Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Försöker dom skinna en eller stämmer det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-10, 17:47 #21
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

design upplägg och design till html css hade ja kunnat göra för ca 3000

Skit simpel design, men de är väl lite pill i php koden men de skulle nog en php snubbe fixa för en 1000-2000 kr.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 17:58 #22
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by sasserdude@May 10 2008, 17:47
design upplägg och design till html css hade ja kunnat göra för ca 3000
Skit simpel design, men de är väl lite pill i php koden men de skulle nog en php snubbe fixa för en 1000-2000 kr.
Suck.. Folk har inte förstått att man förstör för hela branchen genom att jobba "gratis".
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 17:59 #23
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Aaaaargh.. ett RIKTIGT företag har kostnader. Jag har inte testat logga in på gratisbio.se men om de har NÅGON form av funktionalitet så skulle jag säga att utvecklingstiden säkert ligger runt 100 timmar.

- startup (skapa databaser, filstruktur osv)
- design
- htmluppkodning
- utveckling
- javascript
- test och korrigering
-dokumentation
-kundkommunikation, kravspecar/korrigeringar

Om det dessutom är ett företag som har gjort det (ni vet ett sånt där med aktiekapital, ett kontor, ett telefonnummer man kan ringa dem på under kontorstid etc) så har de garanterat en del overhead i form av projektledning och internkommunikation.

Inget vettigt konsultföretag "återsäljer" kod de har skrivit tidigare. Om de har skrivit en liknande site en gång så visst kanske de återanvänder kod men det är inget som kunden drar nytta av. Att köpa ett liknande projekt av ett konsultföretag innebär att du köper supportmöjligheter, vidareutvecklingsmöjligheter samt rättigheten att få en unik site (till skillnad från om du laddar hem ett gratis- eller eller opensource-script).

Jag får lätt ihop ovanstående till ett ordervärde på 70000. Om någon vill göra det billigare så går det såklart bra, frågan är bara om man får samma produkt när uppdraget är slutfört.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 01:18 #24
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
70k blir många timmar för någon som jobbar gratis, men blir bara 1.8-2.5 veckor med normal debiteringsgrad i den HÖGKONJUNKTUR som just nu råder. Hittar du någon som gör sidan för 2000kr så är det alltså någon som trots rådande läge inte har andra kunder....hmmm, dags att dra öronen åt sig.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 10:43 #25
sasserdudes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Citat:
Originally posted by Robert@May 11 2008, 01:18
70k blir många timmar för någon som jobbar gratis, men blir bara 1.8-2.5 veckor med normal debiteringsgrad i den HÖGKONJUNKTUR som just nu råder. Hittar du någon som gör sidan för 2000kr så är det alltså någon som trots rådande läge inte har andra kunder....hmmm, dags att dra öronen åt sig.
Ja eller så gör man det som ett extra hobby projekt och lite extra små pengar.

om jag tog mig tid och var helt fokuserad på sidan så hade ja kunnat fixa designen och designen till html/css på en helg utan problem.

Jag jobbar med mitt primära projekt som tar extra lång tid och lever just nu på tidigare små projekt jag sålt då och då samt sparat ihop pengar för att ha så mkt tid ja lägger på mitt primära.

Men visst, är det ett företag som ringer runt och säger "vi gör din design och html/css kod för 3000kr" så förstår man ju direkt att detta företag är i desperation av pengar.

Ja gör det om ja har tid över för att lära mig och bli snabbare och för att ja tycker design är kul. Så jag tar ju inte emot beställningar på löpande band utan man kan göra något litet vid sidan av om man skulle få tid över.

annars är det 110% fokus på mitt riktiga jobb.

Men som grazzy sa: Är det ett företag så har dem mycket att betala som tex företagets hyra,telefon support etc, då tycker jag att 15.000-30.000kr, är ett rimligt pris, beroende på innehållets kvalitet och funktioner, för sidan är faktiskt simpel, när man jobbar så ska man slita, inte slappa.

Och när man är ett företag som är i lagom storlek så har man faktiskt så mycket mer fördelar om man nu sysslar med design och programspråk som vardags syssla. för då kan man gå tillbaka och plocka ihop kanske det där bra inloggnings skriptet och hotta upp det med nya erfarenheter, du kan ta en liknande meny och ändra den etc etc och göra om den, men koden går inte få hur unik som helst, för hur många olika sätt kan du skriva det på?

nu halkar ja lite ur banan, sen beror det ju helt hur kunden lagt upp sin krav specifikation, har dem ingen, ja då blir det många timmar att fixa det för då vet man ju faktiskt inte vad kunden vill ha och hur om kunden inte heller bestämt sig för en design.

Men har kunden gjort en skiss på en design(upplägget på vad som ska finnas och vad som ska synas) och skrivit upp vad de ska ha på sidan så kan ja tänka mig göra ett design jobb, annars inte. då får företagen tjäna sin stora peng i så fall

Nu har ja baserat priset på gratisbio.se stuket, och inte annat.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 15:40 #26
Thore Karlsson Thore Karlsson är inte uppkopplad
Nykomling

Thore Karlsson Thore Karlsson är inte uppkopplad
Nykomling

Jag sitter själv med lite olika projekt och om du vill så kanske jag kan hjälpa dig
Sänd mig ett mail på info at fuzztec PUNKT se med information om vem du är och lite om vad det är du vill ha och sånt trevligt så kan vi se om jag kan hjälpa till.

Jag kan erbjuda två alternativ som är att:
Jag fixar en sida samt webhost mot en kostnad (beroende på vad du behöver och vad du ska ha).
eller ev om jag tror tillräckligt på iden så kan jag gå in i projektet som deltagare/delägare eller dyl om du vill det.
Thore Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 19:36 #27
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sasserdude
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Ja eller så gör man det som ett extra hobby projekt och lite extra små pengar.
Även om det är en hobby och man gör det mycket för att man tycker att det är kul och kanske inte är beroende av det för att dra in pengar till hyran tycker jag ändå att man ska fundera över vad ens tid är värd. Att man tycker att jobbet är kul betyder inte att man behöver jobba nästan gratis. Om man hjälper ett företag med något som kommer att spara/tjäna det företaget pengar tycker jag att man ska ta rimligt betalt för det, oavsett om man gör det för att man tycker att det är kul eller ej. Vad som är rimligt är såklart individuellt men om man inte är i akut behov av pengar tycker jag inte att man ska sälja sig för kaffepengar och bjuda vinstdrivande företag på en massa timmar som man skulle kunna göra något annat med (även om man tycker att det är kul).
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017