Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förvirringen i köp o sälj.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-14, 12:12 #21
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by gummianka@Jul 14 2008, 10:21
Alternativt får man ju strunta i bud/auktionsförfarandet helt och bara ha köp/sälj till fast pris. Systemet med utropspris/utgångspris handlar ju såklart om att få igång en budgivning, precis samma system gäller ju på MissDomain (för att ta ett annat exempel) men jag är tveksam till att ha ett synligt reservationspris, då faller ju lite grann vitsen med ett utropspris.
Problemet är att ett forum inte har samma sätt att kontrollera reservationspris som ett riktigt auktionssystem. På vanliga auktionssajter måste ju säljaren sätta ett reservationspris när denne skapar auktionen, och sedan ser systemet till att man måste släppa varan om ens ursprungliga reservationspris är uppnått.

Det går dock att lösa eftersom inlägg på WN inte kan ändras i efterhand, genom detta förfarande:

Alla inlägg i köp och sälj som ska säljas med bud, _måste_ ha reservationspris utskrivet i första inlägget. Slutdatum kan sättas i efterhand när reservationspriset är uppnått, även om det helst ska stå i första inlägget. Alla bud läggs i tråden av användaren som vill köpa, det är enda sättet att lägga bud på något i köp och sälj.

Detta kräver ju dock moderatorjobb att hålla efter, om vi inte klarar av att följa dessa enkla regler själva.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 13:17 #22
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Skulle man inte ganska eneklt kunna lägga upp en extra sida där man har en säljauktion likt tradera.
Alla bud offentliga,
Säljaren sätter reservationspris/utpris
Man vet när auktionen slutar

fan det vore ju bättre om man länkade direkt till tradera istället.. Så når säljaren ut till en större marknad, enkelt att klistra in en länk till sin tradera auktion istället =)

Så slipper man allt tjafs om det.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 14:37 #23
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
En annan sak som inte lyfts fram är att

Inte alla men VÄLDIGT VÄLDIGT VÄLDIGT många av domänerna som säljs
går ut när som helst och det håller säljarna oftast tyst om....

Inte länge sedan jag möttes av.....

"Hej du vann budgivningen på domänen xxxxxxx.nu för 300 kr.....
ja just det den går ut om 2 veckor så det kostar 800 att förnya + 1500 för ägarbytet"

Tycker personligen att man ska skriva ut sådan information när man SÄLJER!

Ett tips är även att kolla stats och påstådda inkomster osv.
Har råkat ut för en hanfull tillfällen där det varit Stora skillnader på
vad som skrivits och vad som varit sant!

Roligaste var nog en som skrev att det fanns en inkomst på xxxx kr/månad
via ett affiliateprogram ... Sanningen var att han hade haft ETT enda sale
och TYCKTE SJÄLV att det inte borde inte vara nåt problem att "klämma ut"
det belopp som han angav sidan hade i inkomster/månad om man jobbade lite med den.

Det är alltså på den nivån det ligger....(I vissa fall) Så se upp!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 15:53 #24
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Medlem

Det här med F-Skatt i köp o sälj finner även jag lite märkligt. De flesta privatpersoner har inte f-skatt men kan fortf. producera shyssta grejer.

Sitter man däremot som representant för ett företag och säljer saker är det väl självklart.

Alla försäljningar upp till 9000 är man inte skyldig att heller rapportera och betala skatt/moms för utan det reds ut i deklarationen med banken vid senare tillfälle.

Och som någon påpekade. som webmaster är det väl inte så himla vanligt att man har eget företag bara för man driver olika hemsidor?!

Köp och säljen behöver bli tydligare. Och kanske ska design (auktionerna) försäljarna få en egen sektion med bra auktions regler eller helt enkelt ett auktions script.
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 16:23 #25
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Så länge inte regler finns för att man iinte får sälja mindre bra sidor för några hundra
tycker jag också att det inte skall diskuteras direkt i säljtrådarna.

De säljtrådar jag skapat på detta forum har alla blivit fullsmockade med efterblivna inlägg om kärringen i kassan på ica.
Är det så svårt att läsa när jag ber om att inte få orelevanta inlägg i mina säljtrådar?

