FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har haft Mac sedan november men gick inte över helt från Linux+KDE förrän förra veckan. Med handen på hjärtat kan jag säga att KDE är mycket smidigare att arbeta med. Man måste hålla på att konfigurera och mecka med Mac:en för att få till det och hur mycket jag än meckar med den känns det som en lång väg tills det dagliga arbetet kan flyta på helt smärtfritt. Allt som allt är jag ändå skitnöjd med min lilla Macbook, men jag ser fram emot tills KDE funkar bättre i OS X
![]() // Trångsynt pessimist |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu sitter man här med den silvriga underbara datorn,
jävlar vad skön den är! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kul! Själv köpte jag en macbook i julas. Förvånande nog så kan jag köra mina gamla pc-spel som jag spelade tidigare så på den fronten har det inte varit någon nackdel. Det jag tycker är bäst är alla smarta, snygga program som är lätta att förstå. Ett tips. Testa quicksilver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Merlin Mann på 43folders.com har gjort en hel del bra filmer om just Quicksilver och om hur du får ut det mesta av programmet. Även Lifehacker.com har en hel del bra guider till hur man utnyttjar Quicksilver.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att lära sig allt i quicksilver är som att bemästra schack. =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lovorden sprutar i vanlig ordning över Apple och deras Mac, själv tycker jag att Mac är det mest krångliga och jobbiga som finns, men jag kanske är dum i huvudet!
![]() Ge mig gärna en lista på saker där OS X kickar Windows- eller pinginröv. Det sämsta med Mac i min mening är den uteblivna möjligheten för tilläggsapplikationer. Så fort det finns ett bra program som man inte kan leva utan, ja då finns det ju bara till Windows eller Linux. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
De flesta bra opensourceprogram finns redan i native-binärer för MacOS X, d v s menyer, skrivare, typsnitt etc fungerar precis som i normala Mac-program, exempelvis NeoOffice (OpenOffice), AbiWord, Nvu, och Scribus. Plus X11 med stöd för alla de andra som Gimp, Inkscape. Plus lösningar som Fink så du kan köra din Apt-Get eller vad du nu vill ha direkt från Terminalen. För Windowsapplikationer kan du välja allt från enkla dosboxar, via DarWine och CodeWeavers CrossOver för både apps och games, Cider för dina spel, hela vägen till utmärkta VMWare Fusion eller Parallels för Mac där du kan köra ditt älskade Windows eller Linux inne i MacOS X med full hastighet och hyfsat stöd för DirectX 9. Som sista alternativ kan du boota om din Mac i windowsläge med BootCamp och Apple har till och med skrivit drivrutiner för sin hårdvara till både XP och Vista så du kan använda skärmkameran, bluetooth etc. Mac hanterar samtliga operativsystem och samtliga programvaror och är en dröm för den som vill jobba. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Själv har jag en MB Santa Rosa (kom i november 07) och är helt klart nöjd. Allt är mycket bättre än på en pc: tang.bord-kombinationer, fönsterhantering, batteritid, tangentbordet, operativsystemet, kompabilitet med mobiltelefonen, etc.
Eftersom operativsystemet är BSD-baserat får man en oslagbar terminal. Missbrukar den alldeles för mycket ![]() Använder programmet TextMate, som är helt perfekt då det har bundles för nästan allting. Skriver rätt mycket i LaTeX, PHP och använder SVN i jobbet. Dessa bundles är oslagbara med sin highlighting, kortkommandon, m m. Som min polare sade: "Once you go Mac, you never go back" |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|