FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Visst är det härligt att driva företag i branscher som dessa Swecat?:-)
Jag skulle ge gärna se ngn slags uppslutning bland oss "näthandlare" -ett nätverk a´la gigantiskt där man kan bolla idéer, kanske slå sig samman lokalt och göra gemensamma inköp av emballage, kontorsmaterial etc etc. Det finns ju branschförbund för mkt men det är ju en hel del som inte funkar som andra butiker som tec är med i Svensk Handel eller annat. Här på Wn får man ju mkt bra tips och råd men viss skulle det vara skoj att ses live och hjälpa varann mer konkret.. Vad tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Jämförelsen med IKea var lite spännande faktiskt:-) Kanske blir Pippilotta i storskala ngn dag.
Vi öppnade första butiken igår så nu får Kamprad hålla i hatten:-) Visst har han väl ngn liten barnavdelning också i de där små butikerna han har.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
en sammanslutning för e-handlare vore toppen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1. I klartext vi säljer inte till nätbutiker. 2. Ni måste ha en fysisk butik för att få sälja våra produkter. 3. Som nätbutik får du en "annan" prislista med mycket högre priser än de som har fysisk butik. Jag blir lika frustrerad varje gång och hoppas att de till sist inser att nätet är framtiden och är omkörda av de leverantörer (varumärken) som upptäckt det tidigare och jag får ge dem lång näsa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte försöka gå förbi svenska grossisten och söka sig till andra utomlands. Vet att i min bransch går vissa direkt till andra grossister i Europa. Vi har fri handel inom EU. Finns nog många grossister inom EU som inte skulle ha något emot att utöka sin marknad. Kanske dessutom är billigare i andra EU-länder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Alla branscher har sina svårigheter.
Men svårigheter ger också en möjlighet att få en konkurrensfördel. Det gäller att vara den som lyckas klura ut en lösning på problemet. Om t ex de svenska grossisterna ger bra priser och service så har även alla dina konkurrenter fördel av detta. Om du däremot i ett sämre klimat gör som Flotec säger och importerar varorna från ett annat EU-land så ger detta genast en konkurrensfördel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
det är nu i "sämre tider" vi ska jobba ännu hårdare för att ligga på topp när eländet vänder:-)
En sann entreprenör tar man inte kål på så lätt:-) man måste så för att skörda så nu får magasinen lagras med alla idéer och tankar och projekt för god skörd framöver.. vi kanske ska spinna vidare på detta med ngn slags vettig sammanslutning för e-handlare. Att driva e-handel är ju inte direkt att ligga o slöjobba med laptopen i soffan-det är ibland ett rent "grisgöra" som ju många verkar ha erfarenhet av här-tror vi kan lära oss av varann o varandras misstag. Inte stänga butiken Swecat-öppna en till-det är det bästa beslut vi tagit i år att öppna outlet-tätt efter beslutet att sluta med postförskott! Två ben att stå på i sämre tider känns skönt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om man ser till hur själva affärssystemet för en webbshop ser ut så blir det tydligare vad man kan samverka om. Marknadsföring Affiliate-system Webbshop-systemet Betalningslösning Webbhotell Reklamation/garantier/support/kundstöd Sortimentval lager distribution inom landet inköp från grossist (större volym ger bättre pris från leverantör) importlager import Internationell transport (Båtfrakt från Kina, Polen samt Lastbil från Svedala...) export från tillverkningsland Tillverkning/produktion Konstruktion/Design/utveckling Finansiering marknadsanalys/behovsanalys Min bedömning är att det är just inom lager/distribution många borde kunna samverka eftersom det dels binder mycket kapital och dels är det där många särskilt små nätbutiker har svårigheter. Samtidigt ligger lager distribution i en s.k. dold vinkel för slutkunden så det är inte viktigt VEM som gör det men däremot att kvaliten är på topp hela tiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jodå Pippilotta, även jag har funderingar på ett andra ben, men framtiden får utvisa vad det blir och när. Klart är att det blir inte djurbranschen denna gång.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|