Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nytt mångmiljonkrav mot The Pirate Bay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-18, 17:24 #21
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag tycker att TPB och andra projekt är bra för just yttrandefrihet och hur svensk lag utvecklas, det måste finnas en motvikt till diverse intresseorganisationer vars enda uppgift i livet är att stämma privatpersoner på fantasisummor för att de (eller någon annan) laddat ner en enda låt via torrents.

Däremot tycker jag inte att de sköter allt på rätt sätt, de kör en lite för barnslig stil för mig men det kanske är det som krävs för att de ska kunna hålla liv i presselden.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 19:46 #22
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Så länge inte det finns lagliga alternativ kommer folk fortsätta ladda hem.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 19:56 #23
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by aquastorm@May 18 2008, 12:46
Så länge inte det finns lagliga alternativ kommer folk fortsätta ladda hem.
Du har rätt och så länge bilder, texter och webbdesign inte är gratis så kommer folk sno det också.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 21:18 #24
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
Piratkopiering har funnits ända sen verken började att säljas. Vi bandade in på kasettband på den goa tiden. Detta är inget nytt med andra ord..

Det artisterna inte verka förstå riktigt är att de tjänar lika mycket kulor bara dom gör rätt. Marknaden har förändrats och pengar har förflyttats från CD-skivan till konserer osv. Anpassa er annars är ni döda som artister. Like it or not.

Jag tror att 60%? av alla nerladdningen på nätet är piratkopior av porrfilmer. Jag har aldrig hört något porrföretag gnälla över det. Undrar om alla hade reagerat på samma sätt som när wacka-jacko ska stämma någon? Fundera lite..

Jag är inte bitter, utan tycker synd om dessa efterblivna skivbolag som inte kan acceptera verkligheten.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 21:24 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Trevligt att se att det äntligen börjas ta krafttag mot västvärldens motsvarighet till den asiatiska piratkopieringen. Medan vissa anser att det är okej att utnyttja samhällets bidragssystem till det yttersta så anser majoriteten av västvärldens befolkning tydligen att det är okej att utnyttja lägre stående människor såsom artister och anställda i musikbranschen.
Oläst 2008-05-18, 22:11 #26
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Jag vill minnas, vad gäller Google och deras indexering av i stort sett allt, att ett antal belgiska tidningar drog dem till domstol för intrång i tidningarnas upphovsrätt. Om Google blev fällda, friade eller gjorde upp i godo minns jag inte, men det hela resulterade i att tidningarna togs bort ur Googles index.

På ett principiellt plan finns det en del skillnader mellan Google och TPB. Till att börja med har TPB bara torrentfilerna på sina servrar(1), medan Google stoppar undan i stort sett allt i sin cache. lite förenklat: TPB pekar var materialet finns, medan Google både pekar på var det finns och håller med en kopia. Jag tror Google kan klara sig i USA, tack vare USAs "fair use" undantag, men vad jag vet finns inget liknande i Sverige, så de skulle kunna bli fällda för upphovsrättsintrång för sådant de har på sina egna servrar.
Vidare så indexerar Google allt den hittar, medan TPB indexerar sådant som de uppmärksammas på. I båda fallen kan dock resultatet vara att de indexerar sådant som upphovsmannen inte vill skall spridas på det sättet.

Utöver åtalet mot de ansvariga för TPB tycker jag frågan är långt mer komplex än vad som kommit fram hittills i debatten, både här och på andra ställen.
Till att börja med undrar jag varför svenska musiker/kompositörer skall ha pengar av mig, via privatkopieringsavgiften som ligger på CD- och DVD-skivor när jag köper några för att göra kopior av _mina egna_ bilder. Jag skapar något, gör kopior av detta skapande, och svenska musiker/kompositörer (som inte på något vis deltagit i mitt skapande) skall ha pengar av mig! Det samma gäller om jag tankar hem en Linux-distro: jag bränner den på skiva och svenska/kompositörer musiker får pengar av mig. Varför?

Vidare tycker jag att upphovsrätten är lite märkligt segmenterad: om jag köper en CD-skiva får jag göra enstaka kopior till närmaste släkten och vänner. Det får svenska musiker/kompositörer pengar av via privatkopieringsavgiften som ligger inbakad i priset på brännbara CD-/DVD-skivor (och en hel del annat...). Så långt är allt väl.
Men jag som fotograf har inte alls samma läge: de bilder jag publicerar får vem som helst kopiera för personligt bruk, och jag får kika i stjärnorna efter mina pengar. Vad är det som gör mina fotografier mindre värda än svenska musikers verk?

