FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har en idé, att bygga en maskin som kan stråla tex en apelsin till en mottagare på andra sidan atlanten inom 5 sekunder. Jag har inga pengar och ingen kompetens att bygga maskinen men jag vill ha patentet så att ingen annan i framtiden ska kunna göra en sådan maskin...självklart kan man inte patentera en idé hur som helst!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad är det för stort med att få en marknadschef att skriva under ett NDA? Ni borde väl snarare vara stolta över att ni fick komma och presentera? Jag kanske missar något här... Dessutom kan man ju fundera över NDAt, eftersom du får offentliggöra information om att ni förhandlar med dem. Jaja, jag är lite grinig idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Banned
|
Citat:
Men behöver helt klart fixa hjälp på annat håll, då jag själv inte har någon erfarenhet alls. Men tack allihopa för era svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
§1 - En affärsidé som inte tål att berättas har inget värde alls.
§2 - En affärsidé som inte tål att dokumenteras har inget värde. §3 - En affärsidé som inte tål en ekonomisk kalkyl och analys har inget värde. §4 - En affärsidé som löser ett problem för en användare har ett värde. §5 - En affärsidé med så stort kunskapsinnehåll att den kan berättas för alla men endast uppfinnaren kan förverkliga den har ett maximalt värde. §6 - Ingen affärsidé har ett större värde än marknaden (dvs 100% marknadandel) En idé bör vara så stark att du med ditt kunskapsövertag kan berätta den till alla möjliga människor men ändå vara den ende som kan realisera idén. Då har du en stark idé. Jag har mött många entreprenörer som varit så rädda att berätta om sin idé att det inte blivt något av den. Se på vad Niklas Zennström och Jan Friis gjorde, de hade visserligen patent på sitt protokoll men det har inte varit huvudorsaken till att de gjorde en bra affär, de jobbade på och fixade fram en produkt som fungerade och sen var lyckan gjord. Det är ovanligt att det går så lätt, de är helt unika i sitt slag i Sverige att tjäna så mycket pengar på så kort tid. Bara för att en idé inte syns på internet så innebär det inte att 100-tals andra människor haft idén tidigare. Det är de som lyckas göra en kommersialisering av produkten som lyckas. Inte den som är först med att komma på idén eller först med att lansera den. Viktigt att tänka på är oxo att om du "bara" har en idé så är den betydligt mindre värd, för andra människor, än om du har ett fungerande företag som har bevisat att idén verkligen fungerar och genererar intäkter och vinst. Det har med risk att göra. En idé som inte är förverkligad är en ENORM risk att den misslyckas. Denna risk drar ned värdet på hela idén för en eventuell köpare. Tänk oxo på att en köpatre då själv måste lägga ned massor av arbete och kapital för att testa idén. Du måste inse att så länge du inte har de finnasiella musklerna att arbeta med så måste du gilla läget och inse att just denna idé inte kommer göra dig till miljardär. Ingen uppfinnare har någonsin lyckats med sin första idé, de har ofta haft 100-tal ja 1000-tals idéer som inte blivit något alls innan de lyckas få till en bra grej som gör att de går till historien. Mitt råd är att du först måste fundera på vad din idé ger för kundnytta, dvs vilket problem löser den och för vem. Det är vad alla uppfnnare bör fundera på. Vad har det för värde för användaren? Behöver inte vara pengar utan kan vara i form av ökad tillgänglighet, känslor m.m. men något värde måste det vara. Dokumentera ídéen så långt du kan. Datera alla dokument med år-månad-dag. Fundera ut hur du kan tjäna pengar på din idé, skriv en affärsplan. Utan en affärsplan kommer din idé att ha en mycket svagare möjlighet att lyckas, eftersom det normalt är så många detaljer att tänka på att man lätt missar triviala saker. Ta denna affärsplan och visa den för exempelvis NUTEK, ALMI, PRV, som normalt har tystnadsplikt by default. Du får säkerligen nyttiga synpunkter, ta till dig dem och omarbeta affärsplanen tills de inte har fler synpunkter. Uppskatta marknaden för din idé, här gör många misstaget och tror att man kan erövra världen, men det är inte så lätt som man först tror, det kräver en himla massa jobb. Sen ska du inte glämma at göra en ordentlig ekonomisk kalkyl med realistiska värden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Ledande chefer på större företag har för vana att inte gärna skriva under NDA hur som helst, helt enkelt därför att deras egen organisation kan klara att komma på många bra idéer själva, och då skulle de inte kunna förverkliga dessa idéer om en leverantör/Entreprenör redan hade fått dem att skriva på ett NDA om en liknande idé. Jag vet detta genom ett samarbete jag hade får några år sedan med ett företag i mobilbranchen som ville få en chef på NOKIA att skriva på ett NDA vilket han vägrade med sagda motivering.
I synnerhet om det kommer småskuttar är de tveksamma. Det är stor skillnad om VD för IBM och VD för Microsoft eller Sun skriver på avtal i förhandlingar bolagen emellan. Men personer som inte sälvmant kniper käft blir snart avslöjade offentligt och det vill ingen storbolagschef bli utsatt för, så för det mesta är storbolag sinsemellan måna om att hålla bolagssekretessen intakt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|