Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund kräver ersättning för trasiga produkter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-23, 15:45 #21
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Det är lätt att skylla på kunden när man inte kan säga till 100% om det verkligen är kundens fel om en vara har gått sönder.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 15:59 #22
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Skitsnack, skulle jag säga (med viss reservation för att jag inte vet exakt vad som hänt)

Kort och gott, du har sålt en produkt till en kund som inte har gjort vad den skulle.

Det borde vara problemet för dig att lösa, rör det sig om en hållare för en iPhone så får jag nog hålla med om att den faktiskt borde klara av att hålla en iPhone, som någon varit inne på, köper du ett fäste för en vägg-tv så tror jag att du förutsätter att det fungerar för det ändamålet, och ramlar tvn ner pga. ett felaktigt väggfäste så tror jag du vill ha ersättning för tvn för 15.000 som går sönder och inte bara för fästet som kostar 1000 kr, eller ?

Vanliga kunder ? Innebär det tysta kunder som inte ställer krav, eller bara kunder som trots att dom fått en felaktig produkt inte haft oturen att bli drabbade på detta sätt ? Detta är en kund som valt er, och där ni när kunden påtalar ett fel, försöker hitta så många kryphål som möjligt, ni försöker dessutom att hitta kryphål i era egna avtal , att använda MOT kunden, lycka till med framtida affärer.

Hur hade du tänkt att du skulle utnyttja att varan är er tills fakturan är betald ? Att hävda att kunden haft sönder och sedemera stulit den ? Kan man då kombinera reklamationsrätt/garanti med motsvarande kredit, kan man som företag vid varje reklamation istället välja att anmäla kunden för att han förstört DIN produkt istället för att åtgärda felet på produkten, smart!

Man får väl ha förståelse för att kunden inte vill ha en ny produkt, hade du då istället för att ta den här ställningen, skickat en returfrakt till kunden så hade stora delar av problemet varit löst (tänk efter nu, om du nu verkligen menar att du har för avseende att betala returfrakten, du hade haft din produkt, fakturan hade du kunnat stryka, hade kunden haft ytterligare anspråk på dig så hade han fått driva det separat, och tills han vidtagit dom åtgärderna, så hade du inte behövt ha någon kontakt med kunden, detta är ju en inställning du fortfarande kan ta, jag gissar att hållaren är hyfsat billig, att du i din tur har små möjligheter att reklamera varan, men du vill jävlas tillbaka ?

För kunden handlar det självklart om kundbemötande, något du väl måste inse.

Igen, man måste väl kunna förutsätta att en hållare för en iPhone också fungerar för det andamålet, hur hade DU reagerat som kund i det läget ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 16:18 #23
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by Kedi@Nov 23 2008, 15:45
Det är lätt att skylla på kunden när man inte kan säga till 100% om det verkligen är kundens fel om en vara har gått sönder.
Men kund måste väl bevisa att den har gått sönder.... i värsta fall får man reklamera den, men inte fan ska man få ersättning för att den repa ipoden och datorn. Det finns försäkringar för sånt.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 16:37 #24
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Om han köpte varan inom 6månader så måste du som sålde den bevisa att produkten har gått sönder av "onormalt handhavande/beteende" för att du ska slippa bli skyldig ev. ekonomisk förlust vid produktens felande.

Typ om produkten är i 1.000 delar så är det rimligt att han inte använt den på rätt sätt och således får skylla sig själv, även med iphonen/laptopen..

ALLA reklamationer ska man inte säga nått alls till kunden förrän man får själva produkten returnerad och kan se den med egna ögon. allt är fall till fall.
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 18:02 #25
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi
Men kund måste väl bevisa att den har gått sönder.... i värsta fall får man reklamera den, men inte fan ska man få ersättning för att den repa ipoden och datorn. Det finns försäkringar för sånt.
Det skulle inte skada att folk läste ordentligt ... det står "vara" inte "datorn".