Och jag tycker inte jag kan diskutera upphovsrättens skyddstid utan att blanda in patent i diskussionen. Tänk er ett läkemedelsbolag, det lägger ner miljarder på att forska fram någon medecin och ansöker om ett patent. Ansökan kostar pengar och resultatet är inte givet, det kan bli avslag. Om patentansökan skulle godkännas får bolaget 25 år på sig att använda sitt monopol. Uttryckt på ett annat sätt: de får 25 år på sig att hämta hem alla miljarder de investerat i forskningen!
Jämför det med Per Gessles verk: det kan tänkas ta (som mest) två månader på heltid att komponera en schysst popsång, och den skyddas _automatiskt_ och _utan kostnad_ genom upphovsrätten i kmopositörens livstid och 75 år efter hans/hennes död.

Jag kan ha fel vad gäller längderna på skyddstiderna, så rätta mig gärna. Principerna tror jag dock att jag har klart för mig, men kommentera om ni tycker jag har fel.

1: de kan ju förstås ha några filer själva, men det stora flertalet ligger på helt andra datorer, som TPB inte rår över.
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 22:34 #27
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Michael Jackson försöker fiska pengar, fyfan.
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 23:55 #28
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Google respekterar för det mesta noindex eller user-agent disallow. Jag tror inte artisterna skulle ha något problem med TPB om de kunde lägga noindex på sina verk så att trackern exkluderade dem.

Jag är extremt kluven i frågan angående fildelning och torrents. Det är helt klart fel att bara ta något utan att betala för sig. Samtidigt så blir det fel när man kriminaliserar halva befolkningen. Kanske kan man lösa det hela genom att lägga en extra avgift på snabba bredbandsuppkopplingar (jag behöver inte 100mbit för att kolla mailen). Ungefär som man har gjort med kassettavgiften. Men även det blir lätt orättvist och problematiskt. Situationen känns helt enkelt olöslig.

Musik är relativt billigt att producera. Så vi kommer att få åtnjuta musik även om artisterna inte tjänar så bra med pengar i framtiden. Värre är det med film och TV-serier. Kontentan blir väl att vi får se Gandalf ringa Manpower med sin Nokia när Sauron invaderar Midgård. Vill ingen betala för filmen så får man proppa den full med reklam och produktplaceringar istället.

Att finansiera film endast genom biograferna går inte. Även om det gick runt ekonomsikt så är det inte alla filmer som ens visas på bioduken (och inga serier vad jag vet).

Edit: Typo
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 23:57 #29
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Eftersom majoriteten här verkar vara för att man ska ha rätt till att kopiera andras verk när det gäller musik och film, så antar jag att samma personer tycker att det är helt ok att kopiera hela webbplatser med innehåll och allt.
Webbdesigners bör allstså inte ha rätt till sina egna utvecklade verk tycker ni?

Nån sa tidigare när det gäller detta, att det är skillnad om man använder den stulna designen kommersiellt. Vem har sagt att den ska användas kommersiellt? Den som snor designen kanske bara ska använda den för personligt bruk. Slänga upp lite annonser på den och sen säga som TPB gör att man inte tjänar några pengar. Då är det ju inte kommersiellt om man inte tjänar nåt på det.

uffe_nordholm
Citat:
Till att börja med undrar jag varför svenska musiker/kompositörer skall ha pengar av mig, via privatkopieringsavgiften som ligger på CD- och DVD-skivor när jag köper några för att göra kopior av _mina egna_ bilder. Jag skapar något, gör kopior av detta skapande, och svenska musiker/kompositörer (som inte på något vis deltagit i mitt skapande) skall ha pengar av mig! Det samma gäller om jag tankar hem en Linux-distro: jag bränner den på skiva och svenska/kompositörer musiker får pengar av mig. Varför?
Varför ska jag via skatten betala pengar till skolor, bibliotek, idrottsanläggningar m.m. när jag varken har barn, gillar att läsa böcker och dessutom hatar sport?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-19, 00:06 #30
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Första steget till en lösning måste vara ett säkert och fungerande lagligt alternativ till rimliga priser med ett riktigt stort utbud. Innan det finns kommer branschen aldrig att få acceptans för sina krav på hårda tag (inte från "folket" i alla fall).
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017