Vad gnäller folk om egentligen? detta med reservationspris hit och dit jag gör väl själv hur jag vill så länge det inte bryter emot reglerna??

Vad kommer till f-skatt och företagsamhet Vad är det ni försöker säga? att inte en privatperson ska kunna sälja sin sida här på WN? jaha och varför i såfall inte? gör det sidan bättre om man är företagare?
Funderar bara ibland på om många av er som hänger här inte skulle behöva lite andra fritidsintressen än att diskutera och förstöra ens trådar här på WN ?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 16:29 #26
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by knullis@Jul 14 2008, 16:23
detta med reservationspris hit och dit jag gör väl själv hur jag vill så länge det inte bryter emot reglerna??
Och känner jag för att skriva att du har en rutten attityd så bryter inte heller jag mot reglerna så vad är skillnaden? "Jag gör som jag vill"
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 16:35 #27
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

haha ..jisses
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 16:39 #28
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Så länge inte regler finns för att man iinte får sälja mindre bra sidor för några hundra
tycker jag också att det inte skall diskuteras direkt i säljtrådarna.

De säljtrådar jag skapat på detta forum har alla blivit fullsmockade med efterblivna inlägg om kärringen i kassan på ica.
Är det så svårt att läsa när jag ber om att inte få orelevanta inlägg i mina säljtrådar?

Vad gnäller folk om egentligen? detta med reservationspris hit och dit jag gör väl själv hur jag vill så länge det inte bryter emot reglerna??

Vad kommer till f-skatt och företagsamhet Vad är det ni försöker säga? att inte en privatperson ska kunna sälja sin sida här på WN? jaha och varför i såfall inte? gör det sidan bättre om man är företagare?
Funderar bara ibland på om många av er som hänger här inte skulle behöva lite andra fritidsintressen än att diskutera och förstöra ens trådar här på WN ?
Knullis! Jag håller med dig om att man inte ska skriva orelevanta inlägg, detta gör att man inte får någon vidare lust att sälja något på Wn. för alltid är de någon nisse som ska försöka ta reda på information som inte finns och vända det emot än, ni vet vilka ni är.

Men du knullis har inte världens goaste attityd heller. Istället för att kalla folk för sake, anmäl det eller kontakta en moderator omgående.
- jonny är väl den jag hade kontaktat, då resten inte synes till.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 16:47 #29
Medlem

Medlem

Det jag säger, det kanske behövs en tradera funktion på det här forumet för o helt enkelt hantera alla dessa auktioner. Och då även kanske aggressivare moderatorer som nukear alla inlägg som inte e relaterade i köp o sälj.

Anledningen till att denna tråden hamnade i allmänt var för att den just itne skulle lusa ner ngn annans säljtråd..

Jag håller med knullis, det e jevligt trist o se att säljtrådarna nedlusas av onödiga inlägg som inte är sälj relaterade. Och hela den här F-skatts kravs diskussionen e bara hilarious och jevligt onödig. Den drivs endast av egna företagare som det går dåligt för känns det som.

MEN, det borde finnas regler för hur man auktionerar ut t.ex templates, färdiga siter och liknande. Så att alla står på samma grunder. Och att alla annonser e bindande.

Samt, och nu kommer kickern, varför tar inte WN % på alla förmedlade försäljningar och använder pengarna till att utveckla siten. det skulle 1: sålla bort 99% av alla annonser, 2: stärka wn som site på sikt.
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 17:07 #30
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Citat:
Eftersom de flesta köper som företag så är det jävligt intressant att veta det eftersom det tillkommer kostnader om det är en privatperson som säljer. Hur svårt är det att skriva t.ex. "Innehar FA-skatt" eller "Säljer som privatperson"? Har man problem med det så bör man hålla sig till Blocket enligt min åsikt.

Ang. fritidsintressen så har du inte med saken att göra. Alla väljer själva vad de vill lägga tid på, om du vill tillverka silvergranar framför datorn så är det din ensak eller hur?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017