Finns ingenstans i texten där det står att företaget ska ersätta repan på datorm utan det står att man inte ska skylla på kunden om en vara (produkt) har gått eftersom man inte kan säga till 100% om det är kundens fel angående varan.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-23, 19:17 #26
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vi monterade upp ett partytält köpt ifrån Bauhous precis enligt anvisningarna.. skiten flög upp i lutfen när det blåste som mest rakt på en kärring. Hon klarade sig, men ville ha ersättning för sveda och verk.

Tror du Bauhous betalar för det
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 17:55 #27
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Nov 23 2008, 03:38

Det kan bli hiskeligt dyrt då du har ett obegränsat prduktansvar om du inte har någon friskrivning alls. Då blir det upp till en eventuell tvistelösare (domstol eller allmänna reklamationsnämnden) att försöka tolka jämka och vara rimliga, det kan sluta hur som helst. Se till att ni har ordentliga villkor som är tydliga och skyddar er mot indirekta sakador.
Kan man verkligen friskriva sig från indirekta skador när man säljer direkt till konsument? Konsumentköplagen är inte dispositiv.

En säljare kan åläggas att utge skadestånd avseende skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommit på annan egendom som tillhör köparen. Säljaren är dessutom skyldig att ersätta köparen för eventuella inkomstbortfall i samband med reklamationen.

Nu var det ett tag sedan jag pluggade juridik. Men minns jag inte helt fel så hade vi ett case där en mikrovågsugn började brinna och i branden så förstördes hela köket. Säljaren blev ersättningsskyldig för mikrovågsugnen och köket.

------------------------------

Heimer - Gräv inte ner dig i juridiken. Gör istället en förnuftig bedömning från fall till fall. Råder det osäkerheter om vad som har hänt så bör du alltid "döma" till kunden fördel. Men verkar kunden krav orimliga enligt din egen bedömning så neka eventuella krav från kunden. I värsta fall så får ARN pröva fallet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-24, 23:50 #28
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jisses vad vissa hugger på att kunden har alltid rätt.

Om man läser heimers första inlägg så framkommer det att produkten är en hållar för iphone som är avsedd att fästas i vindrutan.
I samma inlägg så framgår det att det vid tillfället när iphone och dator skadades så har den inte använts på det avsedda sättet.
Nu så framgår det ju inte hur den användes, vem vet han kanske satte upp den på en tapetserad vägg över skrivbordet eller satte den i pannan bara för att testa.

För att återgå till exemplet med vägghållaren till TVn.
Drar jag fast den med 4 skruv i en vägg bestående av en gipsskiva som långt ifrån tål den belastning som det innebär att hålla uppe en TV och den brakar ner.
Ska jag då skylla på tillverkaren av fästet eller försäljaren eller får jag helt enkelt skylla mig själv.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 08:25 #29
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag håller med Rille77. Gummianka m.fl. borde ta och läsa detta:
Citat:
Vet inte om det hör till saken, men han medger att bilhållaren inte ens satt i bilen när den gick sönder, utan när han "testade" den någonannanstans.
En bilhållare är avsedd att användas i bilen. Använder man en vara på ett icke avsett sätt så får man helt enkelt stå sitt kast, så enkelt är det.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-25, 09:57 #30
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Utgångspunkten har ju varit densamma för alla som har gjort inlägg, ingen vet exakt vad som hänt, följaktligen kan ingen säga varken bu eller bä, mitt perspektiv är att på samma sätt som det finns kunder som agerar onödigt offensivt när något händer,, så finns det handlare som agerar onödigt defensivt (ingenting kan vara deras fel)
Ts har själv sagt att det inte handlar om generellt kundbemötande, vilket det såklart måste göra, ingen här är ju kapabel att avgöra sakfrågan i det här enskilda fallet.

Jag gissar att det är någon typ av sugkopp-hållare, som ju rimligtvis bör fungera lika bra på en glasyta i hemmet som i bilen...men igen, jag vet vad som har hänt lika lite som alla andra gör det.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017