FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Dumhet och okunskap är inte alltid samma sak.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
jag använder inte ESD-armband när jag pillar i datorn. Men å andra sidan så tafsar jag på elementet rätt ofta, och hittills har inget gått sönder
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast frågan är om det hjälper att tafsa på elementet när det man egentligen är ute efter är att ha samma potential som resten av komponenterna i datorn. Bättre att se till att hela tiden vara i kontakt med datorchassit.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja. Det med Lindahl, jag försöker alltid hålla i chassit på något sätt så det inte blir potentialskillnad
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har i några år arbetat med att laga telefoner och telefonsvarare och liknande, och varje år, framåt augusti börjar det droppa in aparater som åskan (ESD i supermegaformat) slagit sönder. Ibland är det inget man ser med ögat, men flera gånger har jag sett IC:ar (chips, med ett vanligt ord) sprängda _innifrån_ av åskans effekt. Det värsta jag sett själv var dock en strömadaptor (batterieleminator, liten transformator...) som sprängts av åskan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett stort problem med internet är att det sprids så mycket desinformation och ren dynga som icke insatta personer tror på. Man behöver inte vara överintelligent för att begripa att statisk elektricitet skadar elektronisk utrustning om inte komponenter och kretskort är speciellt skyddade eller inkapslade. Att några idioter misshandlar sina komponenter och sedan påstår att de ändå fungerar säger ju i princip ingenting av värde förutom då att de själva har visat att de verkligen är idioter..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Medlem
|
Innan jag ESD-skyddade min arbetsplats hade jag en failure-rate på ca 5-15% på de kretsar jag hanterar. Efter att jag ESD-skyddat arbetsplatsen har jag en failure-rate på mindre än 1%.
ESD är ett verkligt problem. Punkt slut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|