotiskt för att bekämpa detta "problem" är väl första naturliga stegen för bolagen att göra det enklare och främst av allt billigare för konsumenter.

Men ändå tänk vad många kriminella det finns i Sverige:P det är ju ändå olagligt:P

En annan fråga som jag har är det inte enkelt då att maskera detta med en VPN som t.ex. Hotspot Shield.

och som sagt det är dom vanliga som åker dit experterna kan detta känns det som...
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 21:29 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det heter väl sanktionsdirektivet i Sverige och inte IPRED? I flera (alla?) andra EU-länder där det redan införts tror jag det gäller retroaktivt men det är en av de ändringar som gjorts i den svenska varianten. Har svårt att förstå de som sätter sig emot lagen (förutom de ... typ alla .... som gör det för sina egna syften). Något måste göras åt problemet och inget annat som ens liknar en lösning har presenterats av motståndarna.